Auteur Topic: Epimedium  (gelezen 115425 keer)

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Epimedium
« Reactie #15 Gepost op: 17 mei 2010, 10:58:43 »
Dit weekend was ik ook nog eens in kwekerij Epimedium. Ik heb er o.a. deze Epimedium grandiflorum 'Nanum' meegebracht. Een miniatuursoort met witte bloemen en paarsgerand blad. Een tot 20 cm hoog soortje voor in de halfschaduw.

Een leuk soortje, Frankie. Lijkt heel sterk op Ep. grandiflorum var higoense 'Saturn' (zie hierboven) en Ep. grandiflorum var higoense 'Bandit'. Ik heb altijd moeite om ze uit elkaar te houden.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Epimedium
« Reactie #16 Gepost op: 19 maart 2011, 09:57:00 »
Hallo 'Epi-fanatics',

De epimediums bij mij in de tuin staan te dringen en te duwen om boven de grond te komen. Nog even en het feest kan beginnen.

In de nieuwe lijst van Koen van Poucke zag ik de volgende nieuwelingen. Dat wil zeggen, voor mij zijn ze nieuw en onbekend. Zijn er mensen, die ze wel kennen (Wim?) en er ervaring mee hebben? En loont het om naar St Niklaas te rijden?

E. grandiflorum 'Akagiza Kura', E. 'Mandrin Star', E. 'Milky Way, E. sagittatum 'Warlord', E.stellulatum 'Yukiko', E. trunctatum en niet nieuw, maar alleen al vanwege de naam E. trifoliatobinatum.

Gerrit

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Epimedium
« Reactie #17 Gepost op: 19 maart 2011, 11:03:40 »
Hallo Gerrit,

ook hier staan de Epi's in de startblokken. Altijd leuk om te zien  :)

Ik moet zeggen dat ik geen van de door jou vernoemde soorten en cultivars in de tuin heb. Maar de meeste ken ik wel.

E. grandiflorum 'Akagiza Kura' (de cultivarnaam is vreemd gesplitst, ik denk dat het 'Akagi Zakura' hoort te zijn, letterlijk "rode kersenbloesem") ken ik helemaal niet. Uit de beschrijving lijkt het een doorbraak in kleurslag te zijn. De meeste grandiflorums zijn wel leuke planten dus deze zal dat zeker ook wel zijn en als hij idd zalmroze is, dan wil ik hem ook wel  ;)

E. 'Mandrin Star' heb ik al gezien en is wel leuk. Hij heeft losse trossen van wit-gele bloemen. Is groenblijvend, maar of hij een goede groeier is weet ik niet...de persoon bij wie ik hem zag had hem nog maar één jaar.

E. 'Milky Way' geeft (zoals een E. stellulatum) heel veel bloempjes boven de bladeren. Is kleinbloemig maar het lijken wel witte wolkjes boven de roodbruine bladeren. Ik geloof dat dit een hybride is van Robin White. Zeker de moeite waard.

E. sagittatum 'Warlord' koop ik zeker dit jaar; het is een polvormende soort met intens rode jonge bladeren en veel kleine witte bloempjes. Ik vind vooral het blad heel interessant.

E. stellulatum 'Yukiko' heb ik ook nog maar één keer gezien en is opnieuw een cultivar met kleine witte bloempjes. Ik meen mij te herinneren dat de eigenaar me zei dat hij heel lang bloeide.

E. truncatum is opnieuw een soort met kleine wit-gele bloempjes, maar dan echt mini-bloempjes in heel grote trossen. Vooral spectaculair door zijn vreemde felgroene blad dat immens blinkt, het is net geboend! Not my cup of tea maar ik kan me inbeelden dat er wel mensen zijn die deze plant leuk vinden.

Van E. trifoliatobinatum wordt er gezegd dat het waarschijnlijk een in het wild voorkomende E. x youngianum (E. grandiflorum x E. diphyllum) is. Het is een kleine Epimedium met witte bloempjes die lijken op de bloemen van E. grandiflorum maar dan wat kleiner. Leuk voor het speciale karakter ervan en omdat het maar op enkele plaatsen voorkomt op Japan.

Samengevat kun je dus een witte Epimediumborder aanleggen met al deze soorten  ;) Ik vind enkele van deze soorten en cultivars zeker de moeite, dus ik zou alleszins eens langskomen bij Koen.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Epimedium
« Reactie #18 Gepost op: 19 maart 2011, 17:23:07 »
Bedankt Wim, je hebt een uitgebreide beschrijving gegeven. Goed dat je er zo veel van weet. Ik zal zeker naar Koen afreizen, temeer omdat er ook nog wel andere mooie zijn, zoals de verschillende E. wushanense. En dan gelijk natuurlijk naar de kwekerij 'Epimedium'.

Omdat ik het niet laten kan: 2 soorten, die hier iets verder zijn dan de rest, omdat ze in een trog tegen een zuidmuur staan onder een appelboom. De eerste, meteen mijn favoriet, de dwergvorm van E. davidii, en de tweede E. 'fire dragon'.

Gerrit

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Epimedium
« Reactie #19 Gepost op: 26 maart 2011, 13:32:54 »
Vandaag de eerste echt geopende bloempjes aan Epimedium x youngianum 'Freckles'

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Epimedium
« Reactie #20 Gepost op: 26 maart 2011, 17:24:21 »
Die is er vroeg bij Wim. Staat hij in een kas? Ik zie zoiets. Een vrij jonge plant zo te zien. Veel blad met nog weinig bloemstelen. Waar komt hij vandaan? Het Houten Huis heeft hem op de site.

Gerrit

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Epimedium
« Reactie #21 Gepost op: 26 maart 2011, 17:47:11 »
Die is er vroeg bij Wim. Staat hij in een kas? Ik zie zoiets. Een vrij jonge plant zo te zien. Veel blad met nog weinig bloemstelen. Waar komt hij vandaan? Het Houten Huis heeft hem op de site.

Gerrit

Gerrit,

die is inderdaad vroeg, maar er zijn er zeker nog een drietal die ook bijna opengaan. Hij staat gewoon in de tuin. Ik houd geen enkele Epimedium in een kas. Hij is pas vorig jaar aangeplant en heeft zoals je zegt daardoor nog weinig bloem. Nu, het is een Probst introductie die vooral voor het blad aangeprezen wordt...ik vind het blad persoonlijk wat dof van kleur. Deze komt van bij kwekerij Epimedium.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Epimedium
« Reactie #22 Gepost op: 26 maart 2011, 18:39:35 »
Wim, wat hebben jouw planten dan een voorsprong. Er zijn er bij mij slechts enkele, die aarzelend wat blad vertonen. Bij de meeste is zelfs nog geheel geen activiteit de bespeuren. Ik woon, schat ik zo'n 200km naar het noorden. Dat dat zoveel verschil uitmaakt. De natuur loopt 3weken voor zeggen ze, nou dat klopt wel wat betreft E. Vorig jaar postte jij je eerste bloeiende E  eind april.

Overigens wordt hier in Noord Nl 3 dagen met nachtvorst voorspeld. Wat denk je, zou er schade aan de bladeren en knoppen kunnen ontstaan? Voor de zekerheid heb ik er net wat overheen gelegd.

Gerrit

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Epimedium
« Reactie #23 Gepost op: 26 maart 2011, 19:14:13 »
Gerrit,

deze had ik vorig jaar nog niet. E. grfl. 'Spring Wedding' en E. x rubrum, die vorig jaar de eerste waren, zijn nog helemaal niet klaar om te bloeien. We zullen best kunnen vergelijken als deze in bloei staan. We hebben nu wel een week van uitzonderlijk zacht weer achter de rug, maar de volgende dagen kan er ook hier terug nachtvorst optreden. Ik denk niet dat er veel schade zal zijn van nachtelijke grondvorst...Epi's zijn heel sterk, moest het nu naar -10°C gaan, dan zou ik wel vrezen voor bloemknoppen en jonge bladeren. Maar wat bescherming kan zeker geen kwaad.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Epimedium
« Reactie #24 Gepost op: 27 maart 2011, 15:40:38 »
Misschien toch wel vroeger dan vorig jaar, 3 Epi's in bloei. Ik moet er wel bij vermelden dat zowel E. x warleyense als E. x warleyense 'Orangekönigin' vorig jaar verplant zijn naar een standplaats in de volle zon en dat ze waarschijnlijk daardoor vroeger bloeier.

E. x versicolor 'Cherry Tart'
E. x warleyense
en E. x warleyense 'Orangekönigin'

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Epimedium
« Reactie #25 Gepost op: 27 maart 2011, 18:23:35 »
E. versicolor 'Cherry Tart'. Begerenswaardig. Komt van PDN denk ik Wim, of hoop ik van kwekerij Epimedium. Want dan kan ik ook eraan geraken. Mooi gedaan met die inzet.

Gerrit

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Epimedium
« Reactie #26 Gepost op: 27 maart 2011, 18:40:16 »
E. versicolor 'Cherry Tart'. Begerenswaardig. Komt van PDN denk ik Wim, of hoop ik van kwekerij Epimedium. Want dan kan ik ook eraan geraken. Mooi gedaan met die inzet.

Gerrit

Gerrit,

E. x versicolor 'Cherry Tart' komt van bij kwekerij Epimedium, maar ik heb er geen idee van of ze deze dit jaar in de verkoop zal hebben. Elk jaar heeft ze tijdelijk enkele speciallekes te koop op haar kwekerij maar dan wel ieder jaar andere, hangt er van af welke van haar moerplanten ze gedeeld heeft in het voorbije jaar.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Epimedium
« Reactie #27 Gepost op: 27 maart 2011, 18:53:36 »
Aha. Over twee weken maak ik een reis langs de kwekers in Vlaanderen. Wat moet ik doen om Danielle te vermurwen? (ha ha)

Gerrit

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Epimedium
« Reactie #28 Gepost op: 29 maart 2011, 11:32:04 »
Aha. Over twee weken maak ik een reis langs de kwekers in Vlaanderen. Wat moet ik doen om Danielle te vermurwen? (ha ha)

Gerrit

Gerrit,

ik heb geen idee hoe je Daniëlle kunt vermurwen. Gewoon vragen of ze deze in de verkoop heeft.
En doe ze de groeten van mij als je ze ziet.

Wim

P.S. Hou er wel rekening mee dat haar kwekerij gesloten is op zondag, maandag en dinsdag.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Epimedium
« Reactie #29 Gepost op: 1 april 2011, 09:47:29 »
Nog twee jonge plantjes die vandaag hun eerste bloempjes toonden:

Epimedium epsteinii
en Epimedium x youngianum 'Azusa'