Auteur Topic: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.  (gelezen 12831 keer)

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1055
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #105 Gepost op: 16 juli 2023, 12:11:03 »
Limonium minutum moet aan de lijst worden toegevoegd vanwege zijn mediterrane oorsprong... heeft geen bescherming nodig tegen nattigheid of droogte.

Wat een mooi ding Thomas !  :o  Schitterend !  ((14  Mocht je daar ooit zaad kunnen van winnen...  -1( _07

Hallo Mark, Kris en Luc...

Ik wist niet dat deze Limonium minutum zo populair was. Aangezien hij hier op dit moment op verschillende plaatsen bloeit, zal ik proberen de zaden voor jullie te oogsten.
Dank!
Met vriendelijke groet

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #106 Gepost op: 16 juli 2023, 15:03:21 »
Een plant voor de toekomstige rotstuin is ongetwijfeld deze Pelargonium endlicherianum uit Turkije. Staat hier nu al weken te bloeien. Zon, droogte en warmte is al wat deze plant verlangt.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #107 Gepost op: 16 juli 2023, 15:21:15 »
Limonium minutum moet aan de lijst worden toegevoegd vanwege zijn mediterrane oorsprong... heeft geen bescherming nodig tegen nattigheid of droogte.

Wat een mooi ding Thomas !  :o  Schitterend !  ((14  Mocht je daar ooit zaad kunnen van winnen...  -1( _07

Hallo Mark, Kris en Luc...

Ik wist niet dat deze Limonium minutum zo populair was. Aangezien hij hier op dit moment op verschillende plaatsen bloeit, zal ik proberen de zaden voor jullie te oogsten.

Ik hou mij eveneens aanbevolen voor wat zaad Thomas.
In de tuin heb ik ook een Limonium staan, maar die heeft heel wat kleinere bloempjes op lange stengels en ziet er niet zo compact uit als uw plant.

Jaren gelegen zag ik langs de Spaanse kust ook een Limonium die heel goed gelijkt op wat ik thuis in de tuin heb. Geen idee om welke soort het gaat. Maar het is ook een typische plant die heel dicht bij de zee groeit op de rotsen. Wind, zon, droogte zijn daar zijn deel. Ook zeezout zal natuurlijk niet ontbreken op het menu.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #108 Gepost op: 16 juli 2023, 15:25:13 »
Ook deze Dianthus erinaceus zou ik heel erg willen aanbevelen voor de " droogte tuin " .....
Mooi Kris, om de een of andere reden doet deze plant het niet goed in mijn tuin. Ik heb er nu eentje in de tuf, maar ook daar is het precies geen vette.
Soms moet je ze ook wat de tijd geven Frankie ....Ik weet niet hoe lang jouw plant er inmiddels staat ? Mijn plant deed het de eerste jaren ook niet zo geweldig qua bloei ..Ik vermoed dat dit ook weer zo een plant is die eerst met zijn wortels diep genoeg moet zitten om dan pas op volle rendement te komen ..Dit weekend waren alle bloemen open . Niet slecht voor een plant met toch een reputatie van minder te bloeien ...... Vroeger werd er wel eens gezegd/geschreven dat je voor de beste bloei de zogenaamde "Duguid form" moest hebben .Deze werd hier al op ons forum getoond door Luc S.Ook bij de grote plant van Luc zie je vooral bloemen aan de zonnekant .Mijn plant komt nog van Jiri en er stond geen verdere specificatie bij .

Een uitzonderlijk resultaat Kris, zoveel bloei zie je zelden.  Ik heb ook de Duguid vorm staan, maar helaas bloeit hij veel minder, al staat hij er heel gezond bij.
Overigens, voor wie D. erinaceus zoekt, hij wordt ook vaak aangeboden als Dianthus arpadianus en volgens mij is dat een synoniem.

Ondertussen toch nog wat bloemen op Dianthus erinaceus. Deze plant staat in een tufsteen, al meer dan tien jaar.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #109 Gepost op: 16 juli 2023, 15:35:10 »
Klein maar fijn is deze Micromeria croatica en eveneens zeer droogtetolerant.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #110 Gepost op: 16 juli 2023, 15:38:05 »
Ondertussen staat Zauschneria septentrionalis al geruime tijd in bloei. Een waardevolle bloeier in de droge en hete zomermaanden.
« Laatst bewerkt op: 17 juli 2023, 19:40:22 door AdminLuc »
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6780
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #111 Gepost op: 16 juli 2023, 21:51:11 »
toch mooi te zien frankie
hier in bladel al veel uitgebloeid.
nog wel wat bloei maar niet veel meer.
ondanks dat vind ik mijn tuin er goed bij liggen.
heb de tuin ook veel water gegeven in droge periode

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1055
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #112 Gepost op: 16 juli 2023, 22:55:20 »
Ondertussen staat Zauschneria septentrionalis al geruime tijd in bloei. Een waardevolle bloeier in de droge en hete zomermaanden.
Erg mooi deze rode ‘lawine’!
Met vriendelijke groet

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #113 Gepost op: 19 juli 2023, 09:48:59 »
Ondertussen staat Zauschneria septentrionalis al geruime tijd in bloei. Een waardevolle bloeier in de droge en hete zomermaanden.

Ik vind het een pracht van een plant Frankie . En ook -buiten de prachtige bloemkleur -is de latere bloeitijd echt een zegen voor onze tuinen .Waar ik wel mee worstel is de uiteindelijke plaats die hij gaat innemen ? Lijkt me nogal een grotere jongen en in onze eerder kleine tuin kan dat wel lastig worden heb ik de indruk ....Of kan je hem via snoei of andere een beetje onder controle houden ? Is hij te stekken ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #114 Gepost op: 19 juli 2023, 09:57:19 »
Delosperma's moeten hier zeker uitgebreid aan bod komen ...al zijn sommige toch niet zo winterhard gebleken deze winter na afwisselende periodes van veel te veel regen en dan toch daartussen een paar keer tot minus 10 graden .Het hangt er ook vanaf hoe die planten zijn opgekweekt . Soms kan je ze kopen en staan de planten heel vlok en hebben ze allicht heel veel meststoffen gekregen om ze snel groot en " verkoopsklaar  "te krijgen . Die planten sneuvelen veel sneller dan de traag opgekweekte en hard gekweekte exemplaren .Ik ben nu weer een paar soorten aan het testen en ook in de nieuwe crevice heb ik er een paar los gelaten .Het voordeel van deze succulenten is dat je ze zelfs met dit warme/droge weer nog kunt aanplanten . Hier zien we Delosperma luckhoffii 'Beauford West' op zijn nieuwe stekje ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #115 Gepost op: 19 juli 2023, 10:02:55 »
Een tweede Delosperma die ik toegevoegd heb in dit tuingedeelte is Delosperma cooperi 'Dwarf'   . Je ziet aan beide soorten dat de blaadjes niet opgeblazen staan en de cellen zijn zeker niet uitgerekt. Dat betekent dat ze correct zijn opgekweekt ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #116 Gepost op: 19 juli 2023, 14:08:51 »
Ondertussen staat Zauschneria septentrionalis al geruime tijd in bloei. Een waardevolle bloeier in de droge en hete zomermaanden.

Ik vind het een pracht van een plant Frankie . En ook -buiten de prachtige bloemkleur -is de latere bloeitijd echt een zegen voor onze tuinen .Waar ik wel mee worstel is de uiteindelijke plaats die hij gaat innemen ? Lijkt me nogal een grotere jongen en in onze eerder kleine tuin kan dat wel lastig worden heb ik de indruk ....Of kan je hem via snoei of andere een beetje onder controle houden ? Is hij te stekken ?

Inderdaad Kris, de rijke bloei in deze tijd van het jaar is zeer welgekomen.
Maar het is niet een van de kleinste planten in de rotstuin. De mat meet nu in zijn tweede jaar al ongeveer 40 cm doorsnede en groeit nog verder. Hij neemt dus wel wat ruimte in beslag. Eventueel kan hij door snoei wel wat korter gehouden denk ik. Stekken heb ik nog niet gedaan. Dat zou je eens moeten vragen aan Luc G. want ik heb de plant van hem.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #117 Gepost op: 19 juli 2023, 14:10:48 »
Een tweede Delosperma die ik toegevoegd heb in dit tuingedeelte is Delosperma cooperi 'Dwarf'   . Je ziet aan beide soorten dat de blaadjes niet opgeblazen staan en de cellen zijn zeker niet uitgerekt. Dat betekent dat ze correct zijn opgekweekt ...

Ik heb hier ook nog een D. cooperi staan, ook nog van Luc G. Het is echter een plant die razend snel groeit en vrij gemakkelijk grotere ruimtes in beslag kan nemen. Deze winter heeft hij echter een serieuze klap gekregen en is nu nog aan het herstellen. Hevige vorst moeten ze toch niet hebben.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6780
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #118 Gepost op: 21 juli 2023, 21:30:55 »
hier is er ook eentje overleden van de cooperi.
op andere plek in de tuin meer beschut beetje onder klein boompje. staat hij hier in bloei ((14

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #119 Gepost op: 22 juli 2023, 20:54:07 »
Origanum amanum, de witte vorm is eveneens een plant die niet te lijden heeft van een veranderend klimaat.
Lichtervelde, West-Vlaanderen