Auteur Topic: Sternbergia  (gelezen 151493 keer)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Sternbergia
« Reactie #720 Gepost op: 1 oktober 2021, 19:23:57 »
Dit is voor mij Sternbergia greuteriana met zijn meer liggende bloemen


Deze twee verschillende planten  heb ik hier onder de naam S. greuteriana , de planten verschillen wat van elkaar . De ene plant heeft ook duidelijk meer liggende bloemen , de andere heeft dit kenmerk niet . Maar bij beide planten zijn de bloemen heel klein , de eerste bloemen bloeien zonder loof , het loof is heel compact na de bloei , dus zijn in alle opzichten veel kleiner dan wat ik hier heb als sicula . Een opvallend kenmerk is dat beide planten zich vermeerderen met ondergrondse uitlopers , de nieuwe knollen kunnen dus wat verder ( 10 cm ) van de moederplant ontwikkelen . Bij sicula heb ik dat niet .
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Sternbergia
« Reactie #721 Gepost op: 2 oktober 2021, 18:35:06 »
Super Sterni's mannen !  ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Sternbergia
« Reactie #722 Gepost op: 4 oktober 2021, 22:29:00 »
nog een update van wat ik hier heb als S.greuteriana en S. sicula hymettus Mnt.        Op foto 3 en 4 zie je van ver de verhouding
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4807
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Sternbergia
« Reactie #723 Gepost op: 5 oktober 2021, 13:22:47 »
nog een update van wat ik hier heb als S.greuteriana en S. sicula hymettus Mnt.        Op foto 3 en 4 zie je van ver de verhouding
Die laatste foto's geven een duidelijk beeld.
Het stolonifere gedrag bij S. greuteriana zie ik niet zo omdat ze bij mij in pot staan en dus niet weg kunnen.
Torhout, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Sternbergia
« Reactie #724 Gepost op: 5 oktober 2021, 22:27:15 »
nog een update van wat ik hier heb als S.greuteriana en S. sicula hymettus Mnt.        Op foto 3 en 4 zie je van ver de verhouding
Die laatste foto's geven een duidelijk beeld.
Het stolonifere gedrag bij S. greuteriana zie ik niet zo omdat ze bij mij in pot staan en dus niet weg kunnen.

Klopt Luc , hier staan alle planten  3 jaar vast zonder verplanten , het stolonifere gedrag viel me wel duidelijk op t.o.v. enkele sicula en lutea planten
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #725 Gepost op: 12 oktober 2021, 20:39:26 »

Deze plant heb ik in het  (langer)verleden ook al een paar keer getoond ....het is misschien wel mijn absolute lievelings  Sternbergia uit de collectie ...
Deze vorm heb ik ooit ontvangen van Otto Fauser -een heel bekende bollen fanaat (Crocus fauseri is naar hem benoemd) -die down under woont . Deze vorm is ooit verzameld door Alan Edwards in de Selia Gorge ,Crete . Na de verhuis van de tuin en de lastige periode om alles weer op orde te krijgen was ik de plant zo goed als kwijt . Een heel klein schlemiel bolletje bleef over . Met heel veel geduld ben ik dat toch gaan koesteren en vandaag heb ik terug een bloeiend exemplaar . Ik heb vroeger wel is gedacht dat het eerder Sternbergia greuteriana was ...Maar zoals hij dit jaar bloeit lijkt het wel Sternbergia minoica die ooit (niet algemeen aanvaard )werd beschreven voor planten gevonden in het Zuiden van Kreta .Het is een naam die dus niet algemeen erkend wordt....Maar kenmerk zou zijn dat ze geen bloemstengel hebben tijdens de bloei ....Bloemen zitten zowaar rechtsreeks op de plant .
Alle meningen zijn welkom  ;)
Kris, je moet al over enkele jaren kijken of zijn gedrag identiek blijft. Bloeien zonder zichtbare steel bedoel ik.
Minoica is beschreven in zuid Kreta, dat zit al goed, maar ik vraag mij sterk af of dit niet gewoon een variatie is.  Een variatie van S. sicula of greuteriana ?
Hey Luc , volgens Kurt Vickery - die ook planten heeft van dezelfde oorsprong -is er een consensus dat dit Sternbergia greuteriana betreft ....Hierbij nog een tweede bloem op deze plant ... 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #726 Gepost op: 12 oktober 2021, 20:41:01 »
Hoe dan ook is er een groot verschil met deze plant die ik ook heb ontvangen als Sternbergia greuteriana ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #727 Gepost op: 12 oktober 2021, 20:42:54 »
Sternbergia clusiana dankzij Gert Hoek ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Sternbergia
« Reactie #728 Gepost op: 13 oktober 2021, 12:41:57 »
nog een update van wat ik hier heb als S.greuteriana en S. sicula hymettus Mnt.        Op foto 3 en 4 zie je van ver de verhouding

Mooie foto om beide soorten te vergelijken Danny ! ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Sternbergia
« Reactie #729 Gepost op: 13 oktober 2021, 19:23:14 »
Sternbergia clusiana dankzij Gert Hoek ....

Leuke aanwinst Kris , mooi om in de verzameling te hebben ……..
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #730 Gepost op: 20 oktober 2021, 15:03:25 »
Ik denk dat het de eerste keer is dat ik hem in bloei krijg …Sternbergia colchiciflora…Heeft vroeger wel is ondergronds gebloeid maar dat ziet er niet uit !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Sternbergia
« Reactie #731 Gepost op: 20 oktober 2021, 20:06:05 »
Ik denk dat het de eerste keer is dat ik hem in bloei krijg …Sternbergia colchiciflora…Heeft vroeger wel is ondergronds gebloeid maar dat ziet er niet uit !

Leuk te zien Kris , hier bloeide mijn plant op 25 augustus . Bloeit niet elk jaar hier , het loof komt momenteel net boven . Geen gemakkelijke plant , het is nog een beetje zoeken naar de juiste kweek omstandigheden ……...ik zie dat je de plant in pot kweekt , hier staat hij gewoon in de tuin zonder droge zomerrust  , ik heb me laten vertellen dat de plant niet te droog mag staan , na de natte zomer dit jaar had ik al vroeg bloei …….
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2021, 20:07:41 door Danny Bonnez »
Ieper , West-Vlaanderen

Rudi Berthels

  • Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 280
  • Geslacht: Man
Re: Sternbergia
« Reactie #732 Gepost op: 21 oktober 2021, 08:54:25 »
Danny, Sternbergia greuteriana is dat geen synoniem van S. lutea?

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Sternbergia
« Reactie #733 Gepost op: 21 oktober 2021, 21:45:40 »
Danny, Sternbergia greuteriana is dat geen synoniem van S. lutea?

Het zijn twee totaal verschillende planten , Rudi
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #734 Gepost op: 31 oktober 2021, 16:17:48 »
Ik denk dat het de eerste keer is dat ik hem in bloei krijg …Sternbergia colchiciflora…Heeft vroeger wel is ondergronds gebloeid maar dat ziet er niet uit !
Leuk te zien Kris , hier bloeide mijn plant op 25 augustus . Bloeit niet elk jaar hier , het loof komt momenteel net boven . Geen gemakkelijke plant , het is nog een beetje zoeken naar de juiste kweek omstandigheden ……...ik zie dat je de plant in pot kweekt , hier staat hij gewoon in de tuin zonder droge zomerrust  , ik heb me laten vertellen dat de plant niet te droog mag staan , na de natte zomer dit jaar had ik al vroeg bloei …….
Naar het schijnt zou de clone die ik nu heb aangeschaft , die origineel is verzameld in Crimea , tot de betere bloeiers behoren Danny .Jawel nog in pot , mss als ik meer materiaal heb dat ik het erop waag  buiten in de tuin ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "