Auteur Topic: Ons VRV- tijdschrift "Rotsplantenforum" onder de loep genomen  (gelezen 7783 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Ons VRV- tijdschrift "Rotsplantenforum" onder de loep genomen
« Gepost op: 3 juni 2014, 21:59:39 »
Ik ben nog lekker ouderwets en van mening dat een tijdschrift (jawel eentje op papier) nog steeds het vlaggenschip van de vereniging moet zijn ! Ik ben altijd tevreden als ze weer in de bus vallen die plantentijdschriften....Gisteren viel ons  "Rotsplantenforum" weer over de vloermat.....
We zijn inmiddels 10 jaar jong als vereniging en ons verenigingsblad heeft in die 10 jaar een ware metamorfose ondergaan ! Fier en trots zijn de terechte superlatieven als we kijken naar wat er momenteel van de pers rolt ....
Onze redacteur -sinds dit jaar gesteund door een redactieraad- heeft er echt iets moois van gemaakt. En de schrijvers zorgen ervoor dat het inhoudelijk ook allemaal erg hoogstaand is. We hebben met ons tijdschrift een ware stevige hoeksteen van de vereniging!
Ik heb alvast in 1 ruk het tijdschrift uitgelezen ....
Als je een tijdschrift leest dan heb je vaak nog bedenkingen , opmerkingen of zou je soms willen interpelleren op 1 van de artikels ...Tenminste dat overkomt mij wel eens . Of heb je nog vragen , kan ook .....
Of antwoorden .......
Misschien kunnen we hier toekomstig deze rubriek gebruiken om het nog verder te hebben over een bepaald item uit ons tijdschrift ........Of het tijdschrift in het algemeen. Een soort "recht van antwoord" of een "vragenbaak" indien sommige zaken zich nog in de grijze zone bevinden.
Wat denken jullie ? 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Ons VRV- tijdschrift "Rotsplantenforum" onder de loep genomen
« Reactie #1 Gepost op: 4 juni 2014, 07:55:44 »
Op het Schotse forum is er een soort van feed-back t.a.v het online tijdschrift 'The International Rockgardener'.
De respons is daar minimaal. Een pro forma dankbetuiging van de mensen die daar de leiding hebben meestal. Geen inhoudelijke discussie over de inhoud van de artikels.

Ikzelf heb er gebruik van gemaakt om een foutje in een artikel van mij recht te zetten.

Zo zou het hier ook kunnen. Je zou kunnen denken aan het plaatsen van meerdere foto's, horende bij een artikel, omdat nu eenmaal de kosten voor fotomateriaal te hoog zijn. Maar ja, het moet ook weer geen concurrentie voor Frankie worden.

Het kan ook negatief uitpakken. Schrijvers van artikels kunnen zich geremd voelen stukjes te schrijven als ze het gevoel hebben later gefileerd te kunnen worden.

En er wordt dan weer van uitgegaan dat het forum een specifiek Belgisch fenomeen is. Formeel gezien is het BE/NL, maar zo wordt er over het algemeen niet tegenaan gekeken hier in NL. Mogelijk is dat ook een reden voor de geringe deelname uit Nl.
Als er al een feed-back thread zou komen, dan ook voor het FA.

« Laatst bewerkt op: 4 juni 2014, 10:10:08 door Gerrit Eijkelenboom »

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Ons VRV- tijdschrift "Rotsplantenforum" onder de loep genomen
« Reactie #2 Gepost op: 4 juni 2014, 17:09:49 »
Ik ben nog lekker ouderwets en van mening dat een tijdschrift (jawel eentje op papier) nog steeds het vlaggenschip van de vereniging moet zijn ! Ik ben altijd tevreden als ze weer in de bus vallen die plantentijdschriften....
Hoewel ik het VRV-tijdschrift niet ken, ben ik het helemaal met je eens Kris. Ik zou het Folium Alpinum van de NRV ook voor geen geld willen missen.

Op het Schotse forum is er een soort van feed-back t.a.v het online tijdschrift 'The International Rockgardener'.
De respons is daar minimaal. ....... Geen inhoudelijke discussie over de inhoud van de artikels.
Zou ik persoonlijk ook niet willen Gerrit. Een artikel schrijf je, als amateur zijnde, vaak vanuit je eigen beleving. De meesten hier ontberen nu eenmaal wetenschappelijk kennis van de materie. En over 'eigen beleving' valt nou eenmaal moeilijk inhoudelijk te discussiëren en is vaak aanleiding tot onplezierige discussies of opmerkingen (menig forum gaat daaraan ten gronde).

Het kan ook negatief uitpakken. Schrijvers van artikels kunnen zich geremd voelen stukjes te schrijven als ze het gevoel hebben later gefileerd te kunnen worden.
Zoals ik hiervoor al schreef, je geeft hier zelf het antwoord al.

Zo zou het hier ook kunnen. Je zou kunnen denken aan het plaatsen van meerdere foto's, horende bij een artikel, omdat nu eenmaal de kosten voor fotomateriaal te hoog zijn. Maar ja, het moet ook weer geen concurrentie voor Frankie worden.
Dat zou wel een meerwaarde kunnen betekenen, afbeeldingen op papier zijn nu een maal beperkt van omvang en niet met eem muisklik te vergroten. Concurrentie voor de redacteur mag dit natuurlijk nooit worden, pas publiceren op het forum als het tijdschrift in de brievenbus ligt. Het moet elkaar aanvullen, niet beconcurreren.
Wij hebben hier als eens eerder een korte discussie over gehad, remember !!!

En er wordt dan weer van uitgegaan dat het forum een specifiek Belgisch fenomeen is. Formeel gezien is het BE/NL, maar zo wordt er over het algemeen niet tegenaan gekeken hier in NL.
Het aantal NRV-leden die zich ook aangemeld hebben op dit forum, spreken dit tegen Gerrit. Dat ze niet allemaal actief zijn, is een ander verhaal. Maar daar is in een ander topic al over gesproken.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Ons VRV- tijdschrift "Rotsplantenforum" onder de loep genomen
« Reactie #3 Gepost op: 4 juni 2014, 20:05:52 »
Om 1 of andere redenen ben ik blijkbaar toch een beetje verkeerd begrepen .......En dat ligt waarschijnlijk aan het feit dat ik de uitdrukking "recht van antwoord " heb gebruikt. Dat is niet exact wat ik bedoel en een verkeerde woordkeuze geweest.
Eigenlijk zit ik vooral te denken aan bijkomende vragen (je kan vaak niet alle info kwijt in 1 artikeltje ), bijkomende foto's (dezelfde motivatie als voorgaande ), hoe ons tijdschrift wordt ervaren (ik denk eventueel nuttig voor onze redactieraad ?)
Als ik een artikel lees -en dat is nooit de fout van de schrijver - heb ik meestal evenveel vragen als antwoorden ...
Kan je die begrijpen ? 
Ik heb vroeger nog tijdschriften gekend waar je kon reageren naar de redactie middels een brief ...Jawel zo gek was het ooit ..

Maar dit alles was zeker niet bedoeld om een negatieve sfeer te bewerkstelligen. Maar goed als mijn idee te voortvarend , te innovatief is of zelfs niet levensvatbaar is dan heb ik daar verder geen probleem mee. Je kan beter 10 keer schieten waarvan maar een paar keer raak dan niet schieten ......

"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Ons VRV- tijdschrift "Rotsplantenforum" onder de loep genomen
« Reactie #4 Gepost op: 4 juni 2014, 21:43:03 »
Dit topic kan zeker zijn bestaansrecht hebben, al vrees ik ook wel een beetje dat slechts weinig mensen hier iets zullen posten, behalve dan waarschijnlijk de mensen die je altijd tegenkomt in een tijdschrift als schrijver, op het forum als forumnist, op een bijeenkomst als geïnteresseerde, enz..., enfin, kortom, de kleine groep van mensen die de vereniging laat draaien.

Maar over bepaalde artikels kan zeker nog verder uitgeweid worden, waarom niet? Meerdere ervaringen over een item kunnen hier aan bod komen. De beperkte ruimte in een tijdschrift laat niet altijd toe om alles te vertellen.

Wat betreft uitvoering, layout, enz...- dat is met alle respect voor alle goedbedoelde hints- het domein van de redactieraad. Ik vind het al oké als we met ons kleine groepje dezelfde koers varen, want dat is ook niet altijd vanzelfsprekend. Als nog meer mensen in dat proces betrokken zouden raken, kan het de zaak alleen maar bemoeilijken. De ene wil dat artikel er nu is, de andere wil dat soort foto's in het boekje, enz... . Maar vrijblijvende tips en raadgevingen -al dan niet via dit forum- zijn welkom. Wij zijn tenslotte ook God de Vader niet, hé.

Anderzijds, dit topic kan ook gebruikt worden om mensen direct aan te spreken...om iets te schrijven voor ons blad. Bijvoorbeeld: "Eddy, wanneer ga je eens iets schrijven over die schitterende zwarte pulsatilla die je in cultuur hebt gebracht". Kijk, zie, zo simpel is dat.  ;)
Neen, zonder te zeveren, de vraag kan hier immers ook gesteld worden om over een bepaald onderwerp te schrijven. Hier kan inspiratie worden opgedaan om te schrijven. Of je kan iemand een onderwerp aan reiekn om over te schrijven, zoals ik nu net deed met Eddy.





Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Ons VRV- tijdschrift "Rotsplantenforum" onder de loep genomen
« Reactie #5 Gepost op: 6 juni 2014, 19:55:18 »
Welaan, laat ik een poging wagen.

Het tweede nummer van het jaar plofte gisteren op de deurmat. Rotsplantenforum maakt een stormachtige ontwikkeling door het laatste jaar, qua lay out. Elk nummer ziet er weer beter uit dan het vorige. Ze zitten daar niet stil bij de redactieraad. (huh? ik wist niet van het bestaan van zo'n raad.) Het fotomateriaal is ronduit spetterend. Het internet kan daar nauwelijks meer tegen op.

Ik pik het artikel over Meconopsis er uit. Echt een bewaarartikel. 20 jaar ploeteren en zwoegen is er aan voorafgegaan voor dhr Callens met zoveel autoriteit dit artikel kon schrijven. Ik ben hier erg blij mee, aangezien ik mij ook ergens bevind op die lange weg van niets tot waar hij nu gekomen is.
Grappig vond ik, dat bij hem dezelfde anecdotes uit de beginperiode van trial and error te vertellen zijn als bij mij. Hoe hij de tuincentra afstruinde, ha ha. Hij kocht er 7, ik 1. Was te zuinig. Ik zaaide. Maar wist niet dat Meconopsiszaad snel zijn kiemkracht verliest. En die zakjes in de warme omgeving van zo'n centrum. Nu lach je erom. Dat zaaien lukte ook nog de eerste keer. Ik wist echter niet wat ik met de drie zaailing moest in de winter. ik dacht dat ze wel niet winterhard zouden zijn.
Ze gingen naar een onverwarmde slaapkamer, waar ze midden januari lang en slap blad kregen. Eentje bleef er over. En die ging in de tuin. Midden in de zon. Er stond zo'n zonnetje getekend op het zakje immers. Gaatje in de zeeklei en ver....het ding ging bloeien. In zo'n akelige aqua-blauwe kleur. En trots dat ik was. Het commentaar van de mensen die hem zagen weet ik ook nog. Ze vonden de kleur nergens bij staan.....nou ja.
   
Geweldig artikel Jose.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Ons VRV- tijdschrift "Rotsplantenforum" onder de loep genomen
« Reactie #6 Gepost op: 6 juni 2014, 20:15:02 »
Het doet goed te lezen dat de inspanningen voor ons tijdschrift niet onopgemerkt zijn voorbij gegaan, Gerrit !!!

Ik was ook heeeeeeel blij met het Meconopsis artikel !  Schitterend van José om die ervaringen met ons te delen.
Het kan ons allen ten goede komen bij onze volgende poging om de blauwe schoonheden ook in ons moeilijk klimaat aan de praat te krijgen en te houden !  Inderdaad eentje om bij te houden !!   Merci, José !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Ons VRV- tijdschrift "Rotsplantenforum" onder de loep genomen
« Reactie #7 Gepost op: 6 juni 2014, 22:59:49 »
Welaan, laat ik een poging wagen.

Het tweede nummer van het jaar plofte gisteren op de deurmat. Rotsplantenforum maakt een stormachtige ontwikkeling door het laatste jaar, qua lay out. Elk nummer ziet er weer beter uit dan het vorige. Ze zitten daar niet stil bij de redactieraad. (huh? ik wist niet van het bestaan van zo'n raad.) Het fotomateriaal is ronduit spetterend. Het internet kan daar nauwelijks meer tegen op.

Ik pik het artikel over Meconopsis er uit. Echt een bewaarartikel. 20 jaar ploeteren en zwoegen is er aan voorafgegaan voor dhr Callens met zoveel autoriteit dit artikel kon schrijven. Ik ben hier erg blij mee, aangezien ik mij ook ergens bevind op die lange weg van niets tot waar hij nu gekomen is.
Grappig vond ik, dat bij hem dezelfde anecdotes uit de beginperiode van trial and error te vertellen zijn als bij mij. Hoe hij de tuincentra afstruinde, ha ha. Hij kocht er 7, ik 1. Was te zuinig. Ik zaaide. Maar wist niet dat Meconopsiszaad snel zijn kiemkracht verliest. En die zakjes in de warme omgeving van zo'n centrum. Nu lach je erom. Dat zaaien lukte ook nog de eerste keer. Ik wist echter niet wat ik met de drie zaailing moest in de winter. ik dacht dat ze wel niet winterhard zouden zijn.
Ze gingen naar een onverwarmde slaapkamer, waar ze midden januari lang en slap blad kregen. Eentje bleef er over. En die ging in de tuin. Midden in de zon. Er stond zo'n zonnetje getekend op het zakje immers. Gaatje in de zeeklei en ver....het ding ging bloeien. In zo'n akelige aqua-blauwe kleur. En trots dat ik was. Het commentaar van de mensen die hem zagen weet ik ook nog. Ze vonden de kleur nergens bij staan.....nou ja.
   
Geweldig artikel Jose.

Wat je zegt, Gerrit, om zo'n artikel te schrijven moet je inderdaad al vele jaren bezig zijn met een geslacht. Ik heb me nog niet echt verdiept in dit genus, maar wanneer ik er ooit eens mee moest beginnen, zal ik dat artikel er vast en zeker nog eens bijhalen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re: Ons VRV- tijdschrift "Rotsplantenforum" onder de loep genomen
« Reactie #8 Gepost op: 6 juni 2014, 23:05:15 »
Met veel plezier lees ik het VRV -tijdschrift ,doe veel kennis op met de artikelen die geschreven worden.
Ga vooral zo door  ((10!!!

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Ons VRV- tijdschrift "Rotsplantenforum" onder de loep genomen
« Reactie #9 Gepost op: 7 juni 2014, 21:19:11 »
Toch nog enkele goede zielen die hun nek durven uitsteken.....
Bedankt voor de reacties mannen.
Jawel het artikel van José heeft me ook erg beroerd. Het is ook zo herkenbaar ! En eindelijk is me eens in 1 oogopslag duidelijk welke soorten echt afsterven na de bloei en welke mogelijk doorleven  etc ........ 
Maar ook de orchideetjes van Kreta liggen me natuurlijk nauw aan het hart. Enzoverder , enzoverder ..   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Ons VRV- tijdschrift "Rotsplantenforum" onder de loep genomen
« Reactie #10 Gepost op: 9 juni 2014, 20:10:54 »
I.v.m het Rotsplantenforum nummer 38 - Juni 2014 werden enkele bijkomende foto's geplaatst, de berichten hierover werden afgesplitst en verplaatst zie volgende link:

http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=1507.0

Hier kan verder gepost worden voor wat dit nummer betreft  ((14
« Laatst bewerkt op: 10 juni 2014, 13:01:10 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen