Planten > Bloembollen-Knollen-Wortelstokken

Colchicum en Merendera 2011

(1/46) > >>

Kris De Raeymaeker:
Een tweede keer (vorige keer was nog in het ander jaar ...) bloei aan deze Colchicum doerfleri.
Colchicum hirsutum houd zijn tere bloempjes voorlopig nog steeds zo goed als dicht...
In de platte bak zie ik er her en der nog wel een paar in knop verschijnen.

Luc Scheldeman:
Kris, de colchicums bij jou zijn veel verder gevorderd dan hier bij ons.
Staan ze soms in een verwarmde serre ? Bij mij staan ze in een bollenbak waar ze onderhevig zijn aan alle buitentemperaturen die we te verwerken krijgen.

Kris De Raeymaeker:

--- Citaat van: Luc Scheldeman op  3 januari 2011, 18:47:23 ---Kris, de colchicums bij jou zijn veel verder gevorderd dan hier bij ons.
Staan ze soms in een verwarmde serre ? Bij mij staan ze in een bollenbak waar ze onderhevig zijn aan alle buitentemperaturen die we te verwerken krijgen.

--- Einde van citaat ---

Ze stonden eveneens in de onverwarmde bollenbak Luc ,maar omdat ze tijdens de sneeuwperiode reeds gingen openkomen heb ik ze naar de serre gebracht waar de temperatuur op nul wordt gehouden. Ik heb ze niet overgebracht  omdat ik bang had voor de winter/vorst maar gewoon omdat ik in de winter niet elke dag in de bollenbak kijk en ik ze in het oog wou houden voor de bloemen...In de bollenbak zag ik ook de eerste tekens van bloei aan asteranthum en nog enkele andere ...

Luc Scheldeman:

--- Citaat van: Kris De Raeymaeker op  2 januari 2011, 20:11:34 ---Een tweede keer (vorige keer was nog in het ander jaar ...) bloei aan deze Colchicum doerfleri.

--- Einde van citaat ---
Een opvallend kenmerk van deze kleine colchicum die nauw verwant is met C. hungaricum zijn de bladranden die over de volledige lengte bezet zijn met zilverkleurige haartjes.
In de natuur te vinden in het Balkan-schiereiland (N-Griekenland, Bulgarije, Hongarije, Macedonie, Servie).

Kris De Raeymaeker:
Ook andere soorten als munzurense en serpentinum komen boven piepen.
Ook hungaricum is al ver gevorderd...

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie