Auteur Topic: Bloei Maart -April 2024  (gelezen 4368 keer)

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4107
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Bloei Maart -April 2024
« Reactie #30 Gepost op: 14 maart 2024, 10:29:41 »
Inderdaad, prachtig Eberhard! In groep is een plant toch altijd indrukwekkender.   ((14
« Laatst bewerkt op: 14 maart 2024, 10:52:46 door Herman Mylemans »
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Eberhard Prößdorf

  • Junior
  • **
  • Berichten: 52
Re: Bloei Maart -April 2024
« Reactie #31 Gepost op: 14 maart 2024, 14:09:42 »
Bedankt. Ik waardeer deze plant ook vanwege de prachtige bladeren. Helaas lijken er de laatste tijd steeds meer witbloemige vormen op de markt te verschijnen.

Ik denk niet dat dit callianthemeum bijzonder lage temperaturen nodig heeft in de winter, Kris. Ook hier was het een ongewoon milde winter. We hebben maximaal een week sneeuw gehad. Naar mijn mening is het belangrijk om een ​​koele en lichte plantplaats te hebben met voldoende ruimte in een lichte, kalkrijke ondergrond (puin) waar hij zijn uitlopers ongehinderd naar toe kan sturen. Daarom denk ik dat het houden van potten een probleem is. En het duurt een paar jaar voordat de plant zich heeft gevestigd en niet gestoord wil worden. Een plant voor de geduldige tuinier dus!

 

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei Maart -April 2024
« Reactie #32 Gepost op: 15 maart 2024, 12:19:23 »
Bedankt. Ik waardeer deze plant ook vanwege de prachtige bladeren. Helaas lijken er de laatste tijd steeds meer witbloemige vormen op de markt te verschijnen.
Ik denk niet dat dit callianthemeum bijzonder lage temperaturen nodig heeft in de winter, Kris. Ook hier was het een ongewoon milde winter. We hebben maximaal een week sneeuw gehad. Naar mijn mening is het belangrijk om een ​​koele en lichte plantplaats te hebben met voldoende ruimte in een lichte, kalkrijke ondergrond (puin) waar hij zijn uitlopers ongehinderd naar toe kan sturen. Daarom denk ik dat het houden van potten een probleem is. En het duurt een paar jaar voordat de plant zich heeft gevestigd en niet gestoord wil worden. Een plant voor de geduldige tuinier dus!

Dank voor de feedback Eberhard !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei Maart -April 2024
« Reactie #33 Gepost op: 15 maart 2024, 12:32:45 »
De tweede dag is de bloem van deze  Callianthemum farreri al een pak lichter van kleur ... ))4 ))4
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4107
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Bloei Maart -April 2024
« Reactie #34 Gepost op: 15 maart 2024, 13:11:18 »
De tweede dag is de bloem van deze  Callianthemum farreri al een pak lichter van kleur ... ))4 ))4
Dat is spijtig!  --13
Misschien wil dat zeggen dat ze bevrucht is!
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Eberhard Prößdorf

  • Junior
  • **
  • Berichten: 52
Re: Bloei Maart -April 2024
« Reactie #35 Gepost op: 16 maart 2024, 09:23:42 »
Dat is raar. Bij mij vervagen de bloemen ook, maar niet zo snel.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei Maart -April 2024
« Reactie #36 Gepost op: 16 maart 2024, 13:15:47 »
Dat is raar. Bij mij vervagen de bloemen ook, maar niet zo snel.

Ander klimaat (koeler ) /positie in de tuin , hoogtemeters , zuurtegraad van de bodem , andere vorm/clone ....Er zijn mijn inziens meerdere factoren die dat kunnen beïnvloeden Eberhard. Vooral ook UV licht veronderstel ik .Hier bij ons krijgen de gentianen bijvoorbeeld nooit dat intens diepblauwe wat ze in de bergen op grote hoogte wel krijgen ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei Maart -April 2024
« Reactie #37 Gepost op: 16 maart 2024, 13:16:22 »
Dat is spijtig!  --13
Misschien wil dat zeggen dat ze bevrucht is!

Oei , kan dat er ook mee te maken hebben Herman , wist ik niet ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1037
Re: Bloei Maart -April 2024
« Reactie #38 Gepost op: 16 maart 2024, 13:58:36 »
Eindelijk een beetje bloei: Ypsilandra thibetica (mini) en Saxifraga apiculata Albert Einstein
Met vriendelijke groet

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei Maart -April 2024
« Reactie #39 Gepost op: 16 maart 2024, 15:20:51 »
Eindelijk een beetje bloei: Ypsilandra thibetica (mini) en Saxifraga apiculata Albert Einstein

We zijn hier in Vlaanderen misschien wel een beetje voorop wat bloeitijd betreft Mark maar of dat altijd een voordeel is weet ik niet …De zon komt hoger en de omstandigheden worden nu beter ….
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Eberhard Prößdorf

  • Junior
  • **
  • Berichten: 52
Re: Bloei Maart -April 2024
« Reactie #40 Gepost op: 16 maart 2024, 16:00:36 »
Dat is raar. Bij mij vervagen de bloemen ook, maar niet zo snel.

Ander klimaat (koeler ) /positie in de tuin , hoogtemeters , zuurtegraad van de bodem , andere vorm/clone ....Er zijn mijn inziens meerdere factoren die dat kunnen beïnvloeden Eberhard. Vooral ook UV licht veronderstel ik .Hier bij ons krijgen de gentianen bijvoorbeeld nooit dat intens diepblauwe wat ze in de bergen op grote hoogte wel krijgen ...

Ja, ik ben het met je eens, Kris. I Maar ik ben hier maar zo'n 400 meter hoog. Maar waarschijnlijk hoger dan jij.

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 422
Re: Bloei Maart -April 2024
« Reactie #41 Gepost op: 16 maart 2024, 18:14:23 »
Er lijken over het algemeen verschillende klonen te zijn in termen van kleurintensiteit. De mijne is relatief blauw en houdt zijn kleur enige tijd vast. Maar nu begint de kleur vanuit het midden langzaam lichter te worden (foto).

Net als Eberhard ligt mijn tuin precies 400 meter boven zeeniveau. Ik ben het op bijna alle punten met Eberhard eens. Een koele plek die niet te lang mag uitdrogen. Hij trekt nu ook in mijn tuin. Ik heb het net opgemeten en de verste ondergrondse scheut is 70 centimeter van de moederplant verwijderd.
Hij groeit echter niet in kalkrijk grind zoals die van Eberhard... maar in een neutrale tot licht zure omgeving. Dus de pH-waarde is misschien niet de doorslaggevende factor... tenminste dat denk ik.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei Maart -April 2024
« Reactie #42 Gepost op: 17 maart 2024, 16:51:41 »
Er lijken over het algemeen verschillende klonen te zijn in termen van kleurintensiteit. De mijne is relatief blauw en houdt zijn kleur enige tijd vast. Maar nu begint de kleur vanuit het midden langzaam lichter te worden (foto).
Net als Eberhard ligt mijn tuin precies 400 meter boven zeeniveau. Ik ben het op bijna alle punten met Eberhard eens. Een koele plek die niet te lang mag uitdrogen. Hij trekt nu ook in mijn tuin. Ik heb het net opgemeten en de verste ondergrondse scheut is 70 centimeter van de moederplant verwijderd.
Hij groeit echter niet in kalkrijk grind zoals die van Eberhard... maar in een neutrale tot licht zure omgeving. Dus de pH-waarde is misschien niet de doorslaggevende factor... tenminste dat denk ik.

Bedankt Thomas. ! Hier zie ik toch al een opmerkelijk verschil want onze tuinen liggen op zeeniveau ! De hoogte hier bij ons is ....12 meter boven de zeespiegel . En geloof me , dat is echt al een groot verschil met jullie tuinen ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Eberhard Prößdorf

  • Junior
  • **
  • Berichten: 52
Re: Bloei Maart -April 2024
« Reactie #43 Gepost op: 18 maart 2024, 15:32:10 »
Al jarenlang een betrouwbare bloeier onder glas: Asphodelus acaulis.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei Maart -April 2024
« Reactie #44 Gepost op: 19 maart 2024, 10:04:43 »
Al jarenlang een betrouwbare bloeier onder glas: Asphodelus acaulis.

Blijft een mooie plant Eberhard maar helaas niet zo winterhard ...Ben ik eens kwijt gespeeld tijdens een koude periode ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "