Auteur Topic: Onze Rotstuin in Bathmen  (gelezen 26146 keer)

Martijn Emsbroek

  • Junior
  • **
  • Berichten: 122
Re: Onze Rotstuin in Bathmen
« Reactie #60 Gepost op: 8 mei 2016, 16:05:28 »
De ploxen beginnen met het zonnige weer en temperaturen boven de 20 graden explosief te bloeien. Ook de gentiaan in de voortuin bloeit nu, wat voor het eerst is :D De japanse esdoorns zitten voller in het blad als ooit! En de saxifraga's lijken zich toch aardig te herstellen van de schade door de natte winter. Helaas zijn er ook planten die het begeven hebben. vooral de Mossen en kussenvormige planten als arenaria en nieuw zeelands mos lijken verleden tijd te zijn. Deze warden ineens bruin en met twee weken waren ze weg. Alleen de vogels hebben er nog wat aan, de restanten van deze planten worden als nestmateriaal gebruikt. Maar ja, zo gaat dat soms.

Ook heft een Jasminum grandiflorum deze winter niet overleefd. Officieel zijn ze ook niet winterhard, maar deze stond al 4 winters achtereen in de volle grond en deed het uitstekend. Maar we hebben er wel vier zomers lang veel plezier aan beleefd! :)

Vandaag aan mijn vriendin een Fiburnum (japanse sneeuwbal) gegeven voor moederdag. vanavond als de felle zon weg is ga ik deze poten. Deze heeft mooie witte bloemen.

De Muurbloem (Erysimum cheiri) doet het extreem goed dit jaar! heel veel bloemen en lange bloei.

Martijn Emsbroek

  • Junior
  • **
  • Berichten: 122
Re: Onze Rotstuin in Bathmen
« Reactie #61 Gepost op: 12 februari 2017, 20:57:10 »
Dag allemaal,

Ten eerste allemaal een gezond 2017 gewenst. misschien wat laat, maar beter laat dan nooit. :)

Het is al een tijd geleden dat ik hier wat gepost heb. Het nieuwe rotsplanten zeizoen komt er aan, en ik moet zeggen dat het me ook behoorlijk begint te kriebelen om weer in de tuin bezig te kunnen zijn. In januari hebben we de bomen en heesters terug gesnoeid. tot op dat moment was er weinig te doen in de tuin. wel hebben we van het winter ook heel veel bollen bijgeplaatst. Met name sneeuwklokjes en anemonen. we zijn erg benieuwd of ze allemaal opkomen. ze zeggen wel dat bolgewassen eerst twee jaar nodig hebben om echt uitbundig te bloeien.

Mijn vriendin hebben een aantal interessante ideeen die we uit willen voeren. zo willen we troggen zelf gaan bouwen, en moet er een pergola komen, om iets meer beschutting op het terras te creeeren. deze moeten in een border komen te staan welke aan renovatie toe is en waar alleen maar lelys staan.

om het nieuwe jaar goed in te luiden plaats ik hier foto's van hoe de tuin er op dit moment bij ligt. de winter is nu volop aanwezig en schept ook een ongekende schoonheid aan de rotstuin. Over niet al te lange tijd zal het voorjaar zich aandienen, en zullen ontelbaar veel voorjaarsbloeiers zich laten zien.

Martijn Emsbroek

  • Junior
  • **
  • Berichten: 122
Re: Onze Rotstuin in Bathmen
« Reactie #62 Gepost op: 12 februari 2017, 20:58:35 »
Winter 2017

Martijn Emsbroek

  • Junior
  • **
  • Berichten: 122
Re: Onze Rotstuin in Bathmen
« Reactie #63 Gepost op: 12 februari 2017, 21:00:49 »
De sneeuw geeft de rotstuin een mooie uitstraling. Nu zijn er nog weinig planten te zien, maar dat is binnenkort wel anders :D

Martijn Emsbroek

  • Junior
  • **
  • Berichten: 122
Re: Onze Rotstuin in Bathmen
« Reactie #64 Gepost op: 12 februari 2017, 21:02:24 »
In het oude deel van de rotstuin worden de dwerg picea zichtbaar groter. de tuin begint volwassen te worden.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Onze Rotstuin in Bathmen
« Reactie #65 Gepost op: 13 februari 2017, 09:18:28 »
Welkom terug, Martijn !  ((13
Deze hoeveelheid sneeuw hebben wij hier in Zuidwest Vlaanderen (nog ?) niet gezien deze winter en dan kunnen we uw rustgevende beelden best op prijs stellen.
Als er zoveel nieuwe aanplant gedaan is, is het altijd benieuwd uitkijken naar het resultaat uiteraard.  We zullen dan te gelegener tijd met genoegen mee van genieten !  ((3
Harelbeke-West-Vlaanderen

Martijn Emsbroek

  • Junior
  • **
  • Berichten: 122
Re: Onze Rotstuin in Bathmen
« Reactie #66 Gepost op: 15 februari 2017, 15:46:16 »
Dank je wel Luc, wanneer de bolgewasjes opkomen zal ik er zeker een paar foto's van plaatsen.

De sneeuw begint hier al wel in een rap tempo te smelten. Dit geeft hele mooie taferelen, vooral wanneer de zon er bij komt kijken!

Martijn Emsbroek

  • Junior
  • **
  • Berichten: 122
Re: Onze Rotstuin in Bathmen
« Reactie #67 Gepost op: 15 februari 2017, 15:49:08 »
De eerste voorjaars zonnestralen doen de sneeuw laten smelten....

Martijn Emsbroek

  • Junior
  • **
  • Berichten: 122
Re: Onze Rotstuin in Bathmen
« Reactie #68 Gepost op: 15 februari 2017, 15:51:19 »
....waardoor de eerste tekenen van leven boven de sneeuw uit komen...

Martijn Emsbroek

  • Junior
  • **
  • Berichten: 122
Re: Onze Rotstuin in Bathmen
« Reactie #69 Gepost op: 15 februari 2017, 15:56:33 »
....de zonnestralen voelen al warm aan en ik ben benieuwd welke volgende planten zich gaan laten zien....

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Onze Rotstuin in Bathmen
« Reactie #70 Gepost op: 15 februari 2017, 17:30:44 »
....waardoor de eerste tekenen van leven boven de sneeuw uit komen...

Elke keer weer een belevenis !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Martijn Emsbroek

  • Junior
  • **
  • Berichten: 122
Re: Onze Rotstuin in Bathmen
« Reactie #71 Gepost op: 15 februari 2017, 18:29:04 »
Onder het overstek van het tuinhuis heb ik een mini trogje geplaats met zaailingen van Lewisia Cotyledon. Het trogje is eigenlijk geen trog maar een Oude plantenbak. Het was als proef hoe de zelfgezaaide zaailingen in dit grondmengsel aanslaan. Ook heb ik een deel van deze zaailingen in de tuin geplaats. De meesten zien er heel goed uit. Veel beter Dan ik zelf had gedacht. Ik heb met het planten rekening gehouden, dat de Lewisia's schuin op de zon staan en dat regenwater er meteen weg kan stromen.

Deze zomer ga ik een paar grote troggen zelf maken. Deze komen naast het Terras te staan, naast de garage. Dat is het eerste deel van het troggen project. Daarna komen er nog troggen bij het tuinhuis. Dit is wellicht voor later, maar als de eerste troggen goed gaan, misschien ook dit jaar nog wel.

Verder Komt er bij het Terras een plek voor de kussenbak en komt er een pergola. Op de pergola wil ik mooi Bloeiende klimplanten geleiden. Heeft iemand hier suggesties voor? Ik dacht zelf aan een Blauwe regen.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Onze Rotstuin in Bathmen
« Reactie #72 Gepost op: 15 februari 2017, 18:58:16 »
Veel mooie plannen, Martijn !  Heel wat zweet  -2( maar ook plezier in het vooruitzicht.
Wat die blauwe regen betreft, daarvan heb ik er ook nog eentje over mijn pergola geleid... dat bleek niet houdbaar.  De wysteria werd zo sterk dat hij met de dikste takken dreigde het klimrek + pergola te beschadigen. 

Nog een probleem was dat je er de bloeiperiode niet onder kon zitten voor een bakje koffie of zo... daar dreven steeds meer afvallende bloemen in rond.  ))8  Ik had er ook nog een Clematis montana overheen en dat maakte dat laatste probleem alleen maar groter - eerst de bloembladen en nadien de zaden in de koffie... Ik heb beiden uiteindelijk weggehaald.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Martijn Emsbroek

  • Junior
  • **
  • Berichten: 122
Re: Onze Rotstuin in Bathmen
« Reactie #73 Gepost op: 20 augustus 2017, 14:34:26 »
afgelopen zomer hebben we rondom het terras het een en ander aangepast. dit om de beleving op het terras wat te verbeteren.

als eerste een paar foto's van de begin situatie

Martijn Emsbroek

  • Junior
  • **
  • Berichten: 122
Re: Onze Rotstuin in Bathmen
« Reactie #74 Gepost op: 20 augustus 2017, 14:36:02 »
we zijn begonnen met in het voorjaar twee pergola's te plaatsen aan weerskanten van het terras en twee kleine troggen te plaatsen.