Auteur Topic: bloei Mei- juni 2021  (gelezen 4240 keer)

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: bloei Mei- juni 2021
« Reactie #180 Gepost op: 6 juni 2021, 11:07:18 »
Hier ben ik altijd blij mee en ook een beetje trots ....Perezia recurvata (clone ex Tromso Botanic Garden ) . Deze Perezia recurvata staat er bekend om dat hij niet wil bloeien in onze lage landen . Tot een Noorse vriend me een stekje van deze clone bezorgde .

Ik heb hem ook nog Kris  ;), helaas... hij leeft, maar dat is dan ook alles.  Bij het zien van jou prachtig resultaat heb ik mijn exemplaar opgegraven en hem in een pot ondergebracht voor een 'revalidatie kuur'.  Als die lukt zoek ik hem een ander plaatsje... ik laat hem ook een foto van zijn neef op jouw foto zien... kan hij een punt aan zuigen !  -2(

Deze Penstemon fruticosus ssp scouleri alba komt wellicht van dezelfde gemeenschappelijke Noorse vriend Kris !

« Laatst bewerkt op: 6 juni 2021, 11:12:29 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #181 Gepost op: 6 juni 2021, 11:10:36 »
Denk dat ik ook niet te klagen heb over de bloeiwiligheid  van deze clone van Potentilla nitida ....

Een mooie, dieper roze kleur dan vele soortgenoten Kris !  ((3

Een piepkleine soortgenoot blijft jaar na jaar opduiken, hij lijkt mij kortlevend maar zaait zich uit.

Potentilla dickensii

Intussen doet Erigeron chrysopsidis zijn jaarlijks ding.

Dianthus gratianopolitanus 'La bourboule' zaait zich vrijelijk uit.  Deze zaailing (in het pad!!) komt dicht in de buurt van het origineel en bloeit rijkelijk.

Hoog en (heel) droog in de rotstuin, op het oosten bloeit Eriogonum umbellatum weer rijkelijk!

« Laatst bewerkt op: 6 juni 2021, 13:32:28 door Luc Gilgemyn »

Thomas Eckert

• Nieuweling
  • *
« Reactie #182 Gepost op: 6 juni 2021, 11:18:03 »
Hier overheerst de kleur geel op het moment...Hymenoxys scaposa

Thomas Eckert

• Nieuweling
  • *
« Reactie #183 Gepost op: 6 juni 2021, 11:22:58 »
Linum capitatum...S-Montenegro (ca. 2000 M)

Thomas Eckert

• Nieuweling
  • *
« Reactie #184 Gepost op: 6 juni 2021, 11:26:35 »
Linaria tristis...SO-Spanien

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #185 Gepost op: 6 juni 2021, 11:37:03 »
Oh jee...ik zie net dat de bloemen op deze Penstemon een beetje onscherp gefotografeerd zijn .... sorry.

Daarom nogmaals in detail.

Fantastisch mooi Thomas ! Interessant om de bloemvorm te vergelijken met mijn P. fruticosus ssp scouleri alba !

Deze Aquilegia sp. kreeg ik ooit als A. saximontana, wat het dus zeker niet is, wel mooi vind ik persoonlijk. Hij bloeit op een stengel van ong. 25 cm hoog.

Het jaar erop verscheen deze spierwitte zaailing vlak in de buurt...  ((--11

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #186 Gepost op: 6 juni 2021, 11:42:53 »
Hier overheerst de kleur geel op het moment...Hymenoxys scaposa

3 mooie 'geeltjes' Thomas !

In de schaduw bloeit hier ook een gele : Ranunculus bulbosus flora plena

Gerrit Eijkelenboom

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #187 Gepost op: 6 juni 2021, 12:10:45 »

Hoog en (heel) droog in de rotstuin, op het Oosten bloeit Eriogonum umbellatum weer rijkelijk!

Hoog en heel droog zei je he? Zou dat de reden zijn dat mijn plantje maar zo klein blijft? Of is de variƫteit Porterii gewoon een stuk kleiner. Weet jij dat Luc?

Gerrit Eijkelenboom

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #188 Gepost op: 6 juni 2021, 12:13:11 »
De eerste Meconopsis van ontluikende knop tot bloei. Een mooie donkerblauwe kleur. Zal denkelijk wel komen door het koude voorjaar.

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #189 Gepost op: 6 juni 2021, 15:57:02 »

Hoog en (heel) droog in de rotstuin, op het oosten bloeit Eriogonum umbellatum weer rijkelijk!

Hoog en heel droog zei je he? Zou dat de reden zijn dat mijn plantje maar zo klein blijft? Of is de variƫteit Porterii gewoon een stuk kleiner. Weet jij dat Luc?
Ze zijn nu eenmaal halve of gehele woestijnplanten Gerrit, vandaar, helemaal boven op de rotstuin tegen de achtermuur op het oosten van onze woning.  Heel weinig regen, sowieso en wat komt wordt door de steile helling razendsnel afgevoerd.
v. porteri is inderdaad iets kleiner.  Hij is compacter bloeit op 5-6 cm hoge steeltjes als ik het goed heb.  Mijn exemplaar heeft stelen van 10-15 cm.
« Laatst bewerkt op: 6 juni 2021, 18:49:11 door Luc Gilgemyn »

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #190 Gepost op: 6 juni 2021, 15:58:55 »
De eerste Meconopsis van ontluikende knop tot bloei. Een mooie donkerblauwe kleur. Zal denkelijk wel komen door het koude voorjaar.

Je hebt ze dus nog altijd Gerrit !  ((14  Sinds enkele jaren heb ik ze zelf niet meer geprobeerd.
Ik vind dat wel meer bloemen door dat koude voorjaar intensere kleuren vertonen.  Ze hebben duidelijk de tijd gehad om het nodige piment op te bouwen !

Gerrit Eijkelenboom

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #191 Gepost op: 6 juni 2021, 16:22:20 »
Ik blijf hardnekkig die dingen kweken, hoewel de plek te zonnig is, vandaar dat groene doek, de merels, die de jonge planten onderspitten, de slakken die het harige blad opvreten en het feit dat de meeste na de bloei dood gaan.  _010

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #192 Gepost op: 6 juni 2021, 16:57:34 »
Ik blijf hardnekkig die dingen kweken, hoewel de plek te zonnig is, vandaar dat groene doek, de merels, die de jonge planten onderspitten, de slakken die het harige blad opvreten en het feit dat de meeste na de bloei dood gaan.  _010

Het blijft indrdaad een moeilijke opgave Gerrit, soms voel je je een Don Quichote die voor de Meconopsis tegen windmolens vecht !  -2(

Makkelijker en ook heel opvallend mooi blauw is deze Delphinium grandiflorum die in bloei komt.  Ieder jaar ben ik er heel tevreden mee.

Thomas Eckert

• Nieuweling
  • *
« Reactie #193 Gepost op: 6 juni 2021, 17:12:13 »
Luc... met de twee foto's van Erigeron en Eriogonum maak je me bijzonder gelukkig. Zij zijn voor mij de typische vertegenwoordigers van de droge plateaus en halfwoestijnen van Noord-Amerika. Vooral de verschillende Eriogonum waardeer ik zeer. Ze zien er het hele jaar aantrekkelijk uit... ...zelfs zonder bloemen. Ik heb hier een paar verschillende. Ook al bloeien ze maar een beetje, ik heb er veel plezier van. Het is veel te zeldzaam om Eriogonum in Europese rotstuinen te zien. We moeten dat veranderen...

Ik heb deze prachtige Erigeron chrysopsidis nog niet eerder gehad. Maakt het vruchtbare zaden?

Bijgaand is Erigeron vagus van de Big Horn Mts in Wyoming ....

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #194 Gepost op: 6 juni 2021, 17:31:28 »
Luc... met de twee foto's van Erigeron en Eriogonum maak je me bijzonder gelukkig. Zij zijn voor mij de typische vertegenwoordigers van de droge plateaus en halfwoestijnen van Noord-Amerika. Vooral de verschillende Eriogonum waardeer ik zeer. Ze zien er het hele jaar aantrekkelijk uit... ...zelfs zonder bloemen. Ik heb hier een paar verschillende. Ook al bloeien ze maar een beetje, ik heb er veel plezier van. Het is veel te zeldzaam om Eriogonum in Europese rotstuinen te zien. We moeten dat veranderen...

Ik heb deze prachtige Erigeron chrysopsidis nog niet eerder gehad. Maakt het vruchtbare zaden?

Bijgaand is Erigeron vagus van de Big Horn Mts in Wyoming ....

Leuk dat je ze graag mag, Thomas, er komen nog wel wet Eriogonums voorbij.  ;)

Van de Erigeron chrysopsidis heb ik nog nooit zaden geoogst, ik kan je dus geen gefundeerd antwoord geven.  Ik bekijk het in elk geval dit jaar.  )))1

« Laatst bewerkt op: 6 juni 2021, 18:52:47 door Luc Gilgemyn »