Planten > Schaduwplanten

Schaduwdoek

(1/3) > >>

Sven de Groot:
Heeft iemand toevallig ervaring met het toepassen van schaduwdoek bij de kweek van schaduwplanten, zoals Arisaema, Lilium en Cypripedium? Ik heb onlangs op een zonnige locatie nieuwe schaduwborders aangelegd met toepassing van schaduwdoek met 45% dekking. De fabrikant gaf aan dat dit de meest gebruikte dekkingsgraad was voor schaduwhallen.
Sinds enkele weken staan hier de eerste potten met planten en ik moet zeggen dat ik niet zo tevreden ben met hoe ze er nu uit zien. Het blad van de Cypripedium is aan de lichte kant en het blad van een aantal Arisaema en Lilium vertoont een vlekkerig patroon. Hoewel hiervoor nog een aantal oorzaken te verzinnen is (te nat, te droog, te weinig bemesting, vreemde winter) en ik nog geen echte zonnebrand heb ontdekt, begin ik te vrezen dat ik een doek had moeten nemen met een hogere dekkingsgraad.
Graag verneem ik hierover jullie mening. Bij voorbaat mijn dank voor de reacties!   

Gerrit Eijkelenboom:
Ik gebruik schaduwdoek tegen het plafond in de kas. Het beschermt Saxifraga's die in potten staan. Tijdens de allerheetste dagen tijdens de vorige zomer legde ik extra vliesdoek over de planten. Dat is allemaal goed gegaan. Maar ja, hoewel geen schaduwplant, of zonaanbidder is Saxifraga niet te vergelijken met de soorten die jij noemt. S. is wel veel beter bestand tegen de zon.
Ik gebruik ook schaduwdoek los over Epimediums. Maar ja, die staan onder een boom, dus op het heetst van de dag staan ze in de natuurlijke schaduw en als de zon lager komt te staan in de zomer leg ik dan schaduwdoek over de planten. Alleen op zeer hete dagen.

Koen van Poucke heeft een schaduwhal, dat weet je, met Arisaema's, dus vraag hem, wat hij doet.

Sven de Groot:
Bedankt voor je reactie, Gerrit. Ja, ik ben bekend met de schaduwhallen van Koen. Ik heb hem er eerder ook naar gevraagd, maar toen wist hij zich niet meer te herinneren wat de dekkingsgraad was. Ik ben van plan aanstaande vrijdag zijn kwekerij te bezoeken en zal hem er dan nog eens naar vragen.

Peter Rijntjes:
Sven, ik gebruik schaduw doek met een zondoorlating van 30 a 40 %. Dus een dekkingsgraad van 60 a 70%. En zelfs dat vind ik nog wel eens matig.
Maar het is voor een relatief korte periode van het jaar dat je het echt nodig hebt. Dus je moet naar het juiste evenwicht zoeken voor de planten. Op warme dagen en veel zon goed nathouden, werkt bij mij dan goed en dat compenseert dan weer de te felle zon voor dit soort planten. Daarnaast gaan er veel dan ook weer naar de ondergrondse!

 ;)

Sven de Groot:

--- Citaat van: Peter Rijntjes op 17 mei 2014, 12:53:41 ---Sven, ik gebruik schaduw doek met een zondoorlating van 30 a 40 %. Dus een dekkingsgraad van 60 a 70%. En zelfs dat vind ik nog wel eens matig.

--- Einde van citaat ---

Bedankt, Peter. Dit bevestigt wat ik al vermoedde: werk aan de winkel...

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie