Auteur Topic: Trog gemaakt van gasbeton ( ytong)  (gelezen 25150 keer)

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Trog gemaakt van gasbeton ( ytong)
« Gepost op: 26 juli 2013, 17:39:00 »
 Vandaag een trog gemaakt van 4 plaatjes ytong .
Dit is de eerste fase. Binnenkort gaat er een laagje primer over en dan tuindeco mortel met wat pigment.
Hoe lang moet je wachten alvorens je een ytong trog mag beplanten ?
Contact met verse cement zal alleen aan het bovenste deel van de rand zijn.
« Laatst bewerkt op: 26 juli 2013, 17:45:00 door Lily-Anne Vereecken »

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Trog gemaakt van gasbeton ( ytong)
« Reactie #1 Gepost op: 26 juli 2013, 19:57:01 »
Vandaag een trog gemaakt van 4 plaatjes ytong .
Dit is de eerste fase. Binnenkort gaat er een laagje primer over en dan tuindeco mortel met wat pigment.
Hoe lang moet je wachten alvorens je een ytong trog mag beplanten ?
Contact met verse cement zal alleen aan het bovenste deel van de rand zijn.
Lily-Anne ik heb zo'n trog afgewerkt met op kleur gemaakte tegellijm (poeder) deze is na een dag zo hard, dat je hem direct kunt beplanten.Wel mooie vorm, trouwens.

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Trog gemaakt van gasbeton ( ytong)
« Reactie #2 Gepost op: 26 juli 2013, 21:37:41 »
Ik heb dat in april een keer gedaan in de Botanische Tuinen Utrecht (zie hier het resultaat https://www.facebook.com/pages/Nederlandse-Rotsplantenvereniging/420456184717317#!/media/set/?set=a.606043462757343.1073741830.225793734115653&type=1), daar was ook pigment poeder gebruikt en na 24 uur werden die beplant. Denk dat je je naden nog even moet nabewerken Lily-Anne. En ehhhhhhhh .......... in Utrecht werden de wanden, naast de speciale lijm, voor de zekerheid met lange RVS-schroeven (duurste van de gehele trog) vastgezet. Ze hadden daar zo hun redenen voor, jij mag raden welke ....... 8) 8).

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re:Trog gemaakt van gasbeton ( ytong)
« Reactie #3 Gepost op: 26 juli 2013, 21:45:55 »
Ziet er prachtig uit Lily - Anne,en nu moet het mooiste nog komen ,de beplanting ((3

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:Trog gemaakt van gasbeton ( ytong)
« Reactie #4 Gepost op: 26 juli 2013, 22:17:27 »
Ik heb dat in april een keer gedaan in de Botanische Tuinen Utrecht - daar was ook pigment poeder gebruikt en na 24 uur werden die beplant. Denk dat je je naden nog even moet nabewerken Lily-Anne. En ehhhhhhhh .......... in Utrecht werden de wanden, naast de speciale lijm, voor de zekerheid met lange RVS-schroeven (duurste van de gehele trog) vastgezet. Ze hadden daar zo hun redenen voor, jij mag raden welke ....... 8) 8).

Cor, de naden zullen niet meer zichtbaar zijn omdat er , zoals gezegd nog primer en tuindeco mortel moet opgezet worden . De r.v.s. vijzen is een goede tip, die zal ik morgen aanschaffen - je weet maar nooit!
Ik zie op die foto's van Utrecht dat de zijkanten op de bodem staan, dus tussen de zijwanden ! Ik heb ze aan de buitenkant gezet ! Zou dit wat uit maken ?

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Trog gemaakt van gasbeton ( ytong)
« Reactie #5 Gepost op: 26 juli 2013, 22:51:16 »
Ik zie op die foto's van Utrecht dat de zijkanten op de bodem staan, dus tussen de zijwanden ! Ik heb ze aan de buitenkant gezet ! Zou dit wat uit maken ?
Dat maakt volgens, buiten het formaat, volgens mij niet zoveel uit. Die van jouw is daardoor wat breder en iets minder diep. Vind ik wel mooier, vind die van mij (in Utrecht gemaakt) wat smal.

P.s. Wel de schroeven of vijzen zoals jullie ze noemen, voorboren, ook de kop, anders splijten de blokken --6 --6.

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Trog gemaakt van gasbeton ( ytong)
« Reactie #6 Gepost op: 27 juli 2013, 00:07:34 »
Ik zie op die foto's van Utrecht dat de zijkanten op de bodem staan, dus tussen de zijwanden ! Ik heb ze aan de buitenkant gezet ! Zou dit wat uit maken ?
Dat maakt volgens, buiten het formaat, volgens mij niet zoveel uit. Die van jouw is daardoor wat breder en iets minder diep. Vind ik wel mooier, vind die van mij (in Utrecht gemaakt) wat smal.

P.s. Wel de schroeven of vijzen zoals jullie ze noemen, voorboren, ook de kop, anders splijten de blokken --6 --6.
Ideetje voor een workshop volgend jaar, Cor? "Knutselen met cor"........... ((12

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re:Trog gemaakt van gasbeton ( ytong)
« Reactie #7 Gepost op: 27 juli 2013, 08:31:05 »
Vandaag een trog gemaakt van 4 plaatjes ytong .
Dit is de eerste fase. Binnenkort gaat er een laagje primer over en dan tuindeco mortel met wat pigment.
Hoe lang moet je wachten alvorens je een ytong trog mag beplanten ?
Contact met verse cement zal alleen aan het bovenste deel van de rand zijn.
Prachtig Lily-Anne! Het lijkt wel een trog uit zandsteen!
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Trog gemaakt van gasbeton ( ytong)
« Reactie #8 Gepost op: 27 juli 2013, 08:49:16 »
Helemaal met Herman eens, Lily-Anne, dat wordt een schitterende trog !  ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:Trog gemaakt van gasbeton ( ytong)
« Reactie #9 Gepost op: 27 juli 2013, 09:10:53 »
Cor,
Hebben jullie pluggen gebruikt in de ytong ? Zijn dat speciale ytong pluggen van Ficher of gewone ?
Ik lees dat je die met een zware hamer moet inkloppen! Er is een soort vleugeltje aan dat voor stevige houvast zorgt .Ik heb schrik dat de trog wel eens zou kunnen breken met die zware hamer !

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Trog gemaakt van gasbeton ( ytong)
« Reactie #10 Gepost op: 27 juli 2013, 10:12:23 »
Cor,
Hebben jullie pluggen gebruikt in de ytong ? Zijn dat speciale ytong pluggen van Ficher of gewone ?
Ik lees dat je die met een zware hamer moet inkloppen! Er is een soort vleugeltje aan dat voor stevige houvast zorgt .Ik heb schrik dat de trog wel eens zou kunnen breken met die zware hamer !
Lily-anne, ik ben Cor wel niet, maar je kunt ze zonder plug indraaien hoor.
Eigenlijk gebruik je die vijzen alleen maar om tijdens het lijmen de boel vast te zetten. Als de lijm eenmaal gedroogd is, of specie oid, komt ie echt niet meer los hoor, (hier spreekt de ervaringsdeskundige, werk al 35 jaar in de bouw)dus ik vraag me zowiezo af of het aanbrengen van vijzen achteraf wel zin heeft.
Doordat je hem afsmeert, wordt ie ook nog sterker. SUCCES.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Trog gemaakt van gasbeton ( ytong)
« Reactie #11 Gepost op: 27 juli 2013, 10:22:27 »
Knap werk Lily Anne ! We hebben weer een toekomstige kandidaat voor workshops  ;D 8)
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Trog gemaakt van gasbeton ( ytong)
« Reactie #12 Gepost op: 27 juli 2013, 11:40:32 »
Cor,
Hebben jullie pluggen gebruikt in de ytong ? Zijn dat speciale ytong pluggen van Ficher of gewone ?
Ik lees dat je die met een zware hamer moet inkloppen! Er is een soort vleugeltje aan dat voor stevige houvast zorgt .Ik heb schrik dat de trog wel eens zou kunnen breken met die zware hamer !
Hoi Liy-Anne,
Néé geen Y-tong pluggen en ook vooral géén hamer gebruiken.
Gewoon gat voor de schroef iets kleiner voorboren als de dikte van de schroef, vervolgs begin van het boorgat (waar de kop van de schroef komt) verzinken (anders perst de kop je gasbeton blok kapot) zodat de kop van de schroef erin past.

Lily-anne, ik ben Cor wel niet, maar je kunt ze zonder plug indraaien hoor.
Neen want dan was je een stuk knapper --11 -1(. Maar alle gekheid op een stokje, schroef erin draaien zonder voorboren loop je erg veel risico dat je blokken splijten (kwaliteit van de blokken speelt ook wel mee denk ik), aldus de uitleg van Gerard en Wiert.

Eigenlijk gebruik je die vijzen alleen maar om tijdens het lijmen de boel vast te zetten. Als de lijm eenmaal gedroogd is, of specie oid, komt ie echt niet meer los hoor, (hier spreekt de ervaringsdeskundige, werk al 35 jaar in de bouw)dus ik vraag me zowiezo af of het aanbrengen van vijzen achteraf wel zin heeft.
Doordat je hem afsmeert, wordt ie ook nog sterker. SUCCES.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens Gerard. Het lijmen van die blokken is berekent op rechtstandige druk van van bovenaf. Bij het maken van troggen ga je zijwaardse druk uitoefenen op je lijmnaden, zeker als je er stevige 'rotsblokken' in verwerkt en daar zijn de lijmnaden niet op berekent. De ervaring in Utrecht heeft dat uitgewezen, vandaar de schroeven. Dus aanbrengen achteraf heeft, naar mijn idee, wel degelijk zin. Bovendien heeft Lily-Anne de zijkanten iets schuin (wat ik overigens heel mooi vind, ga ik zelf ook eens proberen) geplaatst waardoor de druk nog groter wordt. Ze gebruiken in Utrecht ook niet voor niets RVS-schroeven (duurste onderdeel van de gehele trog), gewone schroeven roesten weg. Volgens de redenatie van Gerard zou dat dan ook geen probleem zijn want de trog zou toch stevig genoeg zijn. Volgens Utrecht loop je dan het risico dat je trog binnen een paar jaar uit elkaar valt.
« Laatst bewerkt op: 27 juli 2013, 11:48:45 door Cor van Kapel »

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:Trog gemaakt van gasbeton ( ytong)
« Reactie #13 Gepost op: 27 juli 2013, 13:31:29 »
Bedankt voor de reacties - het zullen dus geboorde gaten worden met rvs schroeven . Voor alle duidelijkheid: de zijkanten staan niet schuin ingelijmd - dit is de vervorming door de breedhoeklens. Ik heb echter wel alle rechte kanten " bewerkt " om een ouder uitzicht te geven.
Zal nu eens vlug om de vijzen rijden!

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Trog gemaakt van gasbeton ( ytong)
« Reactie #14 Gepost op: 27 juli 2013, 19:33:49 »
Cor,
Hebben jullie pluggen gebruikt in de ytong ? Zijn dat speciale ytong pluggen van Ficher of gewone ?
Ik lees dat je die met een zware hamer moet inkloppen! Er is een soort vleugeltje aan dat voor stevige houvast zorgt .Ik heb schrik dat de trog wel eens zou kunnen breken met die zware hamer !
Hoi Liy-Anne,
Néé geen Y-tong pluggen en ook vooral géén hamer gebruiken.
Gewoon gat voor de schroef iets kleiner voorboren als de dikte van de schroef, vervolgs begin van het boorgat (waar de kop van de schroef komt) verzinken (anders perst de kop je gasbeton blok kapot) zodat de kop van de schroef erin past.

Lily-anne, ik ben Cor wel niet, maar je kunt ze zonder plug indraaien hoor.
Neen want dan was je een stuk knapper --11 -1(. Maar alle gekheid op een stokje, schroef erin draaien zonder voorboren loop je erg veel risico dat je blokken splijten (kwaliteit van de blokken speelt ook wel mee denk ik), aldus de uitleg van Gerard en Wiert.

Eigenlijk gebruik je die vijzen alleen maar om tijdens het lijmen de boel vast te zetten. Als de lijm eenmaal gedroogd is, of specie oid, komt ie echt niet meer los hoor, (hier spreekt de ervaringsdeskundige, werk al 35 jaar in de bouw)dus ik vraag me zowiezo af of het aanbrengen van vijzen achteraf wel zin heeft.
Doordat je hem afsmeert, wordt ie ook nog sterker. SUCCES.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens Gerard. Het lijmen van die blokken is berekent op rechtstandige druk van van bovenaf. Bij het maken van troggen ga je zijwaardse druk uitoefenen op je lijmnaden, zeker als je er stevige 'rotsblokken' in verwerkt en daar zijn de lijmnaden niet op berekent. De ervaring in Utrecht heeft dat uitgewezen, vandaar de schroeven. Dus aanbrengen achteraf heeft, naar mijn idee, wel degelijk zin. Bovendien heeft Lily-Anne de zijkanten iets schuin (wat ik overigens heel mooi vind, ga ik zelf ook eens proberen) geplaatst waardoor de druk nog groter wordt. Ze gebruiken in Utrecht ook niet voor niets RVS-schroeven (duurste onderdeel van de gehele trog), gewone schroeven roesten weg. Volgens de redenatie van Gerard zou dat dan ook geen probleem zijn want de trog zou toch stevig genoeg zijn. Volgens Utrecht loop je dan het risico dat je trog binnen een paar jaar uit elkaar valt.
Gelukkig hebben ze in utrecht ook ervaring.....................Volgens hun redenatie zullen er binnenkort heel wat wandjes, badmuurtjes enz inmekaar sodemieteren, goeie bouwvakkers zijn dat. de door ons gebruikte tegellijm wordt volop gebruikt voor badkamers ,die betegeld worden en daarna soms drijfnat. Nog niet megemaakt, dat het hiervan loskwam! Het "interessante " verhaal van zijwaartse druk gaat wel op bij een trog van 3 bij4 meter, maar niet bij een bakje van 30 bij60 centimeter. ))4
En zo blijkt maar weer, dat je beter gewoon hypertufa kunt gebruiken. geeft minder ge-O H. en geeft een veel mooier resultaat.

En wat is knapper, op elk potje past een deksel, toch?

« Laatst bewerkt op: 27 juli 2013, 22:33:22 door Gerard Verweij »