Algemeen > Boeken en publicaties over onze hobby: oud en nieuw

Bergflora van Europa

(1/1)

Frankie Wulleman:
Nog niet zo lang geleden was ik in een lokale boekenhandel en zag ik deze gids liggen: Bergflora van Europa. Niets bijzonders dacht ik zo op het eerste gezicht, tot ik de naam van de auteurs zag: Christopher Grey-Wilson en Marjory Blamey. Dan mag je je al aan iets verwachten.
Dit boek dateert oorspronkelijk al uit 1979, maar dit is een herwerkte versie die bovendien nog gevoelig is uitgebreid met nieuwe beschrijvingen. Geen foto's in deze veldgids, maar prachtige aquarellen die zeer natuurgetrouw zijn weergegeven. De teksten zijn kort en bondig met de nodige informatie om de plant de determineren, alsook de landen waar hij voorkomt, de habitats, bloeiperiode. Want dat is de bedoeling van het boek: het is een echte gids voor het veldwerk in de vrije natuur. Dat geven ook zijn afmetingen aan: 115 mm x 190 mm, en past dus zo al gauw in een jaszak of in de rugzak.
Wat ik nog zo handig vind aan dit boek, is dat er van bepaalde geslachten met meerdere gelijkaardige vertegenwoordigers de bladeren nog eens allemaal naast elkaar staan afgebeeld (bijvoorbeeld alle europese saxifraga's), dit om de verschillen nog beter aan te tonen. Bovendien staan ook de bloemen steevast allemaal op één pagina wat het determineren vergemakkelijkt.
Het weze duidelijk: wie nog op zoek is naar een goede veldgids om de bergen in te trekken kan ik dit boekje zeker aanbevelen.

Dit zijn de gegevens:

Titel: Bergflora van Europa
Auteur: Christopher Grey-Wilson / Marjorie Blamey
Uitgeverij: Tirion Natuur
ISBN: 978-90-5210-828-5
Prijs: € 19.95

Gerrit Roest:
Een uitvoering met een andere omslag is met mij al een paar keer mee geweest naar Oostenrijk. Op de bergwandelingen heb ik hem (nog) niet meegenomen. Opzoeken van namen van de planten deed ik 's avonds in het pension. Het overgrote deel van de planten is in dit boek terug te vinden.

Navigatie

[0] Berichtenindex

Naar de volledige versie