Auteur Topic: Thlaspi  (gelezen 3726 keer)

Herman Bovée

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 7
Thlaspi
« Gepost op: 30 juni 2019, 14:03:12 »

In het laatste nummer 'Flora montis' las ik op blz 29 met veel interesse het artikel over Thlaspi, geschreven door Frankie Wulleman. Eens te meer daar dit plantje me vergezelde tot bijna op de top van de Schesaplana, die met zijn 2980m de hoogste top is van het Rätikon. Eens weer thuis ging ik op zoek naar zaad van dit plantje  en vond dit bij Plant Wold Seeds ( Thlaspi bellidifolium). Na uitzaai - half februari- was de opkomst zeer mager en na enkelen te hebben verspeend - eind april - groeiden ze niet, één staat nu nog steeds te treuren op - in- een tufsteen...!
In het artikel staat niet te lezen waar Frankie zijn Thlaspi vandaan heeft gehaald. In het tijdschrift 'Gartenpraxis', waarop ik al vele jaren op geabonneerd ben, vind je dikwijls na een artikel
een nota onder de naam van 'Bezugsqeullen' : hier vind je namen van kwekers en hun websites.
Misschien zou het voor onze leden nuttig zijn dit ook te doen. Alvast bedankt,
Herman Bovée

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Thlaspi
« Reactie #1 Gepost op: 1 juli 2019, 20:15:02 »
Dag Herman.

Thlapsi bellidifolium groeit bij mijn weten niet in onze Alpen. Wellicht verwar je deze plant met een andere boerenkers. Het is een soort uit de Balkan.

Maar de zaailingen vertonen inderdaad weinig groeikracht. Ze ontwikkelen zich traag tot kleine dwergplantjes. Zoals ik in het artikel schreef, kon ik slechts een keer een mooie grote plant opkweken. Mijn oorspronkelijke plant komt nog van bij de topkwekerij Flora montana, uit Zuid Duitsland.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4807
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Thlaspi
« Reactie #2 Gepost op: 2 juli 2019, 16:25:11 »
Floramontana heeft ze ondertussen niet meer in de verkoopslijst.
Wel nog T. zaffranii die moet gezien worden als een kort levende soort die zich bescheiden uitzaait.

Holubec had T. bellidifolium in zijn 2018 zadenlijst.
« Laatst bewerkt op: 2 juli 2019, 16:29:08 door Luc Scheldeman »
Torhout, West-Vlaanderen