Auteur Topic: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin  (gelezen 635124 keer)

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #585 Gepost op: 1 september 2011, 19:34:25 »
complimenten gerrrit  ;)

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #586 Gepost op: 28 september 2011, 20:36:46 »
Spontane zaailingen van zilverrozet saxen op tufsteen.
Als ze wat groter zijn ben ik benieuwd of ik de soort kan achterhalen, of niet.
Heemskerk, Noord-Holland

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Heemskerk, Noord-Holland

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #588 Gepost op: 28 september 2011, 21:39:39 »
Puur natuur is dat Pim !!
Harelbeke-West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #589 Gepost op: 1 oktober 2011, 20:21:09 »
heel schattig die spontane sax. zaailingen!
gr
Lily-Anne

Jan Boterdael

  • Junior
  • **
  • Berichten: 156
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #590 Gepost op: 7 oktober 2011, 09:28:46 »
In mijn streek is er helemaal geen tufsteen te vinden.
Heeft iemand ervaring met namaakstenen uit hypertufa?Hoe gedragen zich de planten vergeleken met de "echte"?

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #591 Gepost op: 7 oktober 2011, 10:20:47 »
Er komt hier misschien wel antwoord, Jan, maar in afwachting kan je hier http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=431.0 al een hele discussie volgen die door Gerrit E. werd opgestart.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #592 Gepost op: 7 oktober 2011, 20:55:09 »
Jan, je noemt hier hypertufa. Hiermee wordt bedoeld een mengsel van 1 deel turf(molm of strooisel) 2 delen cement en 3 delen metselzand. Hiermee worden vaak troggen gemaakt, en ikzelf heb er ook stenen van gemaakt. Het verwerken van turf hierin is bedoeld om het uitgeharde materiaal een natuurlijk uiterlijk te geven en mosvorming versneld toe te laten,
Op blz 193 van het 'Handboek voor de rotstuin' schrijft Kees Jan van Zwienen hierover.
Of rotsplanten hierin willen groeien heb ik nog nooit uitgeprobeerd. Het lijkt me niet, het is en blijft een tamelijk hard materiaal.

Maar misschien bedoel je wel broodjes van tufsteen en dan moet je kijken op de link, door Luc genoemd
« Laatst bewerkt op: 8 oktober 2011, 10:23:54 door Gerrit Eijkelenboom »

Jan Boterdael

  • Junior
  • **
  • Berichten: 156
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #593 Gepost op: 8 oktober 2011, 09:27:22 »
Ik bedoelde inderdaad het mengsel zand -turf -cement.Tufsteen broodjes zijn hier totaal onbekend.
In de troggen die ik gemaakt heb zie ik soms planten die trachten vezels te maken in de hypertufa van de trog maar die sterven af in de zomer(te warm en te droog)
De hardheid van de hypertufa is regelbaar:min of meer cement in het mengsel.Gelukkig vriest het hier nooit hard:enkele nachten per winter met -6c en dan nog niet alle winters.
Wat is de pH van hypertufa?Zuur van de turf +kalk van de cement=????

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #594 Gepost op: 8 oktober 2011, 14:24:25 »
Ik heb geen ervaring met hypertufa Jan . Wel als trog maar niet om er stenen mee te maken. Ik denk dat Marijn vanden Brink in Nederland dat wel heeft ?
Had hij daar geen project met het vervaardigen van grote rotsen in dit materiaal ? Wil je wel zijn e-mailadres bezorgen via een PB  als dat kan helpen...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #595 Gepost op: 8 oktober 2011, 14:30:01 »
De Paraquilegia behoud -waarschijnlijk dankzij de koele/sombere zomer- heel lang zijn blauwgrijze bladtooi . Andere jaren is hij soms deze periode al bovengronds afgestorven.

De laatste jaren plant ik steeds meer uit in de tufstenen in het najaar ipv van het voorjaar. Ik heb het idee dat planten die uitgezet worden in deze periode van het jaar zich beter nestelen ...
Eentje die er nu een 3 tal weken instaat is deze nieuwe Campanula zoysii.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #596 Gepost op: 8 oktober 2011, 15:34:25 »
Ik heb geen ervaring met hypertufa Jan . Wel als trog maar niet om er stenen mee te maken. Ik denk dat Marijn vanden Brink in Nederland dat wel heeft ?
Had hij daar geen project met het vervaardigen van grote rotsen in dit materiaal ? Wil je wel zijn e-mailadres bezorgen via een PB  als dat kan helpen...

Dat project wordt beschreven in het 'Handboek voor de rotstuin', dat alle leden van de NRV in hun bezit hebben.
Op blz 89 zien we daar de resultaten van dat fantstische project.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #597 Gepost op: 8 oktober 2011, 15:57:54 »
Ik bedoelde inderdaad het mengsel zand -turf -cement.Tufsteen broodjes zijn hier totaal onbekend.
In de troggen die ik gemaakt heb zie ik soms planten die trachten vezels te maken in de hypertufa van de trog maar die sterven af in de zomer(te warm en te droog)
De hardheid van de hypertufa is regelbaar:min of meer cement in het mengsel.Gelukkig vriest het hier nooit hard:enkele nachten per winter met -6c en dan nog niet alle winters.
Wat is de pH van hypertufa?Zuur van de turf +kalk van de cement=????

Tufsteen is een afzettingsgesteente. Het wordt gevormd in kalkrijke beken en riviertjes. Tijdens de vorming ervan raken takjes en blaadjes gevangen in de kalk. Na verloop van tijd verteren die delen en laten holtes en gangetjes achter. Dat zijn nu juist de plekken die onze tufrotsplanten zo graag hebben,
Hoe verkrijg je dat nu met hypertufa. Dat is een intrigerende vraag Jan. Ik ben zoals je misschien weet ook aan het experimenteren geweest met tuf. Vooral vanwege de moeilijke verkrijgbaarheid en de kostenfactor.
Je zou het aandeel turf moeten verhogen. bv. 1 deel turf, 1 deel cement en 1 deel metselzand. Of misschien nog wel een mengsel met een nog groter aandeel turf. Daarmee geef je de wortels de kans zich te vestigen in de steen.Wel is het zo, dat de stenen steeds zachter dus kwetsbaarder worden. Het houdt dus tevens in, dat je zuurminnende planten moet hebben, die ook tolerant zijn tov kalk.
Ik denk aan sommige Androsaces: A.globifera, A.x marpensis, A. vandelii. Sommige Primula's, bv hirsuta. Mogelijk dat een enkele Saxifraga wil gedijen.
In ieder geval een experiment, dat de moeite waard is.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #598 Gepost op: 8 oktober 2011, 16:17:46 »


De laatste jaren plant ik steeds meer uit in de tufstenen in het najaar ipv van het voorjaar. Ik heb het idee dat planten die uitgezet worden in deze periode van het jaar zich beter nestelen ...
Eentje die er nu een 3 tal weken instaat is deze nieuwe Campanula zoysii.


Ik vind dat een verrassende stelling Kris. Ikzelf heb tot nu toe altijd matige ervaringen met in de nazomer/begin herfst aangeschafte planten. Ik kan mij moeilijk beheersen en heb weer het nodige gekocht op de najaarsverkoopdag, terwijl ik mij had voorgenomen dat niet meer te doen.
Ik denk ook dat het logisch is dat het voorjaar de beste tijd is om uit te planten. De jonge plantjes, met hun enorme voorjaarsgroeikracht hebben een lange tijd voor de boeg om zich een weg te banen door het poreuze gesteente, wat geen sinecure is. En als wij ze een beetje helpen met water en zonbescherming krijgen ze optimale kansen, zo was mijn opvatting.
Hoe nu kan ik jou observatie verklaren? De planten, die je aanschafte bij een kweker hebben zich reeds optimaal ontwikkeld bij diezelfde kweker. Na aanplant worden ze niet geteisterd door hitte en droogte. In onze landen met het milde klimaat tot soms ver in december hebben ze tijd genoeg. En wellicht kun je nog enkele verklaringen toe voegen.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #599 Gepost op: 8 oktober 2011, 16:40:36 »
Ik vind dat een verrassende stelling Kris. Ikzelf heb tot nu toe altijd matige ervaringen met in de nazomer/begin herfst aangeschafte planten. Ik kan mij moeilijk beheersen en heb weer het nodige gekocht op de najaarsverkoopdag, terwijl ik mij had voorgenomen dat niet meer te doen.
Ik denk ook dat het logisch is dat het voorjaar de beste tijd is om uit te planten. De jonge plantjes, met hun enorme voorjaarsgroeikracht hebben een lange tijd voor de boeg om zich een weg te banen door het poreuze gesteente, wat geen sinecure is. En als wij ze een beetje helpen met water en zonbescherming krijgen ze optimale kansen, zo was mijn opvatting.
Hoe nu kan ik jou observatie verklaren? De planten, die je aanschafte bij een kweker hebben zich reeds optimaal ontwikkeld bij diezelfde kweker. Na aanplant worden ze niet geteisterd door hitte en droogte. In onze landen met het milde klimaat tot soms ver in december hebben ze tijd genoeg. En wellicht kun je nog enkele verklaringen toe voegen.

Is het misschien  ook Gerrit maar dat heeft waarschijnlijk meer te maken met de situatie/ligging van onze tuin . Ik heb al eerder eens gezegd dat wij een warme (zeg maar hete als de zon schijnt)en erg beschutte en ook nog eens droge tuin hebben. Wanneer ik in het voorjaar wat te laat aanplant en het weer slaat plots om naar uitdrogend en warm lenteweer (lees vroeg zomer)dan heb ik alle moeite om de nieuwe aanplant in de tuf er door te krijgen. Om goed te zijn zou ik in mijn omstandigheden moeten kunnen planten zo vroeg mogelijk in maart . Maar de laatste paar jaren komt de winter hier laat op gang of blijft lang in  het land. Dat betekent dat we geen normale lente met een zachte aanloop meer hebben maar dat het snel van koud naar warm gaat . En dat is hier een probleem.
Juist opgemerkt is het feit dat de laatste jaren de herfst nog een tijdje zacht is en de planten dan nog genoeg tijd krijgen om te settelen.
Nu geen enkel jaar is gelijk en het blijft een gok. Ieder moet ook zoeken naar de beste methode voor zichzelf want geen één tuin is gelijk !   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "