Algemeen > Reizen, uitstappen en reisverhalen

Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België

(1/106) > >>

Frankie Wulleman:
Jaren terug deden we met de VRV een natuuruitstap naar diverse kalkgraslanden in België. Dat was toen voor mij een openbaring...ik had er totaal geen besef van dat we op Belgische bodem zulke prachtige stukjes natuur hebben. Deze hoog gelegen kalkgraslanden worden deels kunstmatig in stand gehouden door begrazing en regelmatige kappingen om een evolutie naar bos te vermijden. De aanwezige vegetatie is er ontzettend divers. Deze gebieden zijn vooral beroemd voor de vele orchideesoorten die er gedijen.

Sinsdien probeer ik er toch elk jaar eens terug te keren. Ik was er al enkele keren in de periode van eind april om er te genieten van de eerste orchideeën, maar was er nog nooit eerder. Want in ieder jaargetijde groeien er wel andere soorten. En dit keer ging ik op pad om één van de kroonjuwelen van deze kalkgebieden te spotten... .

Frankie Wulleman:
In de omgeving van de kalkgraslanden kan je vele bossen vinden met vaak een typische uitbundige voorjaarsbloei, zoals deze dichte bossen met een ondergroei van miljoenen Anemone nemorosa. Een mooi schouwspel.

Frankie Wulleman:
Deze maretakken in de bomen zijn een algemeen verschijnsel in de streek.

Frankie Wulleman:
Een knappe bewoner van deze bossen is ook deze Primula elatior.

Frankie Wulleman:
Langs een bosrand kan ik ook al deze eerste exemplaren van Cardamine pratensis ontdekken.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie