Auteur Topic: Hittegolven van juli 2010 en juli 2013  (gelezen 18973 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Hittegolven van juli 2010 en juli 2013
« Gepost op: 12 juli 2010, 21:30:35 »
Ik veronderstel dat het in alle Vlaamse ,Nederlandse ,Noordfranse tuinen even erg gesteld is met het waterpeil?
Na een goede koude winter voor de rotsplanten en een ronduit schitterend (niet te warm)voorjaar voor onze 'alpines'  is ondertussen een heel lastige periode aangebroken.Voor een aantal rotsplanten (vooral hoogalpiene soorten en Chinezen etc..)is het ondertussen veel te warm geweest.Bepaalde soorten kunnen er wonderwel tegen anderen moeten er niet van hebben.
Hier eerst een soort die echt geniet van deze droogte en warmte :Pelargonium endlicherianum . :D
Daarna enkele mislukkingen .... :(
De eerste Benthamiella patagonica stond al 4 jaar in deze trog uitgeplant en deed het daar goed.Groeide traag in het zandmengsel maar overleefde mits een glasplaatje probleemloos 2 strenge winters.Hij deed zo goed dat er een tweede exemplaar werd bijgezet begin dit jaar.Nu zijn ze alle twee kapot...Dus het probleem bij deze soorten is niet de kou maar de extreme warmte zoals we die nu hebben gekend.Ja 4 jaar koesteren en kweken zijn voor niets geweest.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Hittegolven van juli 2010 en juli 2013
« Reactie #1 Gepost op: 12 juli 2010, 21:33:13 »
Uiteraard hoor ik graag jullie ervaringen alsook  pro's en contra's . 8)
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Hittegolven van juli 2010 en juli 2013
« Reactie #2 Gepost op: 12 juli 2010, 21:48:36 »
Inderdaad Kris, alhoewel een groot deel van onze rotsplanten in de vrije natuur op zonovergoten plaatsen groeit, is de hitte en de droogte van de laatste tijd er net iets teveel aan geweest. Ik heb nog gehoord dat het ook te wijten is aan de UV stralen die in het laagland een heel ander effect hebben dan in het hooggebergte.
Zoals bij velen bekend kunnen bepaalde saxifraga's  wel serieus wat brandschade van ondervinden. De eerste foto is een porphyrion, Saxifraga 'Vincent van Gogh' die er ferm van langs heeft gehad. De tweede foto is een Saxifraga 'Winifred Bevington' in een trog en de derde foto is een Saxifraga cochlearis 'minor', die beiden ook beschadigd zijn. De meeste van mijn andere saxifraga's staan gelukkig minder zonnig gesitueerd zodat de schade aan de collectie beperkt blijft.
De laatste foto is een Myosotis colensoi die duidelijk ook te lijden heeft van de zonnehitte. Hopelijk komt het nog goed.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Hittegolven van juli 2010 en juli 2013
« Reactie #3 Gepost op: 12 juli 2010, 22:08:08 »
Inderdaad Kris, alhoewel een groot deel van onze rotsplanten in de vrije natuur op zonovergoten plaatsen groeit, is de hitte en de droogte van de laatste tijd er net iets teveel aan geweest. Ik heb nog gehoord dat het ook te wijten is aan de UV stralen die in het laagland een heel ander effect hebben dan in het hooggebergte.

In dat verband heb ik me laten vertellen dat met het gat dat er nog steeds is in de ozonlaag niet alleen mensen sneller verbranden ! Dit zou ook een meer schadelijk effect hebben op planten .De UV-index is bijzonder hoog geweest de voorbije dagen veronderstel ik.... Ook in de kas heb ik de laatste jaren meer problemen als vroeger.
Het is nog maar de tweede keer dat het gebeurd sinds 1986 maar ik heb in de kas een aantal bijzondere ( mini-)Agaves moeten buitenzetten in de schaduw omdat ze in de kas begonnen te verschrompelen.De temperatuur ging er dan ook boven de 50 graden.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Hittegolven van juli 2010 en juli 2013
« Reactie #4 Gepost op: 12 juli 2010, 22:25:33 »
Da's op zijn minst intrigerend te noemen. Ik denk dat we nu toch wel echt naar een ander klimaat evolueren met die langere droge periodes. Zoiets maken we de laatste jaren wel meer mee, of is allemaal eerder toeval en hebben we volgend jaar een doorregende zomer?
Zelfs deze Draba mollissima lijkt de overdadige zon niet te waarderen. Bij wat koeler weer zoals vanavond gaan de 'barsten' in het kussen wel weer dicht.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Hittegolven van juli 2010 en juli 2013
« Reactie #5 Gepost op: 14 juli 2010, 20:32:27 »
Sowieso kunnen een aantal Zuid Amerikaanse planten slecht tegen de aanhoudende hitte .Buiten de Benthamiella's zijn er ook Calceolaria's voor de bijl gegaan...
Nu ergens zou  ik ook weer niet verwonderd mogen zijn. Toen we in 2008 in Patagonie waren konden we de plaatselijke omstandigheden bekijken.En er is daar altijd enorm veel wind die voor afkoeling zorgt en het wordt daar ook niet  boven de dertig  vermoed ik (op de plaatsen waar deze planten stonden )
De zon schijnt daar wel heel erg en de UV stralen zijn er ook wel maar door extreme winden,andere ligging (korter bij de zuidpool),andere ondergronden zijn de omstandigheden natuurlijk wel helemaal verschillend van de onze...
We willen natuurlijk ook altijd planten kweken die hier helemaal niet thuishoren.
Toch geven we de moed (t)niet op en gaan we verder het steile pad op . ;)   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Hittegolven van juli 2010 en juli 2013
« Reactie #6 Gepost op: 14 juli 2010, 21:57:07 »
Gisteren heb ik nog noodgedwongen een Gentiana angustifolia moeten uitgraven uit de rotstuin daar hij langs één kant helemaal begon kapot te branden.
De plant heb ik dan opgepot en onder vochtige omstandigheden in de halfschaduw probeer ik nu hem er door te krijgen. Ik was nochtans van mening dat dergelijke gentianen wel wat kunnen hebben.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Hittegolven van juli 2010 en juli 2013
« Reactie #7 Gepost op: 3 augustus 2010, 21:59:10 »
Deze Pinus leucodermis ‘schmidtti’ heeft helemaal geen last van droogte en hitte. Een hele sterke conifeer is dit.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Hittegolven van juli 2010 en juli 2013
« Reactie #8 Gepost op: 27 juli 2013, 19:19:25 »
Even een oud topic nieuw leven ingeblazen met wat actuele ervaringen in de rotstuin...  --13

Een rondgang door de tuin leverde vandaag onderstaande beeldjes op van planten met "brandwonden"...  :(

1 en 2 zijn twee Saxifraga's die allebei amper een 4 tal uren morgenzon te verwerken krijgen... en desondanks....

3 is Androsace sempervivoides die nog amper een 2 tal goede rozetten over houdt -  deze plant krijgt de eerste zon pas tegen 15 u.

4 is Androsace hedraeantha die ook naar de eeuwige jachtvelden is...
« Laatst bewerkt op: 27 juli 2013, 19:25:09 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Hittegolven van juli 2010 en juli 2013
« Reactie #9 Gepost op: 27 juli 2013, 19:28:39 »
Wat meer positieve zaken nu :

1) Androsace hedraeantha heeft gelukkig voor een aantal nakomelingen gezorgd !  :D


2-3-4 : enkele oordeelkundig geplaatste stenen kunnen het verschil maken tussen leven in dood voor een plant in deze plantonvriendelijke omstandigheden hier 2 Primula's en een Androsace die het onheil wel hebben overleefd !

Andere ervaringen ??
Harelbeke-West-Vlaanderen

Henk Wolfs

  • Junior
  • **
  • Berichten: 130
  • Geslacht: Man
Re:Hittegolven van juli 2010 en juli 2013
« Reactie #10 Gepost op: 27 juli 2013, 20:35:09 »
Hallo Luc,

Hier al niet veel anders te melden.

Wij hebben onze Gentiana verna op 4 diverse standplaatsen staan; plantmoment en grondomstandigheden nagenoeg gelijk. Ik zal binnenkort van elke standplaats een op hetzelfde uur gemaakte foto posten om het verschil te tonen die de recente weersomstandigheden op deze planten bij ons hebben (gehad) onder de gegeven standplaatsomstandigheden. Ik wil al wel kwijt dat mijn trots tussen de boulders het ergste geleden heeft, ondanks watergeven de laatste paar dagen. Op een andere plek lijkt het alsof de planten hebben genoten van de omstandigheden, zo fris en monter staan ze er bij. Ik laat het verder maar gebeuren zoals het gebeurt, in functie van het leren.

Met vriendelijke groeten,
Henk Wolfs


KLEIN > kleiner > mooist

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Hittegolven van juli 2010 en juli 2013
« Reactie #11 Gepost op: 27 juli 2013, 21:42:17 »
Goed idee om deze topic weer te activeren Luc , ook al is de ondertoon dan wel bitter ....Laat het een troost wezen , ook ik -en ik ben haast zeker velen met ons -heb wel slachtoffers genoteerd. In de potten is dit vaak nog dodelijker ....Zo is mijn mooie Dionysia  'Zdenek Zvolanek'  ook naar de eeuwige jachtvelden .Een Calceolaria uniflora die het eindelijk na vele jaren eens goed leek te doen in een gravelbed was op een paar dagen herleid tot een hoopje ellende ...Enkele grijze Nieuwzeelanders die er nog prima bij stonden waren op een paar dagen schroot.
Het is vele jaren geleden maar zelfs bij de cactussen had ik er enkele die verbrand waren .....Het overkomt me niet vaak en zeker niet bij planten die ik zelf heb opgekweekt en die hard zijn gekweekt .
In de rotstuin zijn er verder ook wel slachtoffers gevallen maar voorlopig valt de balans al bij al nog redelijk mee...Het  peatbed is ook geen gemakkelijke zaak met zulke temperaturen en aanhoudende droogte .
Maar de redding is nabij .....al lijkt een nieuwe warme periode in de maak ?
Het bevestigt nogmaals wat ik al een tijdje vermoedde ....we zijn heel druk over grondmengsels en basis of zuur maar de hoofdsleutel tot succes blijven de klimatologische omstandigheden .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Hittegolven van juli 2010 en juli 2013
« Reactie #12 Gepost op: 27 juli 2013, 21:49:26 »
Wat meer positieve zaken nu :
Enkele oordeelkundig geplaatste stenen kunnen het verschil maken tussen leven in dood voor een plant in deze plantonvriendelijke omstandigheden hier 2 Primula's en een Androsace die het onheil wel hebben overleefd !

Zeer zeker wel Luc! Goeie bemerking en tip ! Ik sta er tegenwoordig op te zien hoe het zonlicht neerstrijkt over de planten op de heetste momenten van de dag .... Een paar centimeter meer naar links of rechts kunnen het verschil ook maken .
Ja..... we moeten wel heel alert en creatief zijn bij zulke rotsplantenonvriendelijke temperaturen ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Hittegolven van juli 2010 en juli 2013
« Reactie #13 Gepost op: 27 juli 2013, 22:57:52 »
Zo is mijn mooie Dionysia  'Zdenek Zvolanek'  ook naar de eeuwige jachtvelden .Een Calceolaria uniflora die het eindelijk na vele jaren eens goed leek te doen in een gravelbed was op een paar dagen herleid tot een hoopje ellende ...Enkele grijze Nieuwzeelanders die er nog prima bij stonden waren op een paar dagen schroot.


Dat is heel slecht nieuws. De Dionysia 'Zdenek Zvolanek' is onvervangbaar. En ik was nog zo jaloers op je Calceolaria. En de NZLder  die je noemt is toch niet die grote grijze Celmisia he.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Hittegolven van juli 2010 en juli 2013
« Reactie #14 Gepost op: 28 juli 2013, 08:55:10 »
Wij hebben onze Gentiana verna op 4 diverse standplaatsen staan; plantmoment en grondomstandigheden nagenoeg gelijk. Ik zal binnenkort van elke standplaats een op hetzelfde uur gemaakte foto posten om het verschil te tonen die de recente weersomstandigheden op deze planten bij ons hebben (gehad) onder de gegeven standplaatsomstandigheden. Ik wil al wel kwijt dat mijn trots tussen de boulders het ergste geleden heeft, ondanks watergeven de laatste paar dagen. Op een andere plek lijkt het alsof de planten hebben genoten van de omstandigheden, zo fris en monter staan ze er bij. Ik laat het verder maar gebeuren zoals het gebeurt, in functie van het leren.

Met vriendelijke groeten,
Henk Wolfs

Vreselijk dat je prachtige kolonie Gentiana verna gedecimeerd werd in deze omstandigheden, ik ben wel zeer benieuwd om te zien welke exemplaren en vooral op welke standplaats, het hebben overleefd... daar valt zeker veel over te leren !

Harelbeke-West-Vlaanderen