Auteur Topic: Dactylorhiza  (gelezen 113534 keer)

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Dactylorhiza
« Reactie #15 Gepost op: 25 juni 2010, 08:54:52 »
ik heb nog nooit een insect op mijn dactylorhiza's  gezien aan de vijver ,  en toch zijn ze ieder jaar goed bestoven en geven ze heel wat zaad - is het soms een nachtvlinder of de wind ????
Groetjes
Lily-Anne

Hoi Lily-Anne,

normaal worden ze wel bestoven door insecten... dit is een interessant artikel daarover:

http://www.biw.kuleuven.be/lbh/lbnl/ecology/pdf-files/pdf-art/hans%20j/bestuivorchidNatuurFocus_3_2.pdf

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Dactylorhiza
« Reactie #16 Gepost op: 25 juni 2010, 11:46:33 »
Boeiend artikel Wim - bedankt
Dan zullen die hommels of andere insecten altijd komen als ik eens niet kijk denk ik , tenzij ze actiever zijn op een bepaald uur en ik ze telkens juist mis
groetjes
Lily-Anne

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Dactylorhiza
« Reactie #17 Gepost op: 25 juni 2010, 18:25:37 »
Dactylorhiza's aan de vijver? Staan die dan werkelijk in drassige grond of betreft het een folievijver en staan ze in gewone tuingrond? En om welke soorten gaat het juist?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re: Dactylorhiza
« Reactie #18 Gepost op: 25 juni 2010, 22:01:14 »
Dactylorhiza's aan de vijver? Staan die dan werkelijk in drassige grond of betreft het een folievijver en staan ze in gewone tuingrond? En om welke soorten gaat het juist?

Bij mij staan ze overal Frankie. In de zon of de schaduw, vochtig of wat droger. Ze vermeerderen zich gestaag. In de schaduw, vochtig en met wat compactere grond doen ze het het best en worden het, bij mij althans, aanzienlijke exemplaren.
Heemskerk, Noord-Holland

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Dactylorhiza
« Reactie #19 Gepost op: 25 juni 2010, 22:40:29 »
Mijn dactylorhiza's staan in mijn vijver ( folie vijver ) in vijvermandjes tussen de andere moerasplanten .Mijn eerste dactylorhiza heb ik gekocht in een vijvercentrum .Het is wel belangrijk dat ze niet continu met hun wortels  in het water staan  , want anders kunnen die rotten .Daarom zet ik die mandjes op stenen , tot de orchideetjes zeker niet in het water staan .
De mandjes begroeien aan de zijkanten met mos en vallen dan niet meer op en zien er vrij natuurlijk uit .
Zodra ik het kan , zal ik er wel eens een foto van plaatsen - de bloei gaat nu stilaan ten einde , maar gelukkig heb ik weer foto's  gemaakt , zodat ik er nog lang van kan nagenieten .- even geduld
groetjes
Lily-Anne

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Dactylorhiza
« Reactie #20 Gepost op: 25 juni 2010, 22:50:04 »
Zéér mooi, Pim,  :o, daar kan ik alleen maar van watertanden  :P.
We kijken er naar uit, Lily-Anne, naar de orchideeënplaatjes  ;).
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Dactylorhiza
« Reactie #21 Gepost op: 25 juni 2010, 23:16:09 »
Deze heb ik gekocht als Orchis elata maar ik denk dat dit tegenwoordig Dactylorhiza elata wordt genoemd......
Perfect winterhard en sterk van kleur ,nogal laag en dus ook geschikt voor de rotstuin als verticaal accent.
Kris,
hoe laag is laag? De grote rietorchis (Dactylorhiza elata) is één van de grotere soorten (wordt tot 1 meter hoog). Heeft jou plant donkere vlekken op de bladeren? Zo ja, dan is het geen D. elata maar een andere Dactylorhiza.


Hey Wim , bedankt voor je reactie.Heb de plant in kwestie nog eens goed bekeken en hij voldoet inderdaad helemaal niet aan de kenmerken van Dactylorhiza elata.Heeft geen vlekken op het blad en is misschien hooguit 20 tot 25 cm als hij bloeit...
Zoals gezegd is hij gekocht als Orchis elata...maar die heb ik nog nergens kunnen vinden in de mij bekende literatuur.Voor mij lijkt hij op een kleinere versie van hetgeen ik in de tuin heb als Orchis foliosa. Heb jij enig ander idee? 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Dactylorhiza
« Reactie #22 Gepost op: 25 juni 2010, 23:18:41 »
hallo
het is het resizen dat me niet zo gemakkelijk lukt - met onze vorige pc liep dat gemakkelijker - moet nog wennen aan de apple
binnen enkele dagen probeer ik de linken die jullie gaven - heb het op het ogenblik wat te druk
groetjes en bedankt
Lily-Anne

Volhouden Lily-Anne ,eens moeten die PC's zich wel eens gewonnen geven ;D ;D ;D 
Mijn vriend is het ook niet altiijd!
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Jozef Lemmens

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 506
    • Alpines, the Gems of the Mountains
Re: Dactylorhiza
« Reactie #23 Gepost op: 26 juni 2010, 08:38:12 »
Dactylorhiza's aan de vijver? Staan die dan werkelijk in drassige grond of betreft het een folievijver en staan ze in gewone tuingrond? En om welke soorten gaat het juist?
De paar Dactylorhiza's die ik heb, staan aan mijn vijver in kletsnatte turfgrond. Deze zaaien zich hierin spontaan uit. Vraag me geen namen. Die staan daar maar als opvulling  ;D ;).
Jozef Lemmens - Leuven -  Androsace World   -  Alpines, the Gems of the Mountains

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Dactylorhiza
« Reactie #24 Gepost op: 26 juni 2010, 11:15:48 »
Hey Wim , bedankt voor je reactie.Heb de plant in kwestie nog eens goed bekeken en hij voldoet inderdaad helemaal niet aan de kenmerken van Dactylorhiza elata.Heeft geen vlekken op het blad en is misschien hooguit 20 tot 25 cm als hij bloeit...
Zoals gezegd is hij gekocht als Orchis elata...maar die heb ik nog nergens kunnen vinden in de mij bekende literatuur.Voor mij lijkt hij op een kleinere versie van hetgeen ik in de tuin heb als Orchis foliosa. Heb jij enig ander idee? 


Hoi Kris,
er zijn zodanig veel soorten Orchis en Dactylorhiza en de namen worden dan nog eens door elkaar gebruikt en de soorten zijn dan ook nogal "promiscue" dus je krijgt heel veel kruisingen binnen het genus en met andere genussen uit de familie Orchidaceae dat het heel moeilijk is om een naam op jouw plant te plakken.
 
Waarschijnlijk zit er wel bloed in van Dactylorhiza elata (geen vlekken op de bladeren en de bloem lijkt wel sterk op elata) maar verder durf ik niet te gokken.
Er bestaan ook nog een stuk of 15 ondersoorten en variëteiten binnen deze soort dus misschien is het wel één daarvan. (D. elata f. alba, ssp. ambigua, ssp. anatolica, var./ssp. brennensis, f. cordata, var./ssp. durandii, var. elongata, ssp. iberica, f. leucantha, subvar. maroccanica, ssp. mauritanica, f. pallida, f. peltieri, var. sesquipedalis, subvar. speciosissima, subvar. stephensonii)

Volgens IPNI zijn er twee synoniemen voor Orchis elata, nl. Orchis latifolia en Gymnadenia elata. Gymnadenia is het zeker niet maar je kan eens vergelijken met Orchis latifolia

Have fun searching  ;) ;D

Verschrikkelijke familie qua naamgeving maar o zo mooi....

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Dactylorhiza
« Reactie #25 Gepost op: 27 juni 2010, 00:21:23 »
Toch wel een aardige aanvulling, als je het mij vraagt, Jef.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Dactylorhiza
« Reactie #26 Gepost op: 27 juni 2010, 00:25:06 »
Ik twijfel of het aanwezig zijn van vlekken op de bladeren van orichideeën determinerend kan zijn. Enige tijd terug zag ik heel wat exemplaren van Orchis mascula in het wild (zie topic VRV-wandelingen) en daar stonden exemplaren met zowel geen vlekken als zowel met heel veel vlekken.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Dactylorhiza
« Reactie #27 Gepost op: 27 juni 2010, 09:15:49 »
Ik twijfel of het aanwezig zijn van vlekken op de bladeren van orichideeën determinerend kan zijn. Enige tijd terug zag ik heel wat exemplaren van Orchis mascula in het wild (zie topic VRV-wandelingen) en daar stonden exemplaren met zowel geen vlekken als zowel met heel veel vlekken.

Bij veel soorten idd niet maar elata heeft (volgens alle beschrijvingen) geen/nooit vlekken op de bladeren

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Dactylorhiza
« Reactie #28 Gepost op: 27 juni 2010, 12:09:11 »
 Lily-Anne vroeg mij onderstaande fotootjes te posten.
Ze zijn wat aan de kleine kant - een ID zou Lily-Anne ook interesseren.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Dactylorhiza
« Reactie #29 Gepost op: 28 juni 2010, 22:14:58 »
Schitterend, zo halfverwilderd aan de waterkant, die orchideetjes. Ik wou dat ik het ook al zo voor elkaar had.
Lichtervelde, West-Vlaanderen