Planten > Schaduwplanten

Varens

(1/24) > >>

Frankie Wulleman:
Een groot deel van de varens zijn schaduwplanten, maar niet allemaal en zijn hier ondergebracht onder de schaduwplanten. Varens worden nogal dikwijls over het hoofd gezien, toch kunnen ze als 'de balletjes in de tomatensoep' een surplus zijn in de (rots)tuin. Ondanks dat ze niet bloeien kan hun loof en groeiwijze mij erg bekoren.
Verleden jaar was ik in de Vogezen en op een muurtje daar trof ik deze mooie groep Polypodium vulgare aan, ook wel de eikvaren genoemd. Een mooie soort die het zowel in de zon als in schaduw heel goed doet. De pollen worden elk jaar groter en groter en na vele jaren kunnen ze enorme afmetingen bereiken.

Frankie Wulleman:
Asplenium trichomanes is overbekend. Dit exemplaar trof ik aan in Monschau op een muur. De muren in dat middeleeuwse stadje staan bol van de varentjes. Een geweldig schouwspel is dat, op sommige muren staan er wel honderden exemplaren.

Frankie Wulleman:
Ook deze Asplenium ruta-muraria staat in enorme hoeveelheden op de muren van dit Duitse stadje.

Frankie Wulleman:
En als je geluk hebt kun je wel eens een groepsfoto maken, deze Aspenium ruta-muraria, Asplenium trichomanes en Campanula rotundifolia wilden graag eens voor mij poseren.

Kris De Raeymaeker:
Leuke bijdrage Frankie .We mogen ze inderdaad niet vergeten !

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie