Auteur Topic: Epimedium  (gelezen 115439 keer)

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Epimedium
« Reactie #60 Gepost op: 18 april 2011, 20:15:58 »
Nog een Epimedium die begint met de bloei: Epimedium x omeiense "Myriad Years"
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Epimedium
« Reactie #61 Gepost op: 19 april 2011, 19:53:04 »
Ik heb in de schaduwkas van Koen vele foto's gemaakt van nieuwe en wellicht veelbelovende E. Het zijn er vele (tussen de 10 en 20 schat ik) die worden getest door Koen om eventueel te worden vereerderd en op de markt gebracht. Bij 2 soorten was ik enthousiast. Bij de andere denk ik: al weer een gele, of lila, die lijkt op die of op die. Kortom, ik word steeds kritischer wat betreft nieuwe selecties.

De eerste twee foto's laten E.'Red Maximum' zien. Een grote plant met ontelbare bloemen. Indrukwekkend.
De 3e en 4e laten een zalmkleurige soort zien. Dit is wat mij betreft een kleurdoorbraak.

Wim, als je naar St.Niklaas afreist, bekijk niet alleen die 'witte' Arisaema, maar geef ook je oordeel over de E. die ik hier post.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Epimedium
« Reactie #62 Gepost op: 20 april 2011, 19:09:42 »
Vandaag deze epimediums gefotografeerd.

E.grandiflorum 'Queen Esta'. Een bijzonder fraaie E. met zeer donker uitlopend blad, met lila-paarse bloemen. 3 foto's.
E. 'Akebono' met E. dolichostemon op de 4e foto in een shot.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Epimedium
« Reactie #63 Gepost op: 21 april 2011, 18:52:20 »
Gerrit,

Queen Esta is wel een mooie.
Ik zal zeker eens E. 'Red Maximum' bekijken bij Koen, deze kende ik nog niet. Ik heb 'Akagiza Kura' in bloei gezien bij Daniëlle en die is echt wel prachtig...Naar mijn mening zou deze wel nog meer zalmkleurig moeten zijn om echt zalmkleurig genoemd te kunnen worden maar hij zit er wel heel dicht bij en heeft dan ook nog eens heel grote bloemen!

Hier nog een tweetal fotootjes van Epimedium 'Pink Champagne'

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Epimedium
« Reactie #64 Gepost op: 21 april 2011, 20:58:27 »
Ah, je doet het erom. Ik heb bij Koen gevraagd. De zijne is langzaam terugggelopen en dood gegaan. En bij Danielle ving ik ook bot. Dus ik moet het doen met zulke jaloersmakende foto's. Prachtig.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Epimedium
« Reactie #65 Gepost op: 21 april 2011, 21:28:19 »
Ah, je doet het erom. Ik heb bij Koen gevraagd. De zijne is langzaam terugggelopen en dood gegaan. En bij Danielle ving ik ook bot. Dus ik moet het doen met zulke jaloersmakende foto's. Prachtig.

Het is inderdaad wel een mooierd!  :) Ik heb deze vorig jaar samen met Daniëlle gekocht dus zij heeft ook nog maar één moederplant; logisch dat ze dus nog geen planten heeft. ;) We hebben ze vorig jaar van stolz-stauden in Duitsland kunnen kopen voor een redelijk goede prijs. Als ik het onthoud zal ik zeker eens kijken hoeveel we er voor betaald hebben maar ik dacht dat het ergens rond de 8 euro was.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Epimedium
« Reactie #66 Gepost op: 23 april 2011, 20:58:30 »
Epimedium 'Amber Queen' in bloei.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Epimedium
« Reactie #67 Gepost op: 24 april 2011, 13:28:07 »
Hier in bloei: Epimedium 'Amanogawa'. De bloempjes hebben een heel andere vorm dan gebruikelijk is. Het zijn net duikende meeuwen. De dubbele kleurcombinatie maakt deze plant heel bijzonder.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Epimedium
« Reactie #68 Gepost op: 24 april 2011, 15:14:39 »
Twee heel leuke planten, Gerrit. Die doen het wel goed zo te zien.

Hier vandaag ook in bloei:

Epimedium grandiflorum 'Yellow Princess'
en Epimedium x youngianum 'Tama Botan'

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Epimedium
« Reactie #69 Gepost op: 24 april 2011, 17:46:52 »
Ha, het heeft geregend in Vlaanderen zo te zien op de foto. Het gaat allemaal razendsnel zo met het E.-seizoen. Jammer hoor. E. gr.' Yellow Princess' is normaal gesproken de laatste, omdat hij op grote hoogte is gevonden. Bij mij echter is er nog niet veel van te zien.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Epimedium
« Reactie #70 Gepost op: 24 april 2011, 20:16:12 »
Ha, het heeft geregend in Vlaanderen zo te zien op de foto. Het gaat allemaal razendsnel zo met het E.-seizoen. Jammer hoor. E. gr.' Yellow Princess' is normaal gesproken de laatste, omdat hij op grote hoogte is gevonden. Bij mij echter is er nog niet veel van te zien.

Jaja, met regenwater uit de automatische sproeier  ;) ;) Het heeft op sommige plaatsen wel geregend (en met ganse bakken zo te horen) maar hier (nog) niet. Ik denk dat er inderdaad niet zo heel veel meer Epi's in bloei zullen volgen  :(

Ook nog in bloei vandaag: Epimedium 'Bieke'...wel niet echt een goede foto!

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Epimedium
« Reactie #71 Gepost op: 24 april 2011, 21:13:43 »
Mmm, ik heb 'Bieke zien staan bij Danielle. Ik wist niet hoe hij/zij er uit zag, want geen bloei, toch misschien wel ten onrechte niet gekocht. Mooie kleur en iets verlopend naar het neusje. Maar je moet kieskeurig worden in Epimediumland, want als je zit te googelen op Amerikaanse sites zie je meer nieuwe soorten komen, dan je in het afgelopen jaar hebt aangeschaft.

Ben je nog bij Koen wezen kijken?

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Epimedium
« Reactie #72 Gepost op: 24 april 2011, 21:35:43 »
Mmm, ik heb 'Bieke zien staan bij Danielle. Ik wist niet hoe hij/zij er uit zag, want geen bloei, toch misschien wel ten onrechte niet gekocht. Mooie kleur en iets verlopend naar het neusje. Maar je moet kieskeurig worden in Epimediumland, want als je zit te googelen op Amerikaanse sites zie je meer nieuwe soorten komen, dan je in het afgelopen jaar hebt aangeschaft.

Ben je nog bij Koen wezen kijken?

'Bieke' heeft ook wel een leuk blad...dus zeker geen slechte cultivar. Niet enkel bij de amerikanen zitten er leuke nieuwigheden aan te komen: moet je hier ook eens kijken: http://www7b.biglobe.ne.jp/~yamakusa/newpage9.htm.

Ben bij Koen langs geweest (zonder camera, rats vergeten ??? ???) De meeste Epi's waren echter al uitgebloeid. Ik heb zijn 'Red Maximum' gezien en dat wordt er zeker één om naar uit te kijken, heel hoog (voor een grandiflorum) met de bloemen in een prachtig intense kleur (zelfs nu nog, terwijl ze bijna uitgebloeid was) en ze dragen de bloemen hoog boven de bladeren!

Ik heb ook E. 'Akagi-zakura' gekocht. Dit is de correcte naam volgens een Japanse vriend...het is een vorm van E. grandiflorum var. thunbergianum in het wild gevonden op de berg Akagi.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Epimedium
« Reactie #73 Gepost op: 25 april 2011, 11:25:32 »


Ik heb ook E. 'Akagi-zakura' gekocht. Dit is de correcte naam volgens een Japanse vriend...het is een vorm van E. grandiflorum var. thunbergianum in het wild gevonden op de berg Akagi.

Hieronder Epimedium 'Kaguyahime' in volle bloei.

Goede spelling of niet, vertaling uit het Japans is blijkbaar lastig (kan ik me voorstellen) Koen vertelde daar nog een leuke anecdote over. Bij zijn Japanse bezoek aan een kwekerij aldaar en bij  het aanschaffen van een mooie plant vraagt Koen naar de naam en ter plekke verzint de Japanse kweker een mooie naam voor Koen. Voor iedere klant weer een andere naam. Het is zo, dat Japanners er prijs op stellen om een unieke plant te hebben. Zo kan je eer inleggen bij anderen denk ik dan. Maar Koen wilde natuurlijk de echte gangbare naam weten, maar toen stuitte hij op veel onbegrip. Tegen mij verzuchtte hij, dat het met die Japanse epimediums en hun namen dan wel erg snel fout kan gaan en dat het dus heel gemakkelijk is, dat er vele namen voor dezelfde plant in omloop zijn.

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Epimedium
« Reactie #74 Gepost op: 27 april 2011, 10:45:50 »
Hierbij een foto van Epimedium wushanense "Caramel" Og 92009.
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.