Auteur Topic: Het slakkenprobleem  (gelezen 44893 keer)

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Het slakkenprobleem
« Reactie #45 Gepost op: 29 augustus 2014, 19:18:14 »
Ok, eentje om uit te proberen . Hier gaat de vangst nog bijna dagelijks  door. Maar wat doen jullie dan met die gevangen slakken ? Wat is de diervriendelijkste manier van doden?
In het originele artikel stond ook dat de 'uitvindster' de slakken raapt en in een emmertje een eind wegbrengt en ze daar in een slootkant los laat. Humaner kan volgens mij niet ))8.

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Het slakkenprobleem
« Reactie #46 Gepost op: 29 augustus 2014, 22:20:39 »
Ok, eentje om uit te proberen . Hier gaat de vangst nog bijna dagelijks  door. Maar wat doen jullie dan met die gevangen slakken ? Wat is de diervriendelijkste manier van doden?
In het originele artikel stond ook dat de 'uitvindster' de slakken raapt en in een emmertje een eind wegbrengt en ze daar in een slootkant los laat. Humaner kan volgens mij niet ))8.
Ik gooi ze over de heg naar de buren.......... ;D

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Het slakkenprobleem
« Reactie #47 Gepost op: 29 augustus 2014, 22:21:22 »
Ik heb deze avond ook al 15 moorden gedaan .

LA, the serial killer.
Gerrit E. Te L.

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Het slakkenprobleem
« Reactie #48 Gepost op: 29 augustus 2014, 22:22:09 »
Ik heb deze avond ook al 15 moorden gedaan .

LA, the serial killer.
Gerrit Scissorhands.... 8)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Het slakkenprobleem
« Reactie #49 Gepost op: 29 augustus 2014, 22:44:29 »
Ik gooi ze over de heg naar de buren.......... ;D

Deed ik vroeger ook maar dat was de tijd dat mijn buur nog een hele hoop kippen had  ;D
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Allan Krijgsheld

  • Junior
  • **
  • Berichten: 90
  • Geslacht: Man
Re: Het slakkenprobleem
« Reactie #50 Gepost op: 1 september 2014, 17:43:09 »
Ik vang de slakken met behulp van schillen van een grapefruit. De slakken zijn er dol op en blijven er netjes onder zitten. Ze denken dat ze daar veilig zitten, ze moesten eens weten.

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re:Het slakkenprobleem
« Reactie #51 Gepost op: 1 september 2014, 18:17:11 »
Het is bij ons in Nederland de afgelopen week slakkenweer geweest. Dus het was weer 'feest'.

Ik kocht alijd Escargo, vanwege het milieu he. Opdat de merels en lijsters geen slakken met korrels in de maag zouden opeten. Maar ik kreeg het vage vermoeden dat het een reclamestunt was. Ik zag nooit dode slakken (dat was ook de bedoeling he, zodat de lijsters in leven zouden blijven of de jonge mereltjes in d'r lui nestjes)
Dus ik dacht dit jaar maar eens wat minder aan het milieu en meer aan mijn Campunula's Physoplexis en nog heel veel meer rotsplanten te denken. Dus de gruwelijke blauwe korrels van Bayer gekocht. Grote hopen tussen de Cypen en de Campanula's gestrooid. Het zag er blauw. Eerst dacht ik nog bij de eerste slakken, o die zijn zeker bedwelmd, maar nog in leven. Een paar dagen later gewoon slakken op de bladeren van de Cypripedium. Die moesten nog veel moeite doen hoor om over die korrels heen te klimmen. Toen dacht ik aan een onsympathieke test. (oke, onsympathiek, maar voor de goede zaak.) Een slak in een gesloten yoghurtbeker met alleen slakkenkorrels. En..... wat denk je? Het beest is na 5 dagen nog in leven. Niet 'alive and kicking' maar toch.

Worden wij collectief bedon.......of mag het gewoon niet meer van onze weldoener de EU? Zijn de werkzame stoffen niet meer schadelijk voor het milieu, maar dus ook niet meer werkzaam???

Wie kan er iets zinnigs over zeggen?

ik ga dat proberen Gerrit,

Een maand geleden, (eigenlijk te laat maar toch) heb ik slakken huisjes gekocht op internet.  Acht stuks, laagje korrels erin, bij m'n hosta's gezet en ik heb minder last. Zie ook hier en daar dode liggen, gewoon laten liggen, ook als je ze vangt doormidden knippen en teruggooien. Het zijn vreselijke kannibalen, liever eten ze hun eigen soortgenoten dan blaadjes.

Link slakkenhuisjes  http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=77 een belgische firma.

Nematoden kun je zelf kweken, mijn vrouw is er mee bezig.  Ik heb hier een stukje wat op internet staat en dat lukt best goed. Wel even werk.

Sinds eind july ben ik ook nematoden aan het kweken. Ik gebruik er grote weckflessen voor. Een laagje modder onder in de fles, een stuk of 10 slaken erbij en geregeld even roeren. De slug giet ik dan uit op plaatsen waar slakken over dag zitten en ik ben nu zover dat ik echt moet zoeken om in alle 8 weckflessen voldoende slakken te krijgen. Een hele verademing dat mijn tere plantjes niet meer in de magen van onze slijmerige vriendjes vedwijnen. Bijna alle slakken die ik nu vind zijn aangetast, die verzamel ik en daar maak dan ik weer nieuwe slug van zodat ik elk week kan “oogsten”. Het gebied waar ik de nematoden over uitstrooi kan ik dus steeds groter maken. Dit geeft ze minder de mogelijkheid om zich voort te planten, volgend jaar moeten er dus een stuk minder zijn. Hopelijk blijven er na de winter nematoden ion de bodem achter. Ik ben benieuwd. Voor wie een erg gevoelige neus heeft is dit geen leuk karweitje, want het stinkt als een malle.

Omgeving Roosendaal

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Het slakkenprobleem
« Reactie #52 Gepost op: 1 september 2014, 19:24:36 »
Lees het droevige, leerzame, en wellicht komische relaas.

http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=457.15

Post 25.

Allan Krijgsheld

  • Junior
  • **
  • Berichten: 90
  • Geslacht: Man
Re: Het slakkenprobleem
« Reactie #53 Gepost op: 1 september 2014, 22:31:08 »
Gerrit, ik begrijp dat je er wanhopig van wordt. Ik zou er ook niet vrolijk van worden, om maar eens een understatement te gebruiken.

Heb je enig idee waarom het bij jou zoveel erger is dan bij andere mensen? Woon je naast een park of natuurgebied? Hebben je buren ook veel slakken? Is het de kleigrond die het probleem veroorzaakt? Is je tuin te nat?

Ik vond nog deze site op internet, misschien dat je daar iets aan hebt.

20 Ways to control slugs in the permaculture garden or on the allotment
Ludwig Appeltans | Tuesday, 12th June 2012

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Het slakkenprobleem
« Reactie #54 Gepost op: 1 september 2014, 22:50:10 »
De oorzaak is de zware zeeklei. Flevoland. En ik heb een sterk begroeide tuin. De (naakt) slakken leggen hun eieren in holtes in de klei. Tijdens de winter, gedurende zachte periodes doen ze hun verwoestende werk al. Ondergronds. De uitlopende spruiten worden al onder de grond afgeknaagd. Het zijn vooral de hele kleine bijna onzichtbare beige naaktslakken die het schadelijkst zijn.
Maar ik heb me er inmiddels mee verzoend hoor. De kwetsbaarste planten kweek ik nu in een kas. En slakken lusten gelukkig niet alles.

Edit: O ja bedankt voor de link. Vrijwel alle voorstellen daar gedaan heb ik uitgetest. Behalve eenden. Die komen regelmatig in de vijver om nestjes te bouwen en worden dan door mij zonder pardon geweerd. Ook kippen eten slakken, maar ook rotsplanten net zoals eenden. Dieren zijn onze bondgenoten: padden, kikkers, egels, lijsters, merels, daar heb ik er veel van. Maar slakken krijgen onnoemelijk veel nakomelingen.
Er is slechts een (1) afdoend remedie: Vergif wat wij als consument niet kunnen krijgen, maar bv boeren wel.
« Laatst bewerkt op: 1 september 2014, 22:59:18 door Gerrit Eijkelenboom »

Allan Krijgsheld

  • Junior
  • **
  • Berichten: 90
  • Geslacht: Man
Re: Het slakkenprobleem
« Reactie #55 Gepost op: 2 september 2014, 23:50:35 »
Kleigrond is inderdaad lastig. Hiervoor woonde ik ook op de kleigrond en krioelde het in de tuin van het leven, waaronder heel veel slakken. Het verbaast me wel dat juist de kleine slakken de meeste schade aanrichten. Ik had verwacht dat de grote naaktslakken, dus de gewone wegslak, het meeste op zou eten.

Als je alles al hebt geprobeerd dan houdt het inderdaad op. Gelukkig heb je nog een kas waar je planten in kunt telen. Lukt het wel om de kas vrij te houden van slakken en hoe doe je dit?

Ik hoorde van een boer, dat voor professioneel gebruik, de regels voor slakkengif ook zijn veranderd. Gif is natuurlijk niet gezond, dus daar kan ik ook wel enig begrip voor opbrengen. Maar het blijft wel misleidend om slakkengif te verkopen als het helemaal niet werkt.

Laatst was ik op zoek naar mottenballen, want er kwamen gaatjes in de winterkleding, maar dat bestaat dus ook niet meer. En nu is er dus ook slakkengif, zonder gif. Heel apart.

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:Het slakkenprobleem
« Reactie #56 Gepost op: 4 september 2014, 08:19:47 »
[quote author=Jan Tholhuijsen link=topic=457.msg67200#

Nematoden kun je zelf kweken, mijn vrouw is er mee bezig.  Ik heb hier een stukje wat op internet staat en dat lukt best goed. Wel even werk.

Sinds eind july ben ik ook nematoden aan het kweken. Ik gebruik er grote weckflessen voor. Een laagje modder onder in de fles, een stuk of 10 slaken erbij en geregeld even roeren. De slug giet ik dan uit op plaatsen waar slakken over dag zitten en ik ben nu zover dat ik echt moet zoeken om in alle 8 weckflessen voldoende slakken te krijgen. Een hele verademing dat mijn tere plantjes niet meer in de magen van onze slijmerige vriendjes vedwijnen. Bijna alle slakken die ik nu vind zijn aangetast, die verzamel ik en daar maak dan ik weer nieuwe slug van zodat ik elk week kan “oogsten”. Het gebied waar ik de nematoden over uitstrooi kan ik dus steeds groter maken. Dit geeft ze minder de mogelijkheid om zich voort te planten, volgend jaar moeten er dus een stuk minder zijn. Hopelijk blijven er na de winter nematoden ion de bodem achter. Ik ben benieuwd. Voor wie een erg gevoelige neus heeft is dit geen leuk karweitje, want het stinkt als een malle.
[/quote]


Dag Jan, Ben je zeker dat je zo nemathoden kweekt ? Zouden ze zichtbaar zijn met een sterke vergroting? Of is het gewoon de stank die het hem doet? Waar komt het nemathoden recept oorspronkelijk vandaan? Hoe zie je dat een slak is aangetast?
Hoe geraken de eerste nemathoden dan in de fles?  Zitten die dan in die modder ? Zitten die in alle modder? Doe dik is die laag modder? Hoe nat maak je hem? Hoe lang duurt het eer de slakken dood gaan? Gooi je dan heel de boel in de tuin of doe je er water bij om het te verdunnen?  Begin je dan iedere keer met een nieuwe, propere pot? Kan je eens foto's maken van de procedure?
Kortom, je hebt al mijn aandacht - dit lijkt me het proberen waard .
« Laatst bewerkt op: 4 september 2014, 08:27:17 door Lily-Anne Vereecken »

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re:Het slakkenprobleem
« Reactie #57 Gepost op: 4 september 2014, 13:30:08 »
[quote author=Jan Tholhuijsen link=topic=457.msg67200#

Nematoden kun je zelf kweken, mijn vrouw is er mee bezig.  Ik heb hier een stukje wat op internet staat en dat lukt best goed. Wel even werk.

Sinds eind july ben ik ook nematoden aan het kweken. Ik gebruik er grote weckflessen voor. Een laagje modder onder in de fles, een stuk of 10 slaken erbij en geregeld even roeren. De slug giet ik dan uit op plaatsen waar slakken over dag zitten en ik ben nu zover dat ik echt moet zoeken om in alle 8 weckflessen voldoende slakken te krijgen. Een hele verademing dat mijn tere plantjes niet meer in de magen van onze slijmerige vriendjes vedwijnen. Bijna alle slakken die ik nu vind zijn aangetast, die verzamel ik en daar maak dan ik weer nieuwe slug van zodat ik elk week kan “oogsten”. Het gebied waar ik de nematoden over uitstrooi kan ik dus steeds groter maken. Dit geeft ze minder de mogelijkheid om zich voort te planten, volgend jaar moeten er dus een stuk minder zijn. Hopelijk blijven er na de winter nematoden ion de bodem achter. Ik ben benieuwd. Voor wie een erg gevoelige neus heeft is dit geen leuk karweitje, want het stinkt als een malle.


Dag Jan, Ben je zeker dat je zo nemathoden kweekt ? Zouden ze zichtbaar zijn met een sterke vergroting? Of is het gewoon de stank die het hem doet? Waar komt het nemathoden recept oorspronkelijk vandaan? Hoe zie je dat een slak is aangetast?
Hoe geraken de eerste nemathoden dan in de fles?  Zitten die dan in die modder ? Zitten die in alle modder? Doe dik is die laag modder? Hoe nat maak je hem? Hoe lang duurt het eer de slakken dood gaan? Gooi je dan heel de boel in de tuin of doe je er water bij om het te verdunnen?  Begin je dan iedere keer met een nieuwe, propere pot? Kan je eens foto's maken van de procedure?
Kortom, je hebt al mijn aandacht - dit lijkt me het proberen waard .
[/quote]

Eerst heeft ze een pakje/zakje nematoden gekocht is vrij prijzig. Dan in een emmertje met deksel wat modder en daarin 10-15 slakken en de nematoden poeder.

De nematoden kruipen in de slakken en vermenigvuldigen zich.  Na een paar weken de helft in een kan/gieter kappen en verdunnen en over een deel van de tuin uitgieten waar slakken voorkomen. De nematoden gaan op zoek naar nieuwe slakken en tasten die aan.  Nieuwe aangetaste slakken kun je dan in een nieuw emmertje/ potje met deksel doen en je begint opnieuw  De aangetaste slakken zijn te herkennen  zie  http://biocontrole.nl/naaktslakken-bestrijden

Het is dus maar een keer kopen.

zie ook nog http://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/slakken-bestrijden-8-tips-het-nieuwsblad/

Wij zijn ook nog maar even begonnen en moeten het resultaat nog afwachten.

Dat stukje 'Sinds eind juni ben ik enz'  heb ik van internet.
Omgeving Roosendaal

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Het slakkenprobleem
« Reactie #58 Gepost op: 4 september 2014, 15:52:09 »
Deze methode zou kunnen werken. Ik heb destijds al mijn nemathoden over de tuin uitgesproeid. Toen was ik alles kwijt.
Ik heb er niet aan gedacht om een kolonie te kweken en te behouden.

Ik vond het in je stukje niet duidelijk Jan, dat je de helft uitgiet en de andere helft verder kweekt met nieuwe slakken, waarin de nemathoden zich vermeeerderen. En dat je zo in principe altijd over een voorraad beschikt. In theorie dan he, want je hebt niet alles in de hand. Temperatuur bv. Bij koude vermeerderen ze zich niet en sterven zelfs.

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Het slakkenprobleem
« Reactie #59 Gepost op: 4 september 2014, 17:54:07 »
Deze methode zou kunnen werken. Ik heb destijds al mijn nemathoden over de tuin uitgesproeid. Toen was ik alles kwijt.
Ik heb er niet aan gedacht om een kolonie te kweken en te behouden.

Ik vond het in je stukje niet duidelijk Jan, dat je de helft uitgiet en de andere helft verder kweekt met nieuwe slakken, waarin de nemathoden zich vermeeerderen. En dat je zo in principe altijd over een voorraad beschikt. In theorie dan he, want je hebt niet alles in de hand. Temperatuur bv. Bij koude vermeerderen ze zich niet en sterven zelfs.

Ik denk dat je in de winter stopt, (kweek temperatuur moet minimaal 5-10 graden zijn) maar als je in het najaar voldoende uitstrooit dan komen er minder eitjes en volgend jaar minder slakken, denk ik.  De besmette slakken die weer opraapt, zeg een stuk of 10 daar ga mee verder. Maar wij hebben nog geen ervaring ermee, we hebben een zakje nematodenpoeder gekocht en hebben een begin gemaakt, volgend jaar zien we verder, dan wil ik wel vroeg in het jaar beginnen.

Op internet gelezen dat slakken een aantal nematoden bij zich dragen maar dat ze daartegen bestand zijn. Vang je ze en doe ze in een emmer met een bodem water en wat slablaadjes, (om onderin te blijven,) op een gegeven moment sterven de slakken en de nematoden gaan zich dan in het verse slakkenlijf vermeerderen. Dan zou je het kunnen doen zonder de dure nema poeder te kopen. ( het water verdunnen en uitgieten)

Al bij al, wij gaan het proberen, en met vallen en opstaan worden we misschien wijzer.
Omgeving Roosendaal