Auteur Topic: Vroeger en nu  (gelezen 21962 keer)

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: Vroeger en nu
« Reactie #30 Gepost op: 17 december 2018, 09:58:40 »
Oke, achteruit dan maar met de geit. Een foto van mijn 'pre' rotstuin. Begin mei 2006 eerst een (te) grote notenboom weggedaan dan een nieuwe stoep gelegd met hulp van mijn zoon Martien en Bert natuurlijk. Op de achtergrond de kas (serre) toen nog motjevol met Cactussen. De grote kersenboom is, en dat wist ik toen nog niet, aan zijn laatste seizoen begonnen. Door gevogelte en ander gespuis (lees buurman) die niet van de kersen af konden blijven had ik in die zomer maar besloten om hem om te hakken, de stronk is nog steeds deels aanwezig en interessant om te zien hoe die langzaam terug gevorderd wordt door de natuur. Op de foto niet te zien maar ik had toen al enkele vierkante meters rotstuin. Dus helemaal maagdelijk is dit verhaal niet. Later meer.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Vroeger en nu
« Reactie #31 Gepost op: 17 december 2018, 10:03:43 »
Het zijn hier allemaal toffe verhalen!  ((3 ((3 ((3
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Vroeger en nu
« Reactie #32 Gepost op: 17 december 2018, 12:36:59 »
2009. Stilaan moeten sommige planten al terug ingekort worden, daar ze anders beginnen te woekeren. Bovendien verjonging's snoei is altijd wel gezond. Sommige planten zijn nog origineel van 1987. De muur en de achterliggende huizen worden minder zichtbaar. Een investering in stenen is altijd wel voor het leven.


Ik schreef al dat het alleen maar beter zou worden Herman ! Dat doet het dus ook !  6))
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Vroeger en nu
« Reactie #33 Gepost op: 17 december 2018, 12:40:45 »

Een nieuwe wereld ging voor mij open in 2012 toen ik lid werd van de VRV !


Voilà, zo hoort u het ook eens van een ander !!  -2( -2(

Daarop klink ik graag, Danny.

 _04 )))7

Overigens illustreer jij hier een evolutie die velen onder ons gemaakt hebben !  Van gras en borders naar heuveltjes en stenen !  11))
Tot spijt van wie't benijdt !
Topfoto's, Danny !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Vroeger en nu
« Reactie #34 Gepost op: 17 december 2018, 12:57:10 »
Oke, achteruit dan maar met de geit. Een foto van mijn 'pre' rotstuin. Begin mei 2006 eerst een (te) grote notenboom weggedaan dan een nieuwe stoep gelegd met hulp van mijn zoon Martien en Bert natuurlijk. Op de achtergrond de kas (serre) toen nog motjevol met Cactussen. De grote kersenboom is, en dat wist ik toen nog niet, aan zijn laatste seizoen begonnen. Door gevogelte en ander gespuis (lees buurman) die niet van de kersen af konden blijven had ik in die zomer maar besloten om hem om te hakken, de stronk is nog steeds deels aanwezig en interessant om te zien hoe die langzaam terug gevorderd wordt door de natuur. Op de foto niet te zien maar ik had toen al enkele vierkante meters rotstuin. Dus helemaal maagdelijk is dit verhaal niet. Later meer.

Ok Gerrit, we houden die geit in de smiezen !  -2( 10))

Verras ons maar !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Vroeger en nu
« Reactie #35 Gepost op: 17 december 2018, 14:13:54 »
2009. Stilaan moeten sommige planten al terug ingekort worden, daar ze anders beginnen te woekeren. Bovendien verjonging's snoei is altijd wel gezond. Sommige planten zijn nog origineel van 1987. De muur en de achterliggende huizen worden minder zichtbaar. Een investering in stenen is altijd wel voor het leven.


Ik schreef al dat het alleen maar beter zou worden Herman ! Dat doet het dus ook !  6))
Luc, vandaag, na al die jaren heb ik aan de rechter zijkant een stukje veranderd. Mijn buurman heeft in het late voorjaar zijn tuin laten veranderen door een tuinaannemer, daar lagen grote lavastenen in van de vorige eigenaar die werden zo maar op een container gegooid om afgevoerd te worden naar een containerpark. Dat kon ik toch niet laten gebeuren.
180168-0
« Laatst bewerkt op: 17 december 2018, 19:33:49 door Herman Mylemans »
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Vroeger en nu
« Reactie #36 Gepost op: 17 december 2018, 18:54:07 »
Wat leuk allemaal!
Nostalgische gevoelens.....
Zal ook eens spitten in de foto's.
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Vroeger en nu
« Reactie #37 Gepost op: 17 december 2018, 19:16:30 »
In mijn beginjaren was ik ook al bezig met bollen , de verzameling was toen nog heel beperkt en de kennis ontbrak
me ook nog . zie foto's 2006 en 2008 prille bollenverzameling en stukje voortuin .
Zie foto zelfde stukje voortuin , voorjaar 2018 . Heel veel bollen gecombineerd met stenen , rotsplanten en enkele grotere  vaste planten . (foto 4)

Een voortuintje dat me bijzonder kan bekoren, Danny, er staat heel wat moois in.

 ((4 , Er groeit hier o.a. een plant met blauwe trompetbloemen , Frankie  2))
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Vroeger en nu
« Reactie #38 Gepost op: 17 december 2018, 19:27:09 »
Graag wil ik ook een bijdrage leveren aan dit leuke topic ....
De hobby begon voor mij een jaar of 20 geleden toen we hier in Ieper gebouwd hadden .
In mijn beginjaren was ik vooral bezig met vaste planten , grassen , bamboes , exotische planten . Toen was ik
ook al bezig met bollen met een heel beperkte verzameling . Mijn inspiratie haalde ik toen uit de jaarlijkse tuinbeurzen
die ik bezocht en ik was ook meerdere jaren lid van de vaste planten vereniging .
Toen bestond de tuin vooral uit gazons en borders , de oudste foto's die ik terugvond dateren van 2006 .(achtertuin )
Een nieuwe wereld ging voor mij open in 2012 toen ik lid werd van de VRV !
De gazons en borders verdwenen , grote planten werden verwijderd , in de plaats kwamen rotstuintjes , staptegels,
bollenbedjes gecombineerd met wat grote structuurplanten .....zie foto achtertuin mei 2018 .(foto 3)
Ik ben nog steeds bezig , ik doe het stap voor stap , de tuin is nog niet af , daarom heb ik momenteel weinig
overzicht foto's .

Jaja, steek het maar allemaal op de VRV,  10))

Zonder te zeveren, ik wil de VVPV helemaal niet voor het hoofd stoten, ik  ben daar ook jaren lid van geweest en heb me in die tijd ook wel geamuseerd, maar een vereniging als de onze biedt natuurlijk iets meer. Daar kan je niet omheen. De lat ligt iets hoger en er wordt veel dieper op de materie in gegaan. Bovendien ligt de interessesfeer iets anders. Ook ik heb zowat hetzelfde parcours afgelegd, Danny. Ook hier zijn de meeste hoge vaste planten al lang verdwenen en zijn diverse rotstuinen opgebouwd. Ook mijn tuin in bijlange nog niet af. Maar dat maakt het juist ook zo spannend en interessant dat het nooit echt af is en zal zijn. A never ending story!

Klopt helemaal Frankie  _08 , het doet me wel plezier te weten niet alleen te zijn met die gekke ideeën om de tuin
vol te leggen met stenen i.p.v. borders en gazons ..... 11)) 3))
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Vroeger en nu
« Reactie #39 Gepost op: 17 december 2018, 19:37:53 »

Een nieuwe wereld ging voor mij open in 2012 toen ik lid werd van de VRV !


Voilà, zo hoort u het ook eens van een ander !!  -2( -2(

Daarop klink ik graag, Danny.

 _04 )))7

Overigens illustreer jij hier een evolutie die velen onder ons gemaakt hebben !  Van gras en borders naar heuveltjes en stenen !  11))
Tot spijt van wie't benijdt !
Topfoto's, Danny !

Ja Luc , ik ben de VRV heel dankbaar , uiteindelijk weet ik nu hoe ik "mijn droomtuin" kan waarmaken .......
Ja , daar drinken we een goeie op .... _04 )))7
Ieper , West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Vroeger en nu
« Reactie #40 Gepost op: 17 december 2018, 21:28:32 »
Prachtig om te zien
die oude foto's en wat we nu weten ((12

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Vroeger en nu
« Reactie #41 Gepost op: 17 december 2018, 21:37:02 »
In mijn beginjaren was ik ook al bezig met bollen , de verzameling was toen nog heel beperkt en de kennis ontbrak
me ook nog . zie foto's 2006 en 2008 prille bollenverzameling en stukje voortuin .
Zie foto zelfde stukje voortuin , voorjaar 2018 . Heel veel bollen gecombineerd met stenen , rotsplanten en enkele grotere  vaste planten . (foto 4)

Een voortuintje dat me bijzonder kan bekoren, Danny, er staat heel wat moois in.



 ((4 , Er groeit hier o.a. een plant met blauwe trompetbloemen , Frankie  2))

Het is een echte topper, Danny! Prachtexemplaar.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: Vroeger en nu
« Reactie #42 Gepost op: 17 december 2018, 23:40:42 »
Met ondermeer mijn oude stoeptegels zag het er een jaar later zo uit.
Bij foto 1.1 staat rechtsboven het trogje een kleine conifeer die we later ook nog tegen komen.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Vroeger en nu
« Reactie #43 Gepost op: 18 december 2018, 09:25:46 »
2009. Stilaan moeten sommige planten al terug ingekort worden, daar ze anders beginnen te woekeren. Bovendien verjonging's snoei is altijd wel gezond. Sommige planten zijn nog origineel van 1987. De muur en de achterliggende huizen worden minder zichtbaar. Een investering in stenen is altijd wel voor het leven.


Ik schreef al dat het alleen maar beter zou worden Herman ! Dat doet het dus ook !  6))
Luc, vandaag, na al die jaren heb ik aan de rechter zijkant een stukje veranderd. Mijn buurman heeft in het late voorjaar zijn tuin laten veranderen door een tuinaannemer, daar lagen grote lavastenen in van de vorige eigenaar die werden zo maar op een container gegooid om afgevoerd te worden naar een containerpark. Dat kon ik toch niet laten gebeuren.


Buitenkansen zijn er om waar te nemen Herman.

D'okkazie maakt de dief zeggen we hier !  11))
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Vroeger en nu
« Reactie #44 Gepost op: 18 december 2018, 09:28:38 »
Met ondermeer mijn oude stoeptegels zag het er een jaar later zo uit.
Bij foto 1.1 staat rechtsboven het trogje een kleine conifeer die we later ook nog tegen komen.

Wow !  ((2 ((2
Best indrukwekkend Gerrit !  Prachtig schouwspel, in het voorjaar moet dat zeer de moeite lonen, vooral daar het geheel ongetwijfeld al flink volwassener is geworden.  6))
« Laatst bewerkt op: 18 december 2018, 17:09:41 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen