Auteur Topic: Rotsplanten op het noorden  (gelezen 8943 keer)

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Rotsplanten op het noorden
« Gepost op: 21 september 2012, 22:58:11 »
De kans zit erin , dat er een strookje naast de vijver kan omgevormd worden als een stukje rotstuin. Het is een smalle strook van ongeveer 3 meter lang en 60 cm breed !Het ligt echter op het noorden . Welke rots planten kunnen met weinig  zon toch optimaal groeien en vooral ook weelderig bloeien? Heeft deze strook grond kans om een mooi stukje rotstuin te worden? Anders heeft het geen zin om eraan te beginnen .
 Alle suggesties zijn welkom! Foto van de mogelijk nieuwe  plaats volgen.
Bedankt voor elke reactie
Gr. Lily- Anne

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Rotsplanten op het noorden
« Reactie #1 Gepost op: 22 september 2012, 08:19:38 »
Dat is nu zo'n mooi plekje om er een rotsen-rotstuintje te creeeren. En dan zoveel mogelijk te beplanten met Saxifraga Lily-Anne.

De stenen: Je hebt al veel vragen gesteld over het zelf maken van (hypertufa) stenen. Wellicht heb je nu besloten om dat te gaan maken. En anders ergens tufstenen kopen (Cathy Portier misschien nog?), maar een goedkopere oplossing is zoals bij Herman, lavarots. Is ook mooi.

Saxifraga is uitermate geschikt om in stenen te zetten op een plek afzonnig, zoals je weet. En ik weet zeker, dat Jan F. voor jou voldoende materiaal heeft.

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4107
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re:Rotsplanten op het noorden
« Reactie #2 Gepost op: 22 september 2012, 10:32:47 »
De kans zit erin , dat er een strookje naast de vijver kan omgevormd worden als een stukje rotstuin. Het is een smalle strook van ongeveer 3 meter lang en 60 cm breed !Het ligt echter op het noorden . Welke rots planten kunnen met weinig  zon toch optimaal groeien en vooral ook weelderig bloeien? Heeft deze strook grond kans om een mooi stukje rotstuin te worden? Anders heeft het geen zin om eraan te beginnen .
 Alle suggesties zijn welkom! Foto van de mogelijk nieuwe  plaats volgen.
Bedankt voor elke reactie
Gr. Lily- Anne
Lily-Anne, ik denk dat je daar meer planten kan zetten dan in een rotstuin op het zuiden.
Planten: Ramonda's, Haberlea's, Hepatica's, Primula's, Cyclamen, Gentianen, Campanula's, Saxifraga's ....
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Eduard Troch

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 598
  • Geslacht: Man
Re:Rotsplanten op het noorden
« Reactie #3 Gepost op: 22 september 2012, 10:53:14 »
En, wat dacht je van een minivarentje Lily-Anne?
Hingene, prov. Antwerpen (B)

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Rotsplanten op het noorden
« Reactie #4 Gepost op: 22 september 2012, 12:22:16 »
De kans zit erin , dat er een strookje naast de vijver kan omgevormd worden als een stukje rotstuin. Het is een smalle strook van ongeveer 3 meter lang en 60 cm breed !Het ligt echter op het noorden . Welke rots planten kunnen met weinig  zon toch optimaal groeien en vooral ook weelderig bloeien? Heeft deze strook grond kans om een mooi stukje rotstuin te worden? Anders heeft het geen zin om eraan te beginnen .
 Alle suggesties zijn welkom! Foto van de mogelijk nieuwe  plaats volgen.
Bedankt voor elke reactie
Gr. Lily- Anne

Lily-Anne,

Hierbij wat foto's van stapelmuurtjes in mijn tuin. Deze krijgen nagenoeg geen zon, alleen in de zomer krijgt een klein stukje (1 meter ongeveer) wat avondzon.
Zoals je ziet kun je genoeg vinden voor zo'n plek.
Diverse Primula's , Saxifraga's,Haberlea, Ramonda, Steenbreekvaren (Asplenium Trichomenes), Schubvaren (Ceterach Officinalis) en andere niet te grote varentjes ,maar ook diverse Cyclamen doen het hier goed.
Wel oppassen met Levermos, dit steekt op zulke plekken snel de kop op.

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re:Rotsplanten op het noorden
« Reactie #5 Gepost op: 22 september 2012, 16:53:02 »
Gezellig Hoekje Gerard. Dat zal er in april heel fleurig uitzien.
groet Lida
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:Rotsplanten op het noorden
« Reactie #6 Gepost op: 22 september 2012, 18:25:45 »
Hier is dan de plaats waar we aan denken  om een nieuwe strook rotstuin aan te leggen.
Het zou tegen heel de lengte van de vijver komen tot aan de houten wanden en dus aansluiten aan de huidige rotstuin.
Bijna alle planten die op deze strook staan zouden verdwijnen behalve de acer .De grotere rotstuin zou een beetje langer worden, zodat het een rechte lijn zou vormen met de nieuwe strook .Hiervoor moeten we de stenen bakken wat opschuiven en alles aanvullen .
Zoals te zien is ,is het een  vrij smalle en lage ruimte om iets mee te doen  - ik kan niet hoger gaan dan de vlonder planken naast de vijver ( of kan dat wel ? ) Het moet uiteraard zo natuurlijk mogelijk ogen .Wat reliĆ«f zou ik er ook graag ik krijgen .
Er zijn al heel wat rotsplanten namen genoemd en suggesties gegeven .Hopelijk geven deze foto's een duidelijker beeld zodat jullie  beter kunnen inschatten wat de mogelijkheden zijn .
Alvast hartelijke dank aan iedereen die al reageerde .Met jullie hulp hopen we  zicht op te krijgen  op de mogelijkheden
gr
Lily-Anne

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Rotsplanten op het noorden
« Reactie #7 Gepost op: 23 september 2012, 09:09:28 »
Ja het is duidelijk. Je kunt de smalle strook opvullen met stenen. Grote stukken lava bv. Dan heb je meteen relief en ze komen boven de vlonderplank uit, dat is mooi. De stenen kun je tegelijk ook op de vlonderplank leggen en misschien als het niet meteen diep is, ook in de vijver. Dan heb je ook een natuurlijker  vijverrand dan nu met zo'n stijve plank. En nogmaals, de stenen kun je helemaal volzetten met saxen. Het is allemaal niet goedkoop maar die afweging maak je zelf.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Rotsplanten op het noorden
« Reactie #8 Gepost op: 23 september 2012, 11:57:32 »
Misschien toch nog een kleine kanttekening maken: de saxifraga's zullen wel goed gedijen op die plek in het noorden maar voor een goede bloei hebben ze naar mijn idee toch wat zon nodig. Is er de hele dag schaduw, Lily-Anne of ook nog een beetje zon?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:Rotsplanten op het noorden
« Reactie #9 Gepost op: 23 september 2012, 15:19:04 »
Eigenlijk komt er wel een beetje zon, naargelang het seizoen. Maar gezien het tuinhuis   aan de andere kant van de terrastegels staat,  schermt die het licht af dat uit het zuiden komt en hebben ze alleen zon die uit het     oost- zuid - oosten  komt (zodra die boven ons huis komt )
 Hoe korter de dagen, hoe minder zon dus. Langs de westkant krijgen ze niets zon, omwille van de afsluiting  , waarachter dan nog bomen staan.
Van levermos  heb ik wel wat schrik - ander mos lijkt me geen probleem.
Over lavarotsen heb ik mijn twijfels , daarvoor zal ik eerst wat info moeten opzoeken over  lavarots beplanten  en wat foto's bekijken. De kleur is vaak nogal hard denk ik en als we ze tot op de plank aan de vijver zouden leggen , dan zal die plank het niet lang uithouden als die constant nat is denk ik .
Gr. Lily- Anne

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Rotsplanten op het noorden
« Reactie #10 Gepost op: 25 september 2012, 21:06:17 »
Het is natuurlijk niet simpel, Lily-Anne, om op die smalle strook iets deftig uit de grond te stampen wat op een rotstuin lijkt.
Ik zou werken met een verhoogd bed, bijvoorbeeld grote smalle stenen, flagstones of zo, die je gebruikt als achterwand (tegen de vijver) en dan een kleine helling maken met wat gewone rotsen. Dan kan die plank gewoon weg. Je kan ook omgekeerd werken, dus naar de vijver toe of ook nog een combinatie van beide mogelijkheden.
Op die plaats kan je naar hartenlust van die 'mossies' zetten, mossteenbreek dus, die bloeien altijd in schaduwrijke omstandigheden. Aangezien ze naar mijn mening toch voldoende zon krijgen, kunnen andere Saxen ook, behalve dan de zilversaxen, omdat die wat meer zon nodig hebben voor een goede bloei. Ik heb bijvoorbeeld een Saxifraga 'Cumulus' die slechts 1 uur per dag zon krijgt, enkel wat 's avonds. Je hebt die foto wel al gezien bij 'Rotsplanten die graag in harde stenen groeien '.
Trouwens, in de zomer zijn er weinig plaatsen waar de zon nooit komt.

Zoals Gerrit zegt, ook Primula en Ramonda en nog heel wat andere planten zullen het fijn vinden daar te groeien, zeker dank zij het vochtige microklimaat door de nabije vijver.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Rotsplanten op het noorden
« Reactie #11 Gepost op: 25 september 2012, 22:22:07 »
Ik was het bijna vergeten, maar heel mooi die begroeide stapelmuurtjes, Gerard !
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Rotsplanten op het noorden
« Reactie #12 Gepost op: 26 september 2012, 12:04:56 »
Ik was het bijna vergeten, maar heel mooi die begroeide stapelmuurtjes, Gerard !
Ja leuk he.
Ze beginnen nu., na 5 jaar eigenlijk echt mooi te worden en nu moet ik ze restaureren, bosmuizen! >:(
Probeer zoveel mogelijk de huidige situatie te handhaven.

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:Rotsplanten op het noorden
« Reactie #13 Gepost op: 28 mei 2013, 22:59:32 »
Eindelijk is het stukje nieuwe rotstuin klaar . Uiteraard ziet het er nog wat kaal en te nieuw uit , maar de plantjes zullen hopelijk wel groeien. De tufstenen zullen wel wat mos krijgen hier en daar en dan zal het wel wat natuurlijker lijken

« Laatst bewerkt op: 28 mei 2013, 23:06:13 door Lily-Anne Vereecken »

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Rotsplanten op het noorden
« Reactie #14 Gepost op: 29 mei 2013, 08:53:22 »
Ik vind het heel geslaagd Lily-Anne. Het lijkt wel een heel lange trog. En de Acer op het eind komt nu mooi tot zijn recht boven het water. Ik neem aan dat er weinig zon komt, hoewel het op de foto wel zo is.
Maar is een mooie plek voor diverse bijzondere rotsplanten. (ook weer al naar gelang hoeveel zon daar komt en van hoe laat tot hoe laat.
Mos moet je niet willen hoor. Of ben jij een liefhebber ervan.
Ik vind wel, dat die vijverplanten wel erg duidelijk in hun pot staan te staan. Kunnen ze niet wat dieper?