Auteur Topic: orchideeën zaaien op karton - ervaringen ?  (gelezen 30331 keer)

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:orchideeën zaaien op karton - ervaringen ?
« Reactie #15 Gepost op: 19 september 2011, 20:50:00 »
Hier zijn dan eindelijk de foto's van de bletilla zaailingen op 11/09/2011
als er nog liefhebbers zijn die graag gratis wat zaailingen willen , om
zelf verder groot te brengen , laat het dan  zo snel mogelijk weten .
Ik kan ze meebrengen naar de vergadering op 5 november - ze zullen dan al
merkelijk groter zijn,  want ik zie nu zelfs al verschil tegen de foto's van vorige
week .

« Laatst bewerkt op: 19 september 2011, 21:13:29 door Luc Gilgemyn »

Hans Mol

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 34
  • Geslacht: Man
  • Cherish alpines
Re:orchideeën zaaien op karton - ervaringen ?
« Reactie #16 Gepost op: 14 februari 2012, 21:00:57 »
Beste Lily-Anne. Ik lees dit topic voor het eerst. Veel respect voor het engelengeduld dat je hebt om dit te doen. Ik wist niet eens dat het mogelijk was maar je foto's bewijzen het tegendeel. Hoop dit ooit nog eens te proberen.
 -6( -6(
NRV-lid

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re:orchideeën zaaien op karton - ervaringen ?
« Reactie #17 Gepost op: 14 februari 2012, 21:36:23 »
Lily-Anne,
Ook ik las deze topic voor het eerst.
Zo zie ja maar hoe belangrijk het is, dat er nog eens wordt gereageerd op een al wat oudere topic, zodat je er een "vandaag" achter krijgt.
Omdat je meestal bent geïnteresseerd in de dagelijkse gang van zaken, besteed je hier schijnbaar te weinig aandacht.
Ook ik heb genoten van de stiptheid waarmee je werkt en waarmee je de procedure uitlegt en ons
hebt laten meegenieten in je resultaten.
In één woord - geweldig -. Hartelijke dank hiervoor.
Lida

Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:orchideeën zaaien op karton - ervaringen ?
« Reactie #18 Gepost op: 14 februari 2012, 22:02:02 »
Hallo Leuk dat jullie het boeiend vinden - het experimenteren gaat verder en de bletilla's zijn op het ogenblik in rust en zien er daarom  niet zo fraai uit - binnenkort zal ik ze verspenen en als ze terug beginnen te groeien , dan maak ik nog wel eens foto's
Vorig jaar heb ik dan ook dactylorhiza gezaaid op een iets gewijzigde manier, maar waar ook nog karton aan te pas komt , het succes is vrij goed met de gewone dactylorhiza , maar de foliosa laat nog op zich wachten .De eerste zaailingen krijgen stilaan al een begin van groene  blaadjes  .Spijtig genoeg ben  ik onvoldoende nauwkeurig geweest bij het optekenen van mijn werkwijze en kan ik niet garanderen hoe ik het juist gedaan heb  ( ongeveer weet ik het wel ) Maar het is mijn bedoeling om het volgend jaar zeker opnieuw te doen en dan alles heel goed te documenteren, zodat ik  mijn ervaringen aan iedereen die het wil weten kan doorgeven . Je zal er zeker nog van horen .Op vragen wil  ik ondertussen wel antwoorden voor mensen die het ook willen proberen
Groetjes
Lily-Anne

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:orchideeën zaaien op karton - ervaringen ?
« Reactie #19 Gepost op: 14 februari 2012, 22:22:36 »
Hallo Leuk dat jullie het boeiend vinden - het experimenteren gaat verder en de bletilla's zijn op het ogenblik in rust en zien er daarom  niet zo fraai uit - binnenkort zal ik ze verspenen en als ze terug beginnen te groeien , dan maak ik nog wel eens foto's
Vorig jaar heb ik dan ook dactylorhiza gezaaid op een iets gewijzigde manier, maar waar ook nog karton aan te pas komt , het succes is vrij goed met de gewone dactylorhiza , maar de foliosa laat nog op zich wachten .De eerste zaailingen krijgen stilaan al een begin van groene  blaadjes  .Spijtig genoeg ben  ik onvoldoende nauwkeurig geweest bij het optekenen van mijn werkwijze en kan ik niet garanderen hoe ik het juist gedaan heb  ( ongeveer weet ik het wel ) Maar het is mijn bedoeling om het volgend jaar zeker opnieuw te doen en dan alles heel goed te documenteren, zodat ik  mijn ervaringen aan iedereen die het wil weten kan doorgeven . Je zal er zeker nog van horen .Op vragen wil  ik ondertussen wel antwoorden voor mensen die het ook willen proberen
Groetjes

Die informatie zou zelfs heel goed in een artikel kunnen worden gegoten, Lily-Anne.  ;) In ons boekske is er altijd nog wel wat plaats.
Lily-Anne
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:orchideeën zaaien op karton - ervaringen ?
« Reactie #20 Gepost op: 15 februari 2012, 13:35:45 »
Franky schreef :Die informatie zou zelfs heel goed in een artikel kunnen worden gegoten, Lily-Anne.  Knipoog In ons boekske is er altijd nog wel wat plaats.

Dank u voor het compliment . Spijtig genoeg heb ik  mijn informatie over het zaaien op karton geen 100% genoteerd en durf ik het zo niet in een artikel schrijven , maar ik doe mijn best en zal hopelijk dit jaar het experiment opnieuw doen - de kans is heel groot dat het opnieuw zal lukken, omdat ik al een aantal fouten kan vermijden uit vorige pogingen .Ik zal het dan ook uitgebreid op foto vastleggen en wil gerust op die manier mijn ervaringen met iedereen delen .
groetjes
Lily-Anne

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:orchideeën zaaien op karton - ervaringen ?
« Reactie #21 Gepost op: 28 februari 2012, 21:02:50 »
Vandaag de bletilla's nog eens verspeend - de rustperiode is bijna voorbij - ze verloren hierbij enkele blaadjes en zagen er niet zo goed uit .
Ze hebben op het ogenblik een kleine verdikking gekregen .Ik heb ze in een goed doorlaatbaar wat zuurder mengsel gezet van : heidegrond - bruine fijne aquarium kiezeltjes en brekerszand  + een beetje geknipt veenmos .Ze staan nog altijd, wat beschermd in een kweekbakje, met doorzichtig deksel - in de keuken
hopelijk beginnen ze binnenkort goed te groeien

Lily-Anne

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re:orchideeën zaaien op karton - ervaringen ?
« Reactie #22 Gepost op: 29 februari 2012, 08:32:17 »
Lily-Anne,
Ik heb alle bewondering voor de manier waarop jij bezig bent met het kweken van orchideeën.
Zo veel geduld en zoveel liefde voor de planten. En dat allemaal ook nog eens in je keuken.
Hoedje af.
Lida
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:orchideeën zaaien op karton - ervaringen ?
« Reactie #23 Gepost op: 29 februari 2012, 11:49:10 »
Ik kan dat alleen maar bijtreden Lida !
Dat zijn dan meteen twee hoedjes !  ((13
Harelbeke-West-Vlaanderen

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:orchideeën zaaien op karton - ervaringen ?
« Reactie #24 Gepost op: 29 februari 2012, 12:51:01 »
Nou ik kan Lida en Luc ook alleen maar 'bijtreden', doe er ook nog een hoedje bij  ((13 ((13 ((13.
Kan eigenlijk niet eens wachten op het volledige artikel dat Lily-Anne over haar ervaringen beloofd heeft -6(

Brian Blanken

  • Junior
  • **
  • Berichten: 194
Re: orchideeën zaaien op karton - ervaringen ?
« Reactie #25 Gepost op: 14 augustus 2015, 11:55:54 »
Hoi Lily-anne en zij die plantjes van haar hebben overgenomen voor verdere opkweek


Zouden jullie ook kunnen laten weten wat er van is overgebleven ?


Het stopt in 2013 maar ik ben benieuwd of er planten echt groot zijn geworden

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: orchideeën zaaien op karton - ervaringen ?
« Reactie #26 Gepost op: 14 augustus 2015, 13:36:44 »
Blijkbaar ben ik vergeten om het uiteindelijke resultaat te laten weten . De bletilla's zijn heel goed uitgegroeid en volwassen geworden en zijn voor het grootste deel van adres veranderd ( ik kan ze niet allemaal zelf houden natuurlijk) . Normaal gezien zouden ze dit jaar kunnen bloeien hebben, maar omwille van de grote tuinwerken , hebben ze geen ideale omstandigheden gehad om optimaal te groeien. Volgend jaar verwacht ik bloei . De  Dactylorhiza' spec. deden het ook goed maar foliosa was moeilijker. In 2013 is alles mislukt . Vermoedelijk is het compostsap te sterk waardoor de kiemen sterven.
Als ik tijd kan vinden, doe ik het experiment nog eens over en zal ik het heel goed documenteren .
« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2015, 14:00:50 door Lily-Anne Vereecken »

Arthur vd Meer

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 14
Re: orchideeën zaaien op karton - ervaringen ?
« Reactie #27 Gepost op: 30 mei 2018, 20:00:08 »
hallo
ik heb brede wespen orchis gezaaid op karton zie foto dat kleine ronde balletje met staart zeg maar
nou is mijn vraag hoe nu verder gewoon laten in het bakje
of bv buiten in mijn kas zetten zonder deksel

heeft iemand een idee hoe nu verder

verder heb ik nog veel zaad van vorig jaar is er iemand die dit zou willen ruilen
let wel deze zaden komen uit mijn tuin waar ik nu al meer dan 15 jaar bezig ben om dat orchideeën te krijgen dit zijn allemaal zaailingen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: orchideeën zaaien op karton - ervaringen ?
« Reactie #28 Gepost op: 30 mei 2018, 22:53:28 »
Dag Arthur , eersten vooral hartelijk welkom op het Vlaamse rotsplanten forum!
Hopelijk kom je hier regelmatig langs en kunnen we veel van elkaar leren.  Heb je foto’s van je tuin en je orchideeen? Ben benieuwd ! Heb je ook rotsplanten?
Zijn er veel orchidee zaailingen die gezwollen liggen?
Hoe heb je het zaaien op karton juist gedaan? Foto’s genomen? Spannend hé!
 Als ik me goed herinner heb ik de eerste fase in het donker laten verlopen en na een tijdje pas in het licht gebracht als er groene puntjes verschenen . Ik veronderstel dat je dat wel in de uitgebreide werkwijze hierboven kan lezen . In ieder geval is het nu nog veel te vroeg om iets te doen denk ik. Oppassen voor negatieve schimmels, want dan kan alles mis gaan en dan direct met ontsmet lepeltje of zo, het slechte deel uitscheppen
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2018, 23:05:17 door Lily-Anne Vereecken »

Arthur vd Meer

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 14
Re: orchideeën zaaien op karton - ervaringen ?
« Reactie #29 Gepost op: 4 juni 2018, 20:23:20 »
resept wat ik heb gebuikt heb ik er bij gedaan als het goed is
het aantal een stuk of tien komt nu een klein groen staatje aan