Auteur Topic: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit  (gelezen 54005 keer)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit
« Reactie #105 Gepost op: 5 juni 2017, 22:01:00 »
Het toeval wil, dat wij gisteren ook ons bevonden in het Orveytbos en langs de oevers van het kanaal Bossuit.
Ik wilde met eigen ogen zien met welke soort we van doen hebben. Eerst het bos. Geen O. ficiflora gezien Frankie, wel de door Luc gespotte en gefotografeerde Ophrys Ophrys apifera. En nog een enkele Ophrys fuchsii.

Leuk te horen , Gerrit ! Ik was er vandaag op bezoek , in het Orveytbos zag ik ook enkele exemplaren van O.apifera .
Ik zag ook die ene opvallende D. fuchsii ( het blad was ongevlekt) maar helemaal op het einde van het bos is nog een interessante plaats , daar zag ik de volgende vormen met gevlekt blad .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit
« Reactie #106 Gepost op: 5 juni 2017, 22:04:38 »
Verder in het bos zie je ook nog Epipactus helleborine , die wat later bloeien
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit
« Reactie #107 Gepost op: 5 juni 2017, 22:07:35 »

Op de taluds vonden we ook nog een groot exemplaar van Orchis militaris, helaas bijna uitgebloeid. Ik heb wat foto's op Flickr staan:
https://www.flickr.com/photos/bulbo1/albums/72157681606565794

Inderdaad joost , maar ik kon toch nog een exemplaar spotten die nog in bloei stond
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit
« Reactie #108 Gepost op: 5 juni 2017, 22:24:11 »
Op de vaarttalluds is er heel wat te zien . Ondanks het droge seizoen toch nog behoorlijk veel planten (Dactylorhiza)in bloei . Maar iets is mij helemaal niet duidelijk , er zijn toch duidelijke verschillen ......
Sommige planten zijn uitgebloeid anderen beginnen pas te bloeien ? Ik zie verschillen in de vorm en stand van de bladeren , de vorm van de bloemare , en de lip van de bloemen ...... zie foto's......allemaal D.praetermissa ?
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit
« Reactie #109 Gepost op: 5 juni 2017, 22:25:26 »
Het toeval wil, dat wij gisteren ook ons bevonden in het Orveytbos en langs de oevers van het kanaal Bossuit.
Ik wilde met eigen ogen zien met welke soort we van doen hebben. Eerst het bos. Geen O. ficiflora gezien Frankie, wel de door Luc gespotte en gefotografeerde Ophrys Ophrys apifera. En nog een enkele Ophrys fuchsii.

Ja, sorry, Gerrit, ik bedoelde O. apifera, ik haal die twee altijd door elkaar.  ))2
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit
« Reactie #110 Gepost op: 5 juni 2017, 22:25:35 »
nog enkele foto's
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit
« Reactie #111 Gepost op: 5 juni 2017, 22:27:15 »
Ik had er ook nog eens willen heengaan dit weekend, maar thuis had ik ook nog wel één en ander te doen... in de tuin werken bijvoorbeeld... .
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit
« Reactie #112 Gepost op: 5 juni 2017, 22:30:21 »
verder staan er ook nog honderden planten van Epipactus palustris , bijna in bloei . Ik kon er eentje spotten die net in bloei stond
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit
« Reactie #113 Gepost op: 5 juni 2017, 22:34:00 »
Ik had er ook nog eens willen heengaan dit weekend, maar thuis had ik ook nog wel één en ander te doen... in de tuin werken bijvoorbeeld... .

Dat begrijp ik Frankie maar ik moest mijn verloren zaterdag goedmaken ....... ;)
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit
« Reactie #114 Gepost op: 5 juni 2017, 22:42:33 »
verder staan er ook nog honderden planten van Epipactus palustris , bijna in bloei . Ik kon er eentje spotten die net in bloei stond

Ah, die staat daar ook? Waar ongeveer, Danny?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit
« Reactie #115 Gepost op: 5 juni 2017, 22:45:38 »
Op de vaarttalluds is er heel wat te zien . Ondanks het droge seizoen toch nog behoorlijk veel planten (Dactylorhiza)in bloei . Maar iets is mij helemaal niet duidelijk , er zijn toch duidelijke verschillen ......
Sommige planten zijn uitgebloeid anderen beginnen pas te bloeien ? Ik zie verschillen in de vorm en stand van de bladeren , de vorm van de bloemare , en de lip van de bloemen ...... zie foto's......allemaal D.praetermissa ?

Of het allemaal D. praetermissa is wat de klok slaat, kan ik natuurlijk niet weten. Ik heb niet alle planten bekeken en ik weet ook niet hoe ver die taluds doorlopen. Wij hadden het na het eerste paar taluds wel gezien.
Foto 7511, misschien D. incarnata? maar van de foto te zeggen, dat kan ik niet.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit
« Reactie #116 Gepost op: 5 juni 2017, 22:54:46 »
Ik was er zaterdag Gerrit en toen zagen ze er nog goed uit. Op de zuidhelling iets verder door in het bos stonden een aantal mooie groepjes met Ophrys apifera. Op de taluds viel mij op dat er een gedeelte van de Dactylorhiza praetermissa al uitgebloeid waren, zou dit ssp majalis zijn en de planten die nu nog bloeien junialis? Het is ten slotte juni ;)

Op de taluds vonden we ook nog een groot exemplaar van Orchis militaris, helaas bijna uitgebloeid. Ik heb wat foto's op Flickr staan:
https://www.flickr.com/photos/bulbo1/albums/72157681606565794

Wat een toeval allemaal, tout orchideeën minnend België en Nederland vervoegde zich aan het kanaal.  ((3

Er was ontzettend veel uitgebloeid Joost. En ik had de foto's van vorige jaren op mijn netvlies, die kun je aan het begin van dit topic zien, dus de aanblik van de taluds vond ik ronduit teleurstellend. En zeker er stond nog veel moois, dat ben ik met je eens. Maar wat er uitgebloeid was, kan ik niet weten. Misschien waren dat inderdaad vleeskleurige orchissen, ik denk het niet.
Ik heb ook niet echt gezocht naar de subsp. junialis, misschien stond die er wel. En misschien waren er nog junialis in knop, dat ik dat niet heb gezien.
De O. militaris heb ik niet gezien. Wel twee joekels van D. fuchsii. Moet je nagaan, op dat hete talud een bosorchis. Het kan raar gaan
« Laatst bewerkt op: 5 juni 2017, 22:57:42 door Gerrit Eijkelenboom »

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit
« Reactie #117 Gepost op: 5 juni 2017, 23:08:14 »
Op de vaarttalluds is er heel wat te zien . Ondanks het droge seizoen toch nog behoorlijk veel planten (Dactylorhiza)in bloei . Maar iets is mij helemaal niet duidelijk , er zijn toch duidelijke verschillen ......
Sommige planten zijn uitgebloeid anderen beginnen pas te bloeien ? Ik zie verschillen in de vorm en stand van de bladeren , de vorm van de bloemare , en de lip van de bloemen ...... zie foto's......allemaal D.praetermissa ?

Ik heb ook veel foto's van de verschillende vormen van de D. praetermissa subsp majalis. Het is een intrigerende soort met heel veel variatie, veel meer dan de vorm junialis. Ik heb er bij die bijna wit zijn, of heel licht roze en het patroon van de stipjes op de lip kan erg variëren. De ongevlekte, de majalis dus, heeft altijd kleine stipjes en de junialis lijntjes en streepjes en dotjes.

Maar ik begrijp je onbegrip. Kijk eens naar de Ophrys fuciflora. Je kunt en wilt gewoon niet accepteren, dat die "verschillende" individuen allemaal dezelfde zijn. Maar dat is ook voor taxonomen zo moeilijk: Wanneer wordt iets een zelfstandig taxon en wanneer is het een "normale" variatie.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit
« Reactie #118 Gepost op: 6 juni 2017, 09:30:33 »


Het St. Pieters brugje mag hier toch niet onvermeld blijven. Gebouwd rond 1860, toen het kanaal werd gegraven. Nu een vergeten verbinding, maar geëvolueerd tot natuur-en recreatiegebied. Schitterend. En de brug mag blijven staan, gelukkig, want verheven tot monument.

Inderdaad een bezienswaardigheid Gerrit en enkele jaren geleden terecht uitgeroepen tot het mooiste plekje van Zwevegem (waarvan Moen een deelgemeente is).  Ik vind het altijd fascinerend om te zien hoe smal en klein het kanaal was tot en met de jaren zestig toen het verbreed en uitgediept werd tot wat het nu is.  Op de uitgegraven aarde is toen het Orveytbos ontstaan.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit
« Reactie #119 Gepost op: 6 juni 2017, 09:35:50 »
Gezien er al zoveel foto's gepost werden over de taluds zal ik u die van mij maar besparen, op een paar uitzonderingen na.

De eerste foto's tonen - naar het einde toe van de taluds - waar de orchideeën zwaar beconcurreerd worden door lis/riet dat er opschiet.  Ik vraag mij af of dit uiteindelijk niet fataal wordt voor die populatie ?  Misschien weet iemand hier daar nog iets over te vertellen.

 
« Laatst bewerkt op: 6 juni 2017, 09:40:05 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen