Auteur Topic: Epimedium  (gelezen 116783 keer)

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Epimedium
« Reactie #45 Gepost op: 13 april 2011, 19:18:23 »
Wat een prachtplant heb je daar toch Wim. E.domino. Ik zie nu ook dat de knoppen paars zijn. En hij heeft ook nog die 'Spinny leaves'.


E. grandiflorum 'Nanum Freya' is bij mij vorig jaar juli tijdens de hittegolf gestorven. Hij kreeg een uurtje of zo zon. Ik heb de plant tegen beter weten in opgepot en in een vergeethoekje gezet en nu... hij is uit de dood opgestaan. Hij krijgt blaadjes, de bloemen volgend jaar.
Het is een heel mooi plantje, want een dwerg. Geschikt en een sieraad voor menig rotstuin.

Ik heb foto's gepost van E.grandiflorum 'White Queen'. Een rare naam, want er zijn E.,die veel witter zijn. Maar een mooie plant.
E. acuminatum 'Night Mistress' staat in een trog.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Epimedium
« Reactie #46 Gepost op: 14 april 2011, 13:50:09 »
Gerrit,

dank je om die E. grfl 'White Queen' te tonen. Die had ik nog niet eerder gezien, is inderdaad minder wit dan de naam zou aangeven maar wel leuk.

Hier nog enkele van vandaag:

Epimedium 'Amanagowa' (E. acuminatum x E. dolichostemon): Amanagowa betekent "de melkweg" in het Japans.
Epimedium 'Kaguya Hime' (E. acuminatum x E. dolichostemon): Kaguya hime is een personage uit één van de oudste Japanse volksverhalen (lett: Prinses van de Stralende Nacht)
En Epimedium 'Pink Champagne' (Een Probst selectie van 2007): zijn eerste bloempjes gaan open (ik toon nog wel een foto als er wat meer bloempjes in staan); dit is voor mij, samen met Epimedium 'Domino' één van de mooiste cultivars die er zijn.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Epimedium
« Reactie #47 Gepost op: 14 april 2011, 19:11:30 »
En Epimediums zijn er niet alleen voor de bloemen; hier wat variatie in de jonge bladeren.

Epimedium x versicolor 'Cherry Tart'
Epimedium x youngianum 'Azusa'
Epimedium x youngianum 'Freckles'
en Epimedium 'Pink Champagne'

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Epimedium
« Reactie #48 Gepost op: 14 april 2011, 19:15:41 »
Wim, de eerste twee staan ook bij mij op het punt van bloeien.
E. 'Pink Champagne' is werkelijk voortreffelijk. Ik herinner mij ook foto's van vorig jaar op SRGC-forum. Morgen ben ik bij Koen en Danielle. Ga er om vragen, maar....

Hier bij mij nu in bloei: E. grandiflorum 'Lilafee'. Een charmant plantje. Mooie paarse knoppen en lila-roze bloemen. Een elegante verschijning.
En E. akakage. Ik zie hem nu voor het eerst, maar valt tegen. Er zijn er veel die er op lijken.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Epimedium
« Reactie #49 Gepost op: 14 april 2011, 19:25:55 »
Gerrit,

Daniëlle heeft vorig jaar samen met mij een 'Pink Champagne' gekocht bij een Duitse leverancier dus zij heeft hem zeker nog niet in de verkoop. Van Koen weet ik het niet!

'Lilafee' is wel een leuk plantje. E. 'Akakage' stond op mijn verlanglijstje maar nu ik hem zo zie mag ik deze schrappen.

Hier nog wat foto's van jonge bladeren:

Epimedium grandiflorum 'Freya'
Epimedium grandiflorum 'Lilafee'
Epimedium grandiflorum 'Spring Wedding'
En deze heb ik als E. 'Sphinx Twinkler', volgens mij heeft er ooit iemand een foutje gemaakt en is dit E. sp. nov. 'Spine Tingler' maar ik ben niet zeker!

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Epimedium
« Reactie #50 Gepost op: 14 april 2011, 19:42:24 »
Dat laatste klopt zeker Wim. E. 'Spine Tingler' is de naam. Die verbastering wordt zelfs door gerenomeerde kwekers overgenomen. Zoals Koen Jansen hier. Nu is het goed. Overigens is deze plant zowat de laatste van het seizoen. Is ie bij jou al boven? Bij mij is nog niets te zien. Wel het mooiste blad naar mijn idee. Lang, smal, hard

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Epimedium
« Reactie #51 Gepost op: 14 april 2011, 19:53:39 »
Dat laatste klopt zeker Wim. E. 'Spine Tingler' is de naam. Die verbastering wordt zelfs door gerenomeerde kwekers overgenomen. Zoals Koen Jansen hier. Nu is het goed. Overigens is deze plant zowat de laatste van het seizoen. Is ie bij jou al boven? Bij mij is nog niets te zien. Wel het mooiste blad naar mijn idee. Lang, smal, hard

Hier staat hij nu al twee weken boven, wel nog geen bloem...misschien dit jaar wel geen bloei want ik heb hem pas sinds vorig jaar. Heel mooi blad, idd.

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Epimedium
« Reactie #52 Gepost op: 14 april 2011, 21:14:22 »
Epimedium 'Amanagowa' (E. acuminatum x E. dolichostemon): Amanagowa betekent "de melkweg" in het Japans.
Epimedium 'Kaguya Hime' (E. acuminatum x E. dolichostemon): Kaguya hime is een personage uit één van de oudste Japanse volksverhalen (lett: Prinses van de Stralende Nacht)

Persoonlijk vind ik "Amanagowa" erg mooi, Wim.
Welke van de twee (Amanagowa of Kaguya Hime) is de echte hybride tussen acuminatum en dolichostemon? Of is de kruising zo variabel dat ze er twee selecties uit hebben gemaakt?
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Epimedium
« Reactie #53 Gepost op: 15 april 2011, 07:59:28 »
Epimedium 'Amanagowa' (E. acuminatum x E. dolichostemon): Amanagowa betekent "de melkweg" in het Japans.
Epimedium 'Kaguya Hime' (E. acuminatum x E. dolichostemon): Kaguya hime is een personage uit één van de oudste Japanse volksverhalen (lett: Prinses van de Stralende Nacht)

Persoonlijk vind ik "Amanagowa" erg mooi, Wim.
Welke van de twee (Amanagowa of Kaguya Hime) is de echte hybride tussen acuminatum en dolichostemon? Of is de kruising zo variabel dat ze er twee selecties uit hebben gemaakt?

Sven,

het zijn beide kruisingen tussen E. acuminatum E. dolichostemon. E. Amanagowa is een bewuste kruising en E. Kaguya Hime een spontane kruising uit de tuin van een Japanse kweker. Kruisingen tussen verschillende soorten kunnen een heleboel verschillende cultivars opleveren; denk maar aan de x youngianum cultivars (kruisingen tussen grandiflorum en diphyllum) of de x versicolor cultivars (grandiflorum x pinnatum subsp colchicum). Alhoewel ik wel moet toegeven dat de verschillen tussen Amanagowa en Kaguya Hime wel groot zijn, waarschijnlijk omdat de ouderplanten ook zo verschillend zijn!

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Epimedium
« Reactie #54 Gepost op: 15 april 2011, 11:59:57 »
En nog enkele van vandaag:

Epimedium 'Akebono'
Epimedium x sasakii
Epimedium x youngianum 'Merlin'

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Epimedium
« Reactie #55 Gepost op: 15 april 2011, 12:01:55 »
Deze heb ik ooit ontvangen als een andere vorm van E. x sasakii maar dat is het volgens mij helemaal niet. Hij lijkt wel op E. myrianthum??

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Epimedium
« Reactie #56 Gepost op: 16 april 2011, 20:51:08 »
E. myrianthum heeft meer uitstaande petalen lijkt me. Deze van jou heeft meer een roosachtige vorm. Wel met dezelfde kleurstelling als E. myrianthum. Verder is het blad niet gevlekt. Kan het zijn, dat het een toevallige kruising is uit de tuin van Danielle? Ik zag daar zovele onbenaamde zaailingen.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Epimedium
« Reactie #57 Gepost op: 17 april 2011, 07:26:05 »
E. myrianthum heeft meer uitstaande petalen lijkt me. Deze van jou heeft meer een roosachtige vorm. Wel met dezelfde kleurstelling als E. myrianthum. Verder is het blad niet gevlekt. Kan het zijn, dat het een toevallige kruising is uit de tuin van Danielle? Ik zag daar zovele onbenaamde zaailingen.

Tja, ik weet het ook niet zeker. Ik vond dat hij leek op E. myrianthum maar idd niet voldoende om zeker te zijn. Hij komt van Daniëlle maar zij heeft hem van iemand anders. Geen idee, ik hou het maar bij "naamloze hybride"  ;) ;)

Hoe was je "rondreis" langs de Vlaamse kwekers? Veel leuks gezien?

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Epimedium
« Reactie #58 Gepost op: 17 april 2011, 11:01:23 »
Hallo Wim,

Ja mijn vrouw en ik hebben een bezoek gebracht aan het epicentrum van de Epimediums. Vele uren hebben we doorgebracht bij Koen. Zijn nieuwe selecties bekeken in de schaduwhal en gefotografeerd. Tzt laat ik wel wat zien. Weer vele nieuwe E. aangeschaft natuurlijk. 2 van de mooiste hier gepost. Macrosepalum, heel grote bloemen voor een E. en William T. Stearn. Schitterende plant.
Kwekerij Epimedium van Danielle was voor ons een grote verrassing. Haar ontvangst en rondleiding waren hartverwarmend. Ik vind haar kwekerij geweldig. Het is een schatkamer voor een epi-fan. Bij haar oa E.gr.Purple Prince gekregen.
Ook nog uw prachtige stad Brugge bezocht.

Gerrit.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Epimedium
« Reactie #59 Gepost op: 18 april 2011, 18:52:34 »
Een paar E. die bloeien.

E. grandiflorum 'Nana'. Vind ik een van de leukste E. Een minuscuul plantje met heel mooi blad en voor zijn doen grote witte bloemen.
E. 'Kozakura' met vreemd gevormde bloemen. Hangen een beetje en zijn roosachtig. Ze zien er gevuld uit. Met een mooie kleur.
E. grandiflorum flavescens 'La Rocaille'. Dit moet nog een forse plant worden. Hij groeit 1 jaar bij mij. De bloemen hangen mooi onder de plant.
« Laatst bewerkt op: 18 april 2011, 18:57:33 door Gerrit Eijkelenboom »