Auteur Topic: Vroeger en nu  (gelezen 21953 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Vroeger en nu
« Gepost op: 11 december 2018, 10:32:21 »
In foto van de dag weekte een (heel) oude foto nogal wat reacties los - misschien kunnen hier ook andere mensen foto's uit hun tuin vroeger en nu laten zien.  Het verschil hoeft daarom geen 37 jaar te bedragen, het mag ook minder  ;)

Laat mij beginnen met opnieuw een ingescande dia uit 1981 (!  :o ) en een foto van dezelfde locatie genomen afgelopen lente.  De hoek van waaruit de nieuwe foto genomen is, is niet helemaal dezelfde, het oude beeld toont een iets breder beeld.
De tuin had ik in 1981 net aangelegd met toen nog heel wat hoge éénjarigen.  De hoge Rhododendrons die nu de achtergrond vormen waren toen nog laag en zijn achter die éénjarigen verborgen.

Veel blijft er van de toenmalige beplanting niet over... en toch :
op foto 1 ziet u het steunmuurtje dat ook onderaan rechts op de recente foto staat.
Het dak van de achterbuur is nog net zichtbaar bovenaan rechts op foto 2
De hoogstammige acer links van het midden van foto 1 is inmiddels al lang verdwenen, maar rechts van de voet ervan ziet u een klein groen struikje - dit is de rode azalea die op foto 2 na 37 jaar is uitgegroeid tot de rode joekel die in volle bloei staat. (links op foto 2)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Vroeger en nu
« Reactie #1 Gepost op: 11 december 2018, 19:14:49 »
super leuk gedaan leuk.
Ik denk dat er wel veel mensen op zullen reageren.

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Vroeger en nu
« Reactie #2 Gepost op: 11 december 2018, 19:34:55 »
Dan heb ik ook nog een hele leuke
Toen wij in 2006 hier kwamen wonen zag deze tuin.
Nou ja tuin )3) )3) )3) )3) )3) )3) --13 --13 --13 iets dat de naam tuin droeg er zo uit. foto in de avond genomen
Gelukkig hebben we ook in dat jaar de tuin grondig aangepakt en nu 12 jaar later 6)) 6)) 6)) 6)) 6)) 6)) 6)) ((12 ((12 ((12 ((12 ((12

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Vroeger en nu
« Reactie #3 Gepost op: 11 december 2018, 20:28:45 »
In foto van de dag weekte een (heel) oude foto nogal wat reacties los - misschien kunnen hier ook andere mensen foto's uit hun tuin vroeger en nu laten zien.  Het verschil hoeft daarom geen 37 jaar te bedragen, het mag ook minder  ;)
Laat mij beginnen met opnieuw een ingescande dia uit 1981 (!  :o ) en een foto van dezelfde locatie genomen afgelopen lente.  De hoek van waaruit de nieuwe foto genomen is, is niet helemaal dezelfde, het oude beeld toont een iets breder beeld.
De tuin had ik in 1981 net aangelegd met toen nog heel wat hoge éénjarigen.  De hoge Rhododendrons die nu de achtergrond vormen waren toen nog laag en zijn achter die éénjarigen verborgen.
Veel blijft er van de toenmalige beplanting niet over... en toch :
op foto 1 ziet u het steunmuurtje dat ook onderaan rechts op de recente foto staat.
Het dak van de achterbuur is nog net zichtbaar bovenaan rechts op foto 2
De hoogstammige acer links van het midden van foto 1 is inmiddels al lang verdwenen, maar rechts van de voet ervan ziet u een klein groen struikje - dit is de rode azalea die op foto 2 na 37 jaar is uitgegroeid tot de rode joekel die in volle bloei staat. (links op foto 2)

Pure nostalgie Luc , maar daar bovenop zo interessant om al die evoluties te zien die we allemaal hebben door gemaakt . En dan toch ook die "blijverkes" zoals de rode azalea .
Hondstrouw ....zowel de plant als het baasje ! Boeiend gegeven . Ook om de groeikracht te bestuderen ed ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Jos Beeren

  • NRV/VRV
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 626
  • Geslacht: Man
Re: Vroeger en nu
« Reactie #4 Gepost op: 12 december 2018, 09:28:37 »
Mooi Luc en ook Bert, dit wordt een interessant topic ! 3))
Jos Beeren
Weert,Limburg
Nederland

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Vroeger en nu
« Reactie #5 Gepost op: 14 december 2018, 23:12:52 »
Plezant om eens het verschil te zien na al die jaren, Luc en Bert.
Naarmate de jaren verstrijken worden we wat wijzer en bedreven in deze materie, en dat is natuurlijk merkbaar in de tuin.

Dit zijn beelden van mijn eerste rotstuin. De eerste is er eentje uit 2009, terwijl de tweede en derde foto van dit jaar zijn. De tuin is vooral 'voller' geworden. Bepaalde planten zijn groter geworden, anderen hebben zich goed uitgezaaid, terwijl vele andere reeds verdwenen zijn. Vooral dit jaar is er een en ander gesneuveld in de bovenste regionen. Een andere plantenbestand is reeds aangebracht waardoor de aanblik de komende jaren weer zal veranderen. De aanblik van de tuin is natuurlijk ook iedere keer anders, afhankelijk van welk tijdstip.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Vroeger en nu
« Reactie #6 Gepost op: 14 december 2018, 23:41:47 »
Nog wat foto's van diezelfde rotstuin van vorig jaar, genomen vanuit een 'ander' standpunt, namelijk uit mijn privéhelicopter.  11))
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Vroeger en nu
« Reactie #7 Gepost op: 15 december 2018, 00:00:06 »
Een foto van een andere tuin, namelijk de tufsteentuin, toen amper twee jaar na aanleg. De beginfase is van 2011, terwijl de foto uit 2013 dateert. Het is het beeld van een nette, pas aangelegde rotstuin met nog veel ruimte. Eigenlijk te net naar mijn gedacht, maar ik was toen content.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Vroeger en nu
« Reactie #8 Gepost op: 15 december 2018, 00:08:00 »
De eerste twee foto's zijn van vorig jaar, terwijl de laatste van dit jaar zijn. De tuftuin heeft een serieuze metamorfose ondergaan. Er zijn veel soorten bij gekomen, terwijl er ook een aantal zich hebben uitgezaaid. Het geheel ziet er al veel natuurlijker uit. Het is een volle rotstuin geworden, met een natuurlijke look zoals ik het wel graag zie.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Vroeger en nu
« Reactie #9 Gepost op: 15 december 2018, 21:17:25 »
prachtige reeks

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Vroeger en nu
« Reactie #10 Gepost op: 15 december 2018, 21:26:38 »
Foto 1 uit 2008
foto 2 dit jaar.
Wat een verschil zeker in hoogte en in 2008 mijn eerste (rotstuin)
Meer een tuin met wat kleine keien erin en wat planten

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Vroeger en nu
« Reactie #11 Gepost op: 15 december 2018, 21:44:21 »
niet alleen onze tuinen kregen door de jaren heen een verandering,maar onze troggen ook.
Vroeger wist ik amper wat het was wat moest erin hoe aankleden.
je ziet het . het was toen niks
tegenover nu stuk beter en ook het aantal werd meer dit waren de eerste twee.nu staan er 7 6))

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Vroeger en nu
« Reactie #12 Gepost op: 15 december 2018, 22:34:30 »
Heel plezant en mooi om die evolutie te zien gedurende vele jaren ...... 3))
Een liefhebberstuin is eigenlijk een levenswerk die nooit af is ......gedurende de jaren zijn onze tuinen
veel veranderd , verfijnd enz......we leren altijd bij , we leggen de lat steeds hoger , de verzameling wordt
steeds groter , uit al onze ervaringen gedurende de voorbije jaren proberen we de positieve ideeën om te zetten in de praktijk door onze tuinen jaar na jaar te verfraaien , vooral dank zij onze vereniging kunnen we van elkaar
zoveel leren dat we er allemaal een stuk op vooruit gaan ..... 3)) 6))
Ieper , West-Vlaanderen

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Vroeger en nu
« Reactie #13 Gepost op: 16 december 2018, 12:29:28 »
Het is inderdaad een prachtige rubriek. Er is een grote evolutie geweest wat de rotstuinen betreft. Er is nu ook veel meer informatie ter beschikking dan in de jaren 80. Ik ben ook eens naar oude foto’s gaan kijken en heb er nog één in gescand van 1987. Als je daarop terugkijkt zie je hoe onwetend je toen was. Op dat moment was je natuurlijk wel tevreden van het resultaat. Op een foto zie je achteraf ook wel goed wat je nog kan verbeteren.
180121-0
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Vroeger en nu
« Reactie #14 Gepost op: 16 december 2018, 12:37:08 »
Nog wat foto's van diezelfde rotstuin van vorig jaar, genomen vanuit een 'ander' standpunt, namelijk uit mijn privéhelicopter.  11))

Mooie en leerrijke beelden Frankie !
Het enige nadeel is dat je niet alleen ziet dat de tuin verandert en veroudert.... ook bij de tuinier is dat het geval.  10))
Harelbeke-West-Vlaanderen