Auteur Topic: Sternbergia  (gelezen 151583 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #705 Gepost op: 27 september 2021, 20:22:31 »
En 1 van de meest compacte hier …deze sicula die ooit werd verzameld ten noorden van Sparta .
Zo Luc , even verder gaan in deze materie …zou je dan durven stellen dat dit eerder een lutea vorm is ?
Meer komvormige bloem …Maar blad lijkt eerder sicula bloed , niet ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #706 Gepost op: 27 september 2021, 20:30:19 »
Soms doe ik al eens een proefje …Over 2 jaar terug had ik  een bolletje Sternbergia over …Lag nog ergens opzij nadat  alle potten terug van verse aarde waren voorzien . Probleem is dat ik niet meer wist waar hij bijhoorde ..Dan maar ergens in de grond geduwd .En niet op een zogenaamd uitgelezen plekje …Niet speciaal droog , overdreven zonnig . Maar nee in de aanwezige tuingrond en op een eerder schaduwrijkere plaats tussen de Cyclamen. Stond er al een jaar of twee en maakte alleen maar blad . En na deze heel natte zomer met meerdere zondvloed was de verassing groot dat hij nu gaat bloeien …
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Sternbergia
« Reactie #707 Gepost op: 28 september 2021, 19:17:25 »
Soms doe ik al eens een proefje …Over 2 jaar terug had ik  een bolletje Sternbergia over …Lag nog ergens opzij nadat  alle potten terug van verse aarde waren voorzien . Probleem is dat ik niet meer wist waar hij bijhoorde ..Dan maar ergens in de grond geduwd .En niet op een zogenaamd uitgelezen plekje …Niet speciaal droog , overdreven zonnig . Maar nee in de aanwezige tuingrond en op een eerder schaduwrijkere plaats tussen de Cyclamen. Stond er al een jaar of twee en maakte alleen maar blad . En na deze heel natte zomer met meerdere zondvloed was de verassing groot dat hij nu gaat bloeien …

Leuk om te zien , Kris . Experimenten kunnen soms voor aangename verrassingen zorgen ……... iedere tuin is totaal verschillend en soms lukken planten in volle grond wel in de ene tuin ( of plaats in de tuin ) en niet in de andere tuin en omgekeerd ……. ((--11 Experimenteren is zeker altijd interessant !
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4811
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Sternbergia
« Reactie #708 Gepost op: 29 september 2021, 05:41:27 »
En 1 van de meest compacte hier …deze sicula die ooit werd verzameld ten noorden van Sparta .
Zo Luc , even verder gaan in deze materie …zou je dan durven stellen dat dit eerder een lutea vorm is ?
Meer komvormige bloem …Maar blad lijkt eerder sicula bloed , niet ?
De bloem suggereert C. lutea.
Het blad is inderdaad geen typische lutea want niet breed.
Wat we nog niet aangehaald hebben zijn de tussenvormen. Ook in natuurpopulaties zie je planten die tussen beide vormen moeten gesitueerd worden. Toen we op Kreta waren was dit overduidelijk.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Sternbergia
« Reactie #709 Gepost op: 29 september 2021, 18:40:32 »
Als ik dat hier allemaal lees... een perfect onderwerp voor een artikel voor Flora Montis !  -2( -2(
Of zelfs 2... zo kan ieder zijn standpunt verdedigen !  -2(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1018
Re: Sternbergia
« Reactie #710 Gepost op: 29 september 2021, 23:07:20 »
Hier in Toscane bloeien Sternbergia’s overal. Ik denk lutea?
« Laatst bewerkt op: 30 september 2021, 20:04:03 door AdminLuc »
Met vriendelijke groet

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4811
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Sternbergia
« Reactie #711 Gepost op: 30 september 2021, 06:17:16 »
Hier in Toscane bloeien Sternbergia’s overal. Ik denk lutea?
Voor mij inderdaad lutea.
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #712 Gepost op: 30 september 2021, 08:45:40 »
Soms doe ik al eens een proefje …Over 2 jaar terug had ik  een bolletje Sternbergia over …Lag nog ergens opzij nadat  alle potten terug van verse aarde waren voorzien . Probleem is dat ik niet meer wist waar hij bijhoorde ..Dan maar ergens in de grond geduwd .En niet op een zogenaamd uitgelezen plekje …Niet speciaal droog , overdreven zonnig . Maar nee in de aanwezige tuingrond en op een eerder schaduwrijkere plaats tussen de Cyclamen. Stond er al een jaar of twee en maakte alleen maar blad . En na deze heel natte zomer met meerdere zondvloed was de verassing groot dat hij nu gaat bloeien …
Leuk om te zien , Kris . Experimenten kunnen soms voor aangename verrassingen zorgen ……... iedere tuin is totaal verschillend en soms lukken planten in volle grond wel in de ene tuin ( of plaats in de tuin ) en niet in de andere tuin en omgekeerd ……. ((--11 Experimenteren is zeker altijd interessant !

Dat is helemaal waar Danny . Het wordt erg onderschat hoe verschillend diverse tuinen en zelfs diverse hoekjes in een zelfde tuin kunnen zijn als het erop aankomt om meer delicate planten te kweken......De boodschap is uitproberen en blijven uitproberen . En delen op dit forum ... ;)
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #713 Gepost op: 30 september 2021, 08:48:36 »
Hier in Toscane bloeien Sternbergia’s overal. Ik denk lutea?

Denk ik ook Mark , schitterende streek en ook nog is schitterend opgeluisterd door deze prachtige herfstbloeier . Nog andere herfstbloeiers aanwezig daar ? 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #714 Gepost op: 30 september 2021, 08:56:51 »

En 1 van de meestcompacte hier …deze sicula die ooit werd verzameld ten noorden van Sparta .
  Zo Luc , even verder gaan in deze materie …zou je dan durven stellen dat dit eerder een lutea vorm is ?
Meer komvormige bloem …Maar blad lijkt eerder sicula bloed , niet ?
De bloem suggereert C. lutea.
Het blad is inderdaad geen typische lutea want niet breed.
Wat we nog niet aangehaald hebben zijn de tussenvormen. Ook in natuurpopulaties zie je planten die tussen beide vormen moeten gesitueerd worden. Toen we op Kreta waren was dit overduidelijk.

Bedankt voor je reactie Luc ! Ik heb net dezelfde bedenkingen en altijd fijn als die ook bevestigd worden .....Deze vorm heb ik van Melvyn Jope en zij hebben hem ooit (dacht in 1997)verzameld ten noorden van Sparta .....De vraag is dan of in dat  gebied zowel lutea en sicula voorkomen en het dan gaat om natuurhybriden ? Of kruisen die niet met mekaar vanwege niet matchend DNA ?  Of is die sicula zo variabel dat er ook lutea "look- alikes '  tussen zitten ? Of toch allemaal 1 soort (ofwel lutea ofwel sicula) ? Ik heb ook in Kreta heel wat populaties gezien in het wild en deel je mening ....Daar weet je vaak niet wat je ziet in bepaalde gebieden ... 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #715 Gepost op: 30 september 2021, 09:04:39 »
Deze plant heb ik in het  (langer)verleden ook al een paar keer getoond ....het is misschien wel mijn absolute lievelings  Sternbergia uit de collectie ...
Deze vorm heb ik ooit ontvangen van Otto Fauser -een heel bekende bollen fanaat (Crocus fauseri is naar hem benoemd) -die down under woont . Deze vorm is ooit verzameld door Alan Edwards in de Selia Gorge ,Crete . Na de verhuis van de tuin en de lastige periode om alles weer op orde te krijgen was ik de plant zo goed als kwijt . Een heel klein schlemiel bolletje bleef over . Met heel veel geduld ben ik dat toch gaan koesteren en vandaag heb ik terug een bloeiend exemplaar . Ik heb vroeger wel is gedacht dat het eerder Sternbergia greuteriana was ...Maar zoals hij dit jaar bloeit lijkt het wel Sternbergia minoica die ooit (niet algemeen aanvaard )werd beschreven voor planten gevonden in het Zuiden van Kreta .Het is een naam die dus niet algemeen erkend wordt....Maar kenmerk zou zijn dat ze geen bloemstengel hebben tijdens de bloei ....Bloemen zitten zowaar rechtsreeks op de plant .
Alle meningen zijn welkom  ;)
« Laatst bewerkt op: 30 september 2021, 09:13:50 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1018
Re: Sternbergia
« Reactie #716 Gepost op: 30 september 2021, 10:06:52 »
Ik zal m’n ogen openhouden Kris. Heb helaas alleen mijn iPhone bij me waardoor de foto’s op de zijkant staan waarvoor excuus.


Edit Luc : Daar passen wij wel een mouw aan Mark !
« Laatst bewerkt op: 2 oktober 2021, 18:34:25 door Luc Gilgemyn »
Met vriendelijke groet

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4811
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Sternbergia
« Reactie #717 Gepost op: 30 september 2021, 12:42:11 »

En 1 van de meestcompacte hier …deze sicula die ooit werd verzameld ten noorden van Sparta .
  Zo Luc , even verder gaan in deze materie …zou je dan durven stellen dat dit eerder een lutea vorm is ?
Meer komvormige bloem …Maar blad lijkt eerder sicula bloed , niet ?
De bloem suggereert C. lutea.
Het blad is inderdaad geen typische lutea want niet breed.
Wat we nog niet aangehaald hebben zijn de tussenvormen. Ook in natuurpopulaties zie je planten die tussen beide vormen moeten gesitueerd worden. Toen we op Kreta waren was dit overduidelijk.

Bedankt voor je reactie Luc ! Ik heb net dezelfde bedenkingen en altijd fijn als die ook bevestigd worden .....Deze vorm heb ik van Melvyn Jope en zij hebben hem ooit (dacht in 1997)verzameld ten noorden van Sparta .....De vraag is dan of in dat  gebied zowel lutea en sicula voorkomen en het dan gaat om natuurhybriden ? Of kruisen die niet met mekaar vanwege niet matchend DNA ?  Of is die sicula zo variabel dat er ook lutea "look- alikes '  tussen zitten ? Of toch allemaal 1 soort (ofwel lutea ofwel sicula) ? Ik heb ook in Kreta heel wat populaties gezien in het wild en deel je mening ....Daar weet je vaak niet wat je ziet in bepaalde gebieden ...
Binnen enkele weken komen we ondermeer in de buurt van Sparta. Hopelijk is de bloei er om de populaties en de variatie te bekijken.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4811
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Sternbergia
« Reactie #718 Gepost op: 30 september 2021, 12:49:03 »
Deze plant heb ik in het  (langer)verleden ook al een paar keer getoond ....het is misschien wel mijn absolute lievelings  Sternbergia uit de collectie ...
Deze vorm heb ik ooit ontvangen van Otto Fauser -een heel bekende bollen fanaat (Crocus fauseri is naar hem benoemd) -die down under woont . Deze vorm is ooit verzameld door Alan Edwards in de Selia Gorge ,Crete . Na de verhuis van de tuin en de lastige periode om alles weer op orde te krijgen was ik de plant zo goed als kwijt . Een heel klein schlemiel bolletje bleef over . Met heel veel geduld ben ik dat toch gaan koesteren en vandaag heb ik terug een bloeiend exemplaar . Ik heb vroeger wel is gedacht dat het eerder Sternbergia greuteriana was ...Maar zoals hij dit jaar bloeit lijkt het wel Sternbergia minoica die ooit (niet algemeen aanvaard )werd beschreven voor planten gevonden in het Zuiden van Kreta .Het is een naam die dus niet algemeen erkend wordt....Maar kenmerk zou zijn dat ze geen bloemstengel hebben tijdens de bloei ....Bloemen zitten zowaar rechtsreeks op de plant .
Alle meningen zijn welkom  ;)
Kris, je moet al over enkele jaren kijken of zijn gedrag identiek blijft. Bloeien zonder zichtbare steel bedoel ik.
Minoica is beschreven in zuid Kreta, dat zit al goed, maar ik vraag mij sterk af of dit niet gewoon een variatie is.  Een variatie van S. sicula of greuteriana ?
« Laatst bewerkt op: 1 oktober 2021, 16:46:34 door Luc Scheldeman »
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4811
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Sternbergia
« Reactie #719 Gepost op: 1 oktober 2021, 16:46:16 »
Dit is voor mij Sternbergia greuteriana met zijn meer liggende bloemen
Torhout, West-Vlaanderen