Auteur Topic: bloei Mei- juni 2021  (gelezen 28216 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: bloei Mei- juni 2021
« Reactie #180 Gepost op: 6 juni 2021, 11:42:53 »
Hier overheerst de kleur geel op het moment...Hymenoxys scaposa

3 mooie 'geeltjes' Thomas !

In de schaduw bloeit hier ook een gele : Ranunculus bulbosus flora plena
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: bloei Mei- juni 2021
« Reactie #181 Gepost op: 6 juni 2021, 12:10:45 »

Hoog en (heel) droog in de rotstuin, op het Oosten bloeit Eriogonum umbellatum weer rijkelijk!

Hoog en heel droog zei je he? Zou dat de reden zijn dat mijn plantje maar zo klein blijft? Of is de variëteit Porterii gewoon een stuk kleiner. Weet jij dat Luc?

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: bloei Mei- juni 2021
« Reactie #182 Gepost op: 6 juni 2021, 12:13:11 »
De eerste Meconopsis van ontluikende knop tot bloei. Een mooie donkerblauwe kleur. Zal denkelijk wel komen door het koude voorjaar.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: bloei Mei- juni 2021
« Reactie #183 Gepost op: 6 juni 2021, 15:57:02 »

Hoog en (heel) droog in de rotstuin, op het oosten bloeit Eriogonum umbellatum weer rijkelijk!

Hoog en heel droog zei je he? Zou dat de reden zijn dat mijn plantje maar zo klein blijft? Of is de variëteit Porterii gewoon een stuk kleiner. Weet jij dat Luc?
Ze zijn nu eenmaal halve of gehele woestijnplanten Gerrit, vandaar, helemaal boven op de rotstuin tegen de achtermuur op het oosten van onze woning.  Heel weinig regen, sowieso en wat komt wordt door de steile helling razendsnel afgevoerd.
v. porteri is inderdaad iets kleiner.  Hij is compacter bloeit op 5-6 cm hoge steeltjes als ik het goed heb.  Mijn exemplaar heeft stelen van 10-15 cm.
« Laatst bewerkt op: 6 juni 2021, 18:49:11 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: bloei Mei- juni 2021
« Reactie #184 Gepost op: 6 juni 2021, 15:58:55 »
De eerste Meconopsis van ontluikende knop tot bloei. Een mooie donkerblauwe kleur. Zal denkelijk wel komen door het koude voorjaar.

Je hebt ze dus nog altijd Gerrit !  ((14  Sinds enkele jaren heb ik ze zelf niet meer geprobeerd.
Ik vind dat wel meer bloemen door dat koude voorjaar intensere kleuren vertonen.  Ze hebben duidelijk de tijd gehad om het nodige piment op te bouwen !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: bloei Mei- juni 2021
« Reactie #185 Gepost op: 6 juni 2021, 16:22:20 »
Ik blijf hardnekkig die dingen kweken, hoewel de plek te zonnig is, vandaar dat groene doek, de merels, die de jonge planten onderspitten, de slakken die het harige blad opvreten en het feit dat de meeste na de bloei dood gaan.  _010

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: bloei Mei- juni 2021
« Reactie #186 Gepost op: 6 juni 2021, 16:57:34 »
Ik blijf hardnekkig die dingen kweken, hoewel de plek te zonnig is, vandaar dat groene doek, de merels, die de jonge planten onderspitten, de slakken die het harige blad opvreten en het feit dat de meeste na de bloei dood gaan.  _010

Het blijft indrdaad een moeilijke opgave Gerrit, soms voel je je een Don Quichote die voor de Meconopsis tegen windmolens vecht !  -2(

Makkelijker en ook heel opvallend mooi blauw is deze Delphinium grandiflorum die in bloei komt.  Ieder jaar ben ik er heel tevreden mee.

Harelbeke-West-Vlaanderen

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 386
Re: bloei Mei- juni 2021
« Reactie #187 Gepost op: 6 juni 2021, 17:12:13 »
Luc... met de twee foto's van Erigeron en Eriogonum maak je me bijzonder gelukkig. Zij zijn voor mij de typische vertegenwoordigers van de droge plateaus en halfwoestijnen van Noord-Amerika. Vooral de verschillende Eriogonum waardeer ik zeer. Ze zien er het hele jaar aantrekkelijk uit... ...zelfs zonder bloemen. Ik heb hier een paar verschillende. Ook al bloeien ze maar een beetje, ik heb er veel plezier van. Het is veel te zeldzaam om Eriogonum in Europese rotstuinen te zien. We moeten dat veranderen...

Ik heb deze prachtige Erigeron chrysopsidis nog niet eerder gehad. Maakt het vruchtbare zaden?

Bijgaand is Erigeron vagus van de Big Horn Mts in Wyoming ....

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: bloei Mei- juni 2021
« Reactie #188 Gepost op: 6 juni 2021, 17:31:28 »
Luc... met de twee foto's van Erigeron en Eriogonum maak je me bijzonder gelukkig. Zij zijn voor mij de typische vertegenwoordigers van de droge plateaus en halfwoestijnen van Noord-Amerika. Vooral de verschillende Eriogonum waardeer ik zeer. Ze zien er het hele jaar aantrekkelijk uit... ...zelfs zonder bloemen. Ik heb hier een paar verschillende. Ook al bloeien ze maar een beetje, ik heb er veel plezier van. Het is veel te zeldzaam om Eriogonum in Europese rotstuinen te zien. We moeten dat veranderen...

Ik heb deze prachtige Erigeron chrysopsidis nog niet eerder gehad. Maakt het vruchtbare zaden?

Bijgaand is Erigeron vagus van de Big Horn Mts in Wyoming ....

Leuk dat je ze graag mag, Thomas, er komen nog wel wet Eriogonums voorbij.  ;)

Van de Erigeron chrysopsidis heb ik nog nooit zaden geoogst, ik kan je dus geen gefundeerd antwoord geven.  Ik bekijk het in elk geval dit jaar.  )))1

« Laatst bewerkt op: 6 juni 2021, 18:52:47 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: bloei Mei- juni 2021
« Reactie #189 Gepost op: 6 juni 2021, 18:42:41 »
Talinum okanoganense

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 386
Re: bloei Mei- juni 2021
« Reactie #190 Gepost op: 6 juni 2021, 22:17:45 »
Luc... met de twee foto's van Erigeron en Eriogonum maak je me bijzonder gelukkig. Zij zijn voor mij de typische vertegenwoordigers van de droge plateaus en halfwoestijnen van Noord-Amerika. Vooral de verschillende Eriogonum waardeer ik zeer. Ze zien er het hele jaar aantrekkelijk uit... ...zelfs zonder bloemen. Ik heb hier een paar verschillende. Ook al bloeien ze maar een beetje, ik heb er veel plezier van. Het is veel te zeldzaam om Eriogonum in Europese rotstuinen te zien. We moeten dat veranderen...

Ik heb deze prachtige Erigeron chrysopsidis nog niet eerder gehad. Maakt het vruchtbare zaden?

Bijgaand is Erigeron vagus van de Big Horn Mts in Wyoming ....

Leuk dat je ze graag mag, Thomas, er komen nog wel wet Eriogonums voorbij.  ;)

Van de Erigeron chrysopsidis heb ik nog nooit zaden geoogst, ik kan je dus geen gefundeerd antwoord geven.  Ik bekijk het in elk geval dit jaar.  )))1

Dat zou echt interessant zijn om te zien of deze Erigeron zaad produceert.

Ik zal deze week zaden oogsten van Erigeron aphanactis... een zeer mooie Erigeron met eigenzinnige gele bloemen.
Als jij (of iemand anders hier...;-)) geïnteresseerd zijn, zeg dan gewoon het woord....

Zojuist de eerste bloem gespot aan Erigeron bloomeri...in een zaaipot uit 2019. Ook een beetje eigenaardig...want dit is eigenlijk het laatste stadium van de bloei. Het loof lijkt op dat van Erigeron linearis.... maar E. bloomeri is over het geheel genomen veel kleiner.

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 386
Re: bloei Mei- juni 2021
« Reactie #191 Gepost op: 7 juni 2021, 10:07:21 »
Thomas, hier zijn de lage Leontopodiums spijtig genoeg niet zo langlevend.  --13

Laat antwoord, Herman. Het spijt me.

Ik verlies ook regelmatig wat van de kleine leontopodium. Maar regelmatig zaaien kan het hier permanent houden.

Hier is de normale vorm van L. alpinum nivale uit Noord-Italië...een beetje groener.

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4807
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: bloei Mei- juni 2021
« Reactie #192 Gepost op: 7 juni 2021, 11:03:07 »
Een groepje Ramonda myconi.  Eén van de weinige exemplaren die zichzelf wat uitzaait.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4807
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: bloei Mei- juni 2021
« Reactie #193 Gepost op: 7 juni 2021, 11:06:59 »
Wat bloei uit de rotstuin.
Convolvulus suendermannii
Scutellaria alpina alba
Lotus corniculatus
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4807
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: bloei Mei- juni 2021
« Reactie #194 Gepost op: 7 juni 2021, 11:08:17 »
Valeriana saliunca
Aquilegia bertolonii
Alchemilla erythropoda
Torhout, West-Vlaanderen