Auteur Topic: Crevicegardening  (gelezen 172600 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Crevicegardening
« Gepost op: 18 juni 2011, 22:50:16 »
Het is een thema dat natuurlijk heel erg in de mode is ! Pershore , Wisley , overal rijzen er stukjes "crevicegarden " uit de grond.Meestal worden stukken platte stenen gebruikt zoals flagstones ed.De Tsjechen zijn er al jaren meester in en maken 'spletentuinen ' met allerlei soorten stenen en rotsen.
Mijn tufsteentuin is ook reeds zo opgebouwd dat er overal nauwe spleten zijn (in principe maximum 3 cm)waartussen een aantal moeilijke rotsplanten beter groeien.
Nu bij de uitbreiding van mijn tufsteentuin kwamen er heel wat "Ardenner -rotsen " vrij waarvoor niet direkt een bestemming was. Zo groeide het idee om naast een tuf/crevicetuin ook een crevice aan te leggen met Ardennersteen. Sneller uitgesproken en geschreven dan gedaan.Er dient serieus gepuzzeld . Reeds in de topic 'in en om onze rotstuinen ' liet ik al een paar foto's zien van dit nieuw tuingedeelte .Het is te zeggen , daar zag je een eerste ontwerp van hoe de stenen eerst werden uitgelegd om te zien of we het goed vonden.Ik wou ook weten of ik met de voorraad rotsen zou toekomen..  

http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=9.msg11314#msg11314


Ondertussen zijn we er nog volop mee aan de gang en worden alle nauwe spleten opgevuld met het grondmengsel.Hier en daar worden nog steeds kleine correcties aangebracht.
De foto's zijn van vorig weekend en vandaag zijn nog een paar kleine wijzigingen aangebracht. Die zal je allicht zien in één van de volgende fotoreeksen .
« Laatst bewerkt op: 19 juni 2011, 12:51:20 door Luc Gilgemyn »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Crevicegardening
« Reactie #1 Gepost op: 18 juni 2011, 23:11:35 »
Het is een thema dat natuurlijk heel erg in de mode is ! Pershore , Wisley , overal rijzen er stukjes "crevicegarden " uit de grond.Meestal worden stukken platte stenen gebruikt zoals flagstones ed.De Tsjechen zijn er al jaren meester in en maken 'spletentuinen ' met allerlei soorten stenen en rotsen.
Mijn tufsteentuin is ook reeds zo opgebouwd dat er overal nauwe spleten zijn (in principe maximum 3 cm)waartussen een aantal moeilijke rotsplanten beter groeien.
Nu bij de uitbreiding van mijn tufsteentuin kwamen er heel wat "Ardenner -rotsen " vrij waarvoor niet direkt een bestemming was. Zo groeide het idee om naast een tuf/crevicetuin ook een crevice aan te leggen met Ardennersteen. Sneller uitgesproken en geschreven dan gedaan.Er dient serieus gepuzzeld . Reeds in de topic 'in en om onze rotstuinen ' liet ik al een paar foto's zien van dit nieuw tuingedeelte .Het is te zeggen , daar zag je een eerste ontwerp van hoe de stenen eerst werden uitgelegd om te zien of we het goed vonden.Ik wou ook weten of ik met de voorraad rotsen zou toekomen.. 
Ondertussen zijn we er nog volop mee aan de gang en worden alle nauwe spleten opgevuld met het grondmengsel.Hier en daar worden nog steeds kleine correcties aangebracht.
De foto's zijn van vorig weekend en vandaag zijn nog een paar kleine wijzigingen aangebracht. Die zal je allicht zien in één van de volgende fotoreeksen .
Ziet er doordacht uit, Kris. Wat gebruik je als basis grondmengsel, als ik vragen mag??
Heemskerk, Noord-Holland

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re:Crevicegardening
« Reactie #2 Gepost op: 18 juni 2011, 23:17:39 »
Dat ziet er veelbelovend uit Kris,mooi dat je zo,n uitdaging durft aan te gaan.
Ben benieuwd hoe het er over een jaar uit ziet.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Crevicegardening
« Reactie #3 Gepost op: 18 juni 2011, 23:28:26 »
Ziet er doordacht uit, Kris. Wat gebruik je als basis grondmengsel, als ik vragen mag??

Deze crevice is opgevuld met een zeer "schraal " mengsel Pim . Het is een mengeling van : grof zand - japans split - bims - lavakorrel - grover split en enkele deeltjes (2 op 10 )goede leemaarde.
Ik mik in dit gedeelte op een aantal Griekse- Turkse -Amerikaanse soortjes die houden van zulke omstandigheden. Maar het is zoals steeds moeilijk te voorspellen wat het toekomstig echt goed gaat doen op deze plek...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Crevicegardening
« Reactie #4 Gepost op: 18 juni 2011, 23:31:22 »
Dat ziet er veelbelovend uit Kris,mooi dat je zo,n uitdaging durft aan te gaan.
Ben benieuwd hoe het er over een jaar uit ziet.
Dank je Theo ...Als alles goed gaat blijf ik jullie op de hoogte houden via ons forum.Eerst nog even afwerken nu en dan hopelijk de eerste planten erin (dat is wellicht eerder iets voor de herfst?) 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Crevicegardening
« Reactie #5 Gepost op: 18 juni 2011, 23:40:16 »
Ziet er doordacht uit, Kris. Wat gebruik je als basis grondmengsel, als ik vragen mag??

Deze crevice is opgevuld met een zeer "schraal " mengsel Pim . Het is een mengeling van : grof zand - japans split - bims - lavakorrel - grover split en enkele deeltjes (2 op 10 )goede leemaarde.
Ik mik in dit gedeelte op een aantal Griekse- Turkse -Amerikaanse soortjes die houden van zulke omstandigheden. Maar het is zoals steeds moeilijk te voorspellen wat het toekomstig echt goed gaat doen op deze plek...
Bedankt voor de info, Kris, even onthouden.....
Heemskerk, Noord-Holland

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Crevicegardening
« Reactie #6 Gepost op: 19 juni 2011, 00:01:20 »
Jawel mijnheer de voorzitter, dat is het. Zeer natuurgetrouw opgebouwd. Dat is een echte scree. Nu nog de voegen opvullen met een gelijkaardig afstrooimiddel (misschien japans split) en rotsplanten natuurlijk.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Crevicegardening
« Reactie #7 Gepost op: 19 juni 2011, 11:34:36 »
Jawel mijnheer de voorzitter, dat is het. Zeer natuurgetrouw opgebouwd. Dat is een echte scree. Nu nog de voegen opvullen met een gelijkaardig afstrooimiddel (misschien japans split) en rotsplanten natuurlijk.

Dank je Frankie voor de lovende woorden. Als het goed is -en ik hoop dat ik nog genoeg voorraad heb-heb ik nog een paar zakjes afstrooimiddel van dezelfde steensoort .Heel lang geleden toen ik de rotsen kocht (midden jaren tachtig van vorige eeuw)bij Guy Vervoort kreeg ik de kans om afstrooimiddel (grove steenslag/ split)van dezelfde rotsen/groeve bij te kopen. Nu hoop ik maar dat ik er vroeger niet te royaal mee ben geweest  :-\   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Crevicegardening
« Reactie #8 Gepost op: 19 juni 2011, 12:53:56 »
Het ziet er met elke foto beter uit Kris !  De natuur wordt eer aangedaan in Rumst !

Dit wordt nog maar eens een vervolgverhaal om in de gaten te houden.  Zo hebben we'r nu al enkele op het forum - een bron van informatie voor onze bezoekers !  ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Crevicegardening
« Reactie #9 Gepost op: 25 juni 2011, 14:05:06 »
Dank iedereen voor de interesse ! Voor degene die nog meer willen lezen over dit onderwerp kan ik ook volgende links aanbevelen  : 

http://www.vrvforum.be/?_login=a0fbd6e8a0&paged=4
Hier vind je schitterende voorbeelden en foto's van crevicegardens in Tsjechie aan de hand van het reisverslag van enkele VRV-leden ....

http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=194.75
De nieuwe crevicegarden van Wisley.

http://www.srgc.org.uk/smf/index.php?topic=4656.0
Vele voorbeelden van spleten en voegentuinen in deze topic op het forum van onze Schotse vrienden.

Een aantal van U wisten dit misschien al langer maar zo'n crevicegarden bied een aantal voordelen ....

1/Estetisch : er is natuurlijk het uitzicht. Door een partij (eventueel ook kleinere )stenen zo uit te leggen en stapelen met kleine voegen ontstaat er het idee dat je op den duur 1 groot rotsblok in je tuin hebt . Dit soort rotsblokken zien we ook in de natuur boven de grond steken en vaak zijn er in die grote blokken allerlei spleten die begroeid zijn met rotsplanten. Zulke grote rotsblokken zijn niet meer te transporteren met de modale kruiwagen. Maar mits je kleinere stenen zorgvuldig samenvoegt kan je wel het idee wekken dat er 1 grote blok ligt . Hiervoor moet je de voegen wel smal houden.

2/De vele smalle voegen die alzo  ontstaan zijn ideaal voor ons doel. Ze kunnen nooit teveel grondmassa bevatten en dus ook niet te rijk zijn als groeimedium voor onze planten.
Vele van onze planten houden van zulk een "schraal " substraat zonder al te veel aarde ...
3/ Door de smalle voegen krijgen we sterke ,gezonde planten maar ook planten die beter resistent worden tegen droogteperiodes. De planten zullen dieper wortelen (in het bovenste gedeelte tussen de voegen droogt het substraat sneller uit)en in diepere lagen op zoek gaan naar een beetje vocht en voedsel. Het zelfde wat planten ook vaak doen in de natuur.Hierdoor krijg je  mooie maar vooral ook sterkere planten.
4/ De wortelhals (vaak het meest kwetsbare deel van onze planten ) blijft in de winter gedurende natte periodes dan weer droger.In de nauwe spleten met niet al te rijke grond is hij gedurende zulke periodes dan weer beter af !
5/ Door deze vorm van tuinieren krijg je ook veel "steenmassa" . Je krijgt niet alleen een echte rotstuin in de ware zin van het woord maar deze steenmassa is ook een bron van warmte. Ze absorbeert de zonnestralen en houd die vast. Dit is heel bruikbaar voor een aantal warmteminnende soorten.
6/Veel moeilijke planten houden niet van teveel grondmassa en in de voegen kunnen we dat aardig beperken.
7/ Door deze min of meer stoicijnse kweekmethode blijven de planten zeer compact waardoor ze ook sterker de winter ingaan.
8/ En, last but not least , het ziet er zo natuurlijk uit.   

Totdaar de theorie ........Ben ondertussen begonnen met planten ...(kon me niet langer bedwingen ...)
Ik hoop later nog te bevestigen wat er allemaal klopt van dit verhaal  ;)     
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re:Crevicegardening
« Reactie #10 Gepost op: 25 juni 2011, 16:32:49 »
Kris
ziet er prachtig uit zo'n crevicegardening.
veel plezier met het aanleggen en natuurlijk de mooie bloei van planten over een poos :D
Nu ik al een poosje weet wat het is vind ik dit een leuk onderdeel van tuinieren worden.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Crevicegardening
« Reactie #11 Gepost op: 25 juni 2011, 17:00:19 »
Het ziet er prachtig uit zo'n spletentuin. Maar ik wil een praktische opmerking maken. Er worden vaak platte stenen gebruikt ik zo'n tuin. Dan zie je alleen het smalle bovenstuk. Het grootste deel zit onder de grond. Stenen zijn erg duur, dus is zo'n tuin niet voor een ieder weggelegd.
In zo'n geval is een crevice-zelfgemaakte-trog een uitkomst.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Crevicegardening
« Reactie #12 Gepost op: 3 juli 2011, 13:21:49 »
Het ziet er prachtig uit zo'n spletentuin. Maar ik wil een praktische opmerking maken. Er worden vaak platte stenen gebruikt ik zo'n tuin. Dan zie je alleen het smalle bovenstuk. Het grootste deel zit onder de grond. Stenen zijn erg duur, dus is zo'n tuin niet voor een ieder weggelegd.
In zo'n geval is een crevice-zelfgemaakte-trog een uitkomst.

Daar heb je een punt Gerrit . Het kan ook eventueel met oude stoeptegels. Maar je kan soms ook op een andere manier aan flagstones komen .In Belgie werden vroeger veel opritten gelegd met flagstones. Als je iemand vind die zijn oprit heropfrist- en de flagstones vervangt voor klinkers of dergelijke -kan je misschien een zaak doen ...
De Ardenner-rotsen heb ik al veel jaren en ik geef ze nu een nieuwe bestemming. Moest je vandaag de dag zo'n nieuwe partij aankopen dan moet je wel diep in de geldbeugel tasten ...

Ik zei eerder  dat ook mijn tuftuin al zo is aangelegd dat het eigenlijk ook een crevicetuin is ...Hierbij enkele voorbeelden ...    

Op foto 1 enkele planten die in de spleten goed gedijen zoals : Dianthus hamaetocalyx , Convolvulus ,Edraianthus,Helichrysum ...
Op foto 2 ook nog Convolvulus en een heel jonge Phlox die er pas onlangs is ingezet...
« Laatst bewerkt op: 3 juli 2011, 13:26:58 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Crevicegardening
« Reactie #13 Gepost op: 3 juli 2011, 20:52:41 »
Hierbij een voorbeeld hoe planten zelf de nauwe voegen opzoeken ......Crevicegardening door de natuur zelf geregisseerd  8)

En langs het tuinpad van mijn ..........
« Laatst bewerkt op: 3 juli 2011, 20:54:12 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Crevicegardening
« Reactie #14 Gepost op: 3 juli 2011, 20:59:42 »
In de nieuwe Ardenner-crevice zijn inmiddels al enkele plantjes uitgezet. Ofschoon ik aan de buitenkanten van de crevice nog steeds bezig ben geweest om aanpassingen aan te brengen ! De voorste kant (in de lengteas gezien )is nu helemaal zoals ik het graag wou . Aan de andere kant van de lengteas wil ik nog graag wat wijzigen omdat ik het zicht naar daar nog niet helemaal goed vind...
Maar goed hierbij dus enkele plantjes die zijn uitgezet ...De zeven kleinoden op de foto zijn nog - buiten de Pinus - nauwelijks te vinden.  
De close-up toont Leontopodium pusillum die er ook zijn plekje kreeg . Je ziet ook dat ik als afstrooimiddel dezelfde steensoort heb gebruikt...
« Laatst bewerkt op: 3 juli 2011, 21:03:20 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "