Beelden van en activiteiten in en rond onze rotstuinen > Tuinproblemen en hun oplossingen (?) Natuurfenomenen ea.

Mosbestrijding door Mogeton

<< < (11/12) > >>

Gerrit Eijkelenboom:
Ik had vorig jaar een 5 literfles met Mogeton aangemaakt.
Nu wilde ik er gebruik van maken, maar helaas, het mengsel was onwerkbaar geworden.
Daarna een nieuwe aangemaakt en dat werkte voortreffelijk.
Mogeton is dus niet houdbaar.

Theo Stronks:
Kreeg in het voorjaar een tip i.z. mosbestrijding,het ging om bitterzout.
Dit is een magnesiummeststof die o.a. gebruikt wordt als voeding voor coniferen.
Heb dit middel gestrooid op plekken waar veel mos voorkomt o.a. op het peatbed.
Het resultaat is verrassend goed,het veroorzaakt ook geen schade aan planten mocht daar wat op komen.
De kosten zijn minimaal,voor 500 gram heb ik € 1,95 betaald.
Ik heb het gekocht bij een niet doorsnee tuincentrum.

Jan Tholhuijsen:
Ik liep al langer met het idee om het mos op mijn tufstenen met de hogedrukspuit te proberen weg te krijgen. Vandaag was ik mij terras aan het afspuiten en ik laat ik het eens proberen.

Het is een delicaat werkje, richt de spuit op de plaats waar je wilt beginnen, hou hem niet te dichtbij en spuit voorzichtig om de plantjes heel. Stop gewoon op tijd en begin iedere keer opnieuw. Je maak wel wat rommel, maar het mos verdwijnt.  -8(  Ik had foto's moeten maken van ervoor en na.

Jan Tholhuijsen:

--- Citaat van: Theo Stronks op  8 augustus 2013, 16:41:25 ---Kreeg in het voorjaar een tip i.z. mosbestrijding,het ging om bitterzout.
Dit is een magnesiummeststof die o.a. gebruikt wordt als voeding voor coniferen.
Heb dit middel gestrooid op plekken waar veel mos voorkomt o.a. op het peatbed.
Het resultaat is verrassend goed,het veroorzaakt ook geen schade aan planten mocht daar wat op komen.
De kosten zijn minimaal,voor 500 gram heb ik € 1,95 betaald.
Ik heb het gekocht bij een niet doorsnee tuincentrum.

--- Einde van citaat ---

Is een goed idee om uit te proberen Theo, ik heb altijd 25 kg bitterzout (magnesiumsulfaat) in voorraad. Maar ik gebruik het hoofdzakelijk voor op mijn grasveld en de borders te strooien.

Bitterzout (magnesiumsulfaat) MgSO4

Magnesium is het centrale atoom van het chlorofyl molecuul, je kunt dit ook gewoon in je gietwater doen. Is voor alle planten goed. Ik strooi het een paar keer per jaar door heel mijn tuin.

Je kunt dit kopen in combinatie met andere meststoffen, maar dat is vrij duur. Zoek een groothandel voor boeren in de omgeving, ik koop het voor 9,95 per 25 kilo.

De groene kleur van chlorofyl is toe te schrijven aan de sterke absorptie die het vertoont in het rode en blauwe deel van het spectrum: alleen de groene kleur wordt teruggekaatst. Chlorofyl heeft de eigenschap de energie van licht, meestal zonlicht, bruikbaar te kunnen maken voor de fotosynthese. Dit is een proces waarbij uit koolstofdioxide en water, koolhydraten en zuurstof ontstaan.

Op mos zou het kunnen zijn dat het er niet tegen kan, maar als het voor het peatbed is zou ik ijzersulfaat gebruiken. De grond en tufblokken zijn toch bruin.  ijzersulfaat heeft de vervelende bijwerking dat het roest en dus op stenen een bruine verkleuring achterlaat. ook kunnen de meeste planten er tegen, in het gras wordt het veel toegepast om mos te verwijderen.

Hier nog een interessant artikel over magnesium  http://edepot.wur.nl/250417


Jan Tholhuijsen:
Bij het googlen deze website tegengekomen, http://www.bluegreen.nl/levermos-mosskade-tegen-levermos-draadmos-en-groeneaanslag , moet onschadelijk zijn voor je plantjes.
De hele beschrijving en werking staat op de site.

Misschien een probeersel waard. Ik wil het toch eens bestellen.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie