Planten > Bloembollen-Knollen-Wortelstokken

Narcissen 2024

(1/27) > >>

Luc Scheldeman:
Ik heb deze narcissus ooit gekregen van een andere liefhebber die er geen naam voor had en ook geen herkomst wist. 
Alleen wist zij te vermelden dat de bloemen in kleur "Ice white" waren.  In ons klimaat is het begrip "Ice white" niet zo goed te vatten maar als ik de bloemen zie zou ik de kleur zelf als wit bestempelen.
Dat, en de vorm van de bloem laat vermoeden dat het hier (wellicht) om een Narcissus cantabricus type gaat.

Luc Scheldeman:
Een kort woordje commentaar bij deze plant die ik heb onder de naam Narcissus zaianicus.
In het Zaian gebergte (deel van de Middle Atlas in Marokko) komt een groep van ietwat variabele planten voor met witte tot licht zwavelgele bloemen. Deze planten lijken wat verwantschap te hebben met Narcissus romieuxii en het is goed mogelijk dat ze hybriden zijn tussen Narcissus romieuxii ssp. riffanus en Narcissus cantabricus ssp. monophyllus en zich in de loop van de tijd hebben gesetteld als een "soort".

Herman Mylemans:
Luc, mooie Narcissen!

Luc Gilgemyn:
Twee heel mooie soortjes... in die naamgeving zal ik mij niet mengen, klinkt allemaal heel aannemelijk!

Luc Scheldeman:
Nog niet volledig open maar binnenkort kan dit een prachtig boeket worden, als het weer geen spelbreker wordt.....
Narcissus romieuxii "Craigton Clumper", een selectie van de Schot Ian Young.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie