Beelden van en activiteiten in en rond onze rotstuinen > In en rond onze rotstuinen

Peatbed

<< < (3/348) > >>

Kris De Raeymaeker:
Dit jaar kwamen dan de eerste resultaten met de nieuw uitgeplante soortjes .Een heel bemoedigend resultaat kwam er reeds heel vroeg in het jaar. Cyclamen parviflorum is echt niet zo'n gemakkelijke soort (houd van koelte en een appart regime van water geven/rust ed). In pot kon ik deze kleinste soort onder de Cyclamen wel een tijdje goed houden maar na verloop verspeelde ik ze telkens toch weer ! Ze groeit oa in de koele en vochtige bossen in NO Turkije onder de naaldbomen.Of op zeer koude hellingen waarvan de grond nooit helemaal opdroogt. En kijk na jaren gesukkel met deze soort had ik dit jaar een eerste bescheiden bloei. Ik had deze Cyclamen parviflorum geprangd (uitgeplant )tussen 2 turfblokken op het koelste plekje in het bed. Reeds op 12 februari beloonde hij deze daad met zijn kleine/tere bloemen.
Volgende dagen gaan we verder met het assortiment wat reeds een plekje kreeg in deze nieuwe omgeving ....

Theo Stronks:
Dat ziet er allemaal prachtig uit Kris,heb zelf vorig jaar ook een peatbed aangelegd,moet zeggen met succes.
Waar ik me nu het meest aan erger is de aangroei van levermos,dit ontsiert enorm.
Heeft iemand hier een doeltreffende oplossing voor?
Weet dat er producten in de handel zijn maar daar kom je als particulier niet aan.
Ben zelf wel eens bezig geweest met natuurazijn,met een klein kwastje de mos instrijken.
Dit heeft wel wat resultaat,maar niet afdoende.

Lily-Anne Vereecken:
ik ben ook erg benieuwd naar je ervaringen en verder fotoverslag -
ik wist niet dat het ook kon met bladgrond e.d. - uiteraard veel beter voor het milieu dan turf
het lijken wel vrij grote en mooie turven - zo heb ik er hier nog geen gezien , die zijn meestal veel platter
weer een topic om te volgen !!
bedankt dat we mogen mee genieten
Lily-Anne

Gerrit Eijkelenboom:
Het ziet er mooi uit Kris. Die grote turven geven een mooie lijn. Je hebt ze ruim gebruikt. Zelfs een muurtje in het midden met blokken die je niet ziet. Over de samenstelling van het plantmedium was je nog niet erg duidelijk. Ik krijg de indruk, dat je huiverig bent om (wit) turfstrooisel te gebruiken en dit dus zo weinig mogelijk hebt gedaan. Ik wil daar tegen in brengen, dat door het kweken van zuurminnende planten je bijdraagt aan de biodiversiteit en kennis over specifieke planten. Denk hierbij aan je moeilijk te kweken Cyclamen parviflorum. Van mij mag je dus gerust wat meer peat gebruiken. Want anders is het een gewoon bloemenbed.
Verder zie ik een stammetje van een boompje. Het lijkt erop, dat het een zonnig deel van je tuin is. Veel zuurminnende planten zijn ook bosplanten en willen wat schaduw. (sommige Primula's) Hoe doe je dat?

Kris De Raeymaeker:

--- Citaat van: Theo Stronks op 26 juli 2011, 10:53:29 ---Dat ziet er allemaal prachtig uit Kris,heb zelf vorig jaar ook een peatbed aangelegd,moet zeggen met succes.
Waar ik me nu het meest aan erger is de aangroei van levermos,dit ontsiert enorm.
Heeft iemand hier een doeltreffende oplossing voor?
Weet dat er producten in de handel zijn maar daar kom je als particulier niet aan.
Ben zelf wel eens bezig geweest met natuurazijn,met een klein kwastje de mos instrijken.
Dit heeft wel wat resultaat,maar niet afdoende.

--- Einde van citaat ---

Dank je Theo . Zo te zien zijn we wel een beetje met hetzelfde bezig...Dat is mooi meegenomen , kunnen we onze ervaringen delen! Dat mos zie ik ook steeds meer verschijnen en in één van mijn volgende "postings " kom ik daar ook nog op terug.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie