Auteur Topic: Epimedium  (gelezen 115418 keer)

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Epimedium
« Reactie #30 Gepost op: 2 april 2011, 19:36:49 »
Hier in bloei met de eerste bloempjes: E. davidii 'dwarf form'. Dit is een uitermate geschikte plant voor rotstuinen. 10 to 15cm hoog. De bloemen echter zijn beslist niet 'dwarf'. Een zeer langzame groeier met wintergroen blad. Een introductie van de Amerikaanse plantenjager Darrell Probst. Dit is een in de natuur gevonden selectie. Je kunt deze prachtplant op de noordhelling van een zonnige rotstuin zetten. Ik heb ervaren, dat hij een portie zon goed kan verdragen. Bij mij staat hij zoals te zien in een trog in normale tuinaarde. Mijn favoriet onder de E.

Gerrit

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Epimedium
« Reactie #31 Gepost op: 4 april 2011, 18:16:48 »
Vandaag in bloei: Epimedium fire dragon. Een mooie tweekleurige kruising tussen E. davidii x E. leptorrhizum. Klein van stuk, heel geschikt voor de trog waar hij in staat.
Op de tweede foto in combinatie met Hepatica transsylvatica 'Blue Jewel'.

Gerrit

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Epimedium
« Reactie #32 Gepost op: 4 april 2011, 18:49:06 »
Ik weet niet zoveel af van Epimediums maar geniet toch van de getoonde beelden !  8)
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Epimedium
« Reactie #33 Gepost op: 4 april 2011, 20:32:24 »
Een hele mooie soort, Gerrit, moet ik mij misschien ook eens aanschaffen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Epimedium
« Reactie #34 Gepost op: 6 april 2011, 17:44:15 »
Vandaag in bloei: Epimedium fire dragon. Een mooie tweekleurige kruising tussen E. davidii x E. leptorrhizum. Klein van stuk, heel geschikt voor de trog waar hij in staat.
Op de tweede foto in combinatie met Hepatica transsylvatica 'Blue Jewel'.

Gerrit

Mooie bloem, Gerrit. Deze heb ik niet. Als ik E. leptorrhizum hoor vrees ik altijd dat hij een nogal sterke bodembedekker is en dus andere planten heel gemakkelijk zou verdringen. Is dit niet het geval?

Hier vandaag de eerste bloempjes (van vele) aan Epimedium 'Domino'.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Epimedium
« Reactie #35 Gepost op: 6 april 2011, 19:16:03 »
E. domino, heel mooi, ga ik volgende week onverwijld aanschaffen bij Koen. Bijzondere kleurschakering in de bloem.

E. leptorrhizum heb ik nu 2 jaar groeien, maar heb nog niets gemerkt van ongeremde spreiding. Kan ook nog niet eigenlijk, maar ik ben dus nu gewaarschuwd. Uitkijken dus, ik wist niet dat het een 'spreader' was.

Wat betreft E. fire dragon, lijkt het of deze de slechte eigenschappen van E. leptorrhizum niet heeft geerfd. Maar ja, hij staat in een trog en kan dus weinig kanten op. Hij is echt mooi hoor!!

Vandaag gefotografeerd E black sea.

Gerrit.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Epimedium
« Reactie #36 Gepost op: 9 april 2011, 13:04:50 »
Vandaag gefotografeerd E black sea.

Gerrit.

Black sea is wel een mooie, ook een spreader, niet? Het is een kruising tussen E. pinnatum subsp. colchicum en E. pubigerum als ik me niet vergis.

Hier bloeide nu ook E. grandiflorum 'Spring Wedding'.

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Epimedium
« Reactie #37 Gepost op: 9 april 2011, 21:04:13 »
Hierbij twee foto's van Epimediums die op dit moment in bloei staan: de al eerder door Wim getoonde "Domino" en fargesii "Pink Constellation".
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Epimedium
« Reactie #38 Gepost op: 9 april 2011, 22:48:52 »
Hallo Sven

Als je de foto's bekijkt en vergelijkt van jou en Wim van E.' domino,' lijken jouw bloemen een stuk bleker. Die van Wim lijken ook voller.

Mooie en moeilijk te maken foto van E. fargesii 'Pink Constellation'. Precies haarscherp dat ene bloemetje en ook nog die mooie 'spinny leaves' goed in beeld.

Gerrit.
« Laatst bewerkt op: 9 april 2011, 23:07:10 door Gerrit Eijkelenboom »

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Epimedium
« Reactie #39 Gepost op: 9 april 2011, 23:10:52 »
Hierbij twee foto's van Epimediums die op dit moment in bloei staan: de al eerder door Wim getoonde "Domino" en fargesii "Pink Constellation".
Als je de foto's bekijkt en vergelijkt van jou en Wim van E.' domino,' lijken jouw bloemen een stuk bleker. Die van Wim lijken ook voller.

Heel scherpe foto's van twee heel mooie Epi's, Sven.

Gerrit, 'Domino' kan van jaar tot jaar wat verschillen in intensiteit van kleur. Een jonge plant bloeit meestal ook wel wat bleker en ook als ze wat meer in de schaduw staan zijn ze soms wat bleker.

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Epimedium
« Reactie #40 Gepost op: 10 april 2011, 11:30:36 »
Mijn "Domino" is inderdaad een jonge plant. Ik heb 'm vorig jaar van Koen gekocht.
Ik heb nog even gekeken en ik zie dat de kleurintensiteit per bloempje verschilt. De "nieuwere" bloempjes aan het eind van de aar lijken meer kleur te hebben dan de "oudere" aan het begin van de aar.

Gelukkig dat mijn foto's scherp zijn. Ik moet het namelijk zonder macro-lens doen.
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Epimedium
« Reactie #41 Gepost op: 10 april 2011, 18:07:24 »
Hallo Sven, vanmorgen meteen naar buiten om te kijken of mijn E. f.'Pink Constellation' wat doet, maar niets te zien. Ik weet nog van vorig jaar. Toen hetzelfde. Hij staat in een donkere hoek onder een overhangende struik en droog. En verder heb ik een dikke mulchlaag aangebracht van houtstrooisel en bladeren. En bij jou bloeit ie.

Zulke foto's zonder macro-instelling? mmm.

Goed dat je ook bijdraagt aan deze thread. Heb je veel E. in je tuin? Of heeft het virus je nog maar kort te pakken. Ikzelf ben 4 jaar geleden begonnen met E. En het houdt voorlopig nog niet op.

Gerrit.

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Epimedium
« Reactie #42 Gepost op: 10 april 2011, 20:56:45 »
Hallo Sven, vanmorgen meteen naar buiten om te kijken of mijn E. f.'Pink Constellation' wat doet, maar niets te zien. Ik weet nog van vorig jaar. Toen hetzelfde. Hij staat in een donkere hoek onder een overhangende struik en droog. En verder heb ik een dikke mulchlaag aangebracht van houtstrooisel en bladeren. En bij jou bloeit ie.

Goed dat je ook bijdraagt aan deze thread. Heb je veel E. in je tuin? Of heeft het virus je nog maar kort te pakken. Ikzelf ben 4 jaar geleden begonnen met E. En het houdt voorlopig nog niet op.

Gerrit.

Hallo Gerrit,
Ik ben niet echt een Epimedium-fanaat. Ik heb (maar) vijf verschillende soortjes in de tuin staan. Ik vind ze leuk, maar andere, grotere liefdes gaan voor.
Mijn "Pink constellation" staat het grootste gedeelte van de dag in de schaduw en ontvangt af en toe wat water. Niet echt droog, dus.

Zulke foto's zonder macro-instelling? mmm.

Ik heb natuurlijk wel een standaard instelling voor plantjes op mijn camera ;)
 
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Epimedium
« Reactie #43 Gepost op: 11 april 2011, 21:28:39 »
Dit is E. ogisui. Naar de Japanse planthunter Mikinori Ogisu. Een spreader, die gemakkelijk te vermeerderen is, maar daarna, bij mij althans niet te snel groeit. De stelen zijn tamelijk horizontaal, omdat hij van nature op kalkrotsen schijnt te groeien. De bladeren zijn bijzonder, ze zijn in het jeugdstadium 'mottig'. Later in het jaar verdwijnt dat enigszins. Over de foto ben ik niet tevreden.
« Laatst bewerkt op: 12 april 2011, 22:57:19 door Gerrit Eijkelenboom »

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Epimedium
« Reactie #44 Gepost op: 13 april 2011, 16:57:49 »
Heel mooi met die gevlekte bladeren, Gerrit.

Enkele die hier vandaag ook in bloei staan.

Epimedium 'Domino' (nog eens, omdat ik het niet kan laten  ;))
Epimedium grandiflorum 'Freya'
Epimedium grandiflorum 'Spring Wedding'
en Epimedium grandiflorum var. grandiflorum 'Saturn'