Beelden van en activiteiten in en rond onze rotstuinen > Tuinproblemen en hun oplossingen (?) Natuurfenomenen ea.

Mosbestrijding door Mogeton

<< < (2/12) > >>

Frankie Wulleman:
Interessant, Gerrit. Leuk dat je de resultaten met ons deelt.

Gerrit Eijkelenboom:
Nu volgt deel 2 van mijn onderzoekje naar mosbestrijding.

Het meest spannende deel is het experiment, hoe onze kostbare planten zullen reageren. Ik heb al wel gemerkt, dat sommige planten heel hoge doses kunnen verdragen. Maar, als ik generiek de hele rotstuin met zijn tientallen bewoners wil bespuiten, mag er geen enkele het loodje leggen door mijn activiteiten.

Ik ga in klein stapjes te werk. Eerst bespuit ik planten die ik mag verliezen. Ik heb er immers nog andere van.
Daarna moet ik durven verder gaan. En ik weet nog niet of ik uiteindelijk alle hoog alpiene planten durf te bespuiten. Ergens hoop ik, dat tijdens het experimenteren de eerste planten dood zullen gaan, want dan kan ik meteen stoppen.

Dit is voorlopig het einde van deze reeks. Ik moet afwachten hoe de planten reageren en u als lezer met mij.

Wim Boens:
Ik had vorig jaar wat jonge Shortia's uitgeplant in een trogje gevuld met aarde voor heide-planten. In april was deze trog overgroeit door levermos...en als ik zeg overgroeit,dan bedoel ik wel degelijk overgroeit...het trogje stond volledig vol met levermos dat hoger uitkwam dan de Shortia's. Ik heb deze gedurende de warme dagen in april besproeit met Mogeton (op "industriële" sterkte) en na 3 maanden kun je het resultaat zien in onderstaande foto...mos is volledig weg en de Shortia's hebben er geen last van.

De eerste weken lag er wel een vieze bruine plak dood levermos op de trog maar dit is weggerot in onze uitstekende (voor de Shortia's tenminste  ;)) zomer.

Gerrit Eijkelenboom:
Wim, nam je het risico dat de Shortia zou sterven of wist je dat Mogeton geen vat zou hebben op de Shortia.

Lily-Anne Vereecken:
Wim,
heb je dan het product dat vroeger verkocht is ,en dus sterker is , of heb je zelf de dosis x 6 gedaan ?
hou ons zeker op de hoogte hoe lang het werkt hé
 groetjes
Lily-Anne

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie