Auteur Topic: Zaaien va Dactylorhiza fuchsii Okelly en foliosa  (gelezen 2802 keer)

Jan van Triest

  • Junior
  • **
  • Berichten: 104
Zaaien va Dactylorhiza fuchsii Okelly en foliosa
« Gepost op: 18 januari 2015, 13:59:09 »
Gisteren ben ik weer begonnen met zaaien. Ik heb voor een liefhebber Dactylorhiza fuchsii Okelly en foliosa gezaaid.

Als eerst heb ik de flowkast goed gereinigd met 96% alcohol. De kuipjes met voedingsbodem daarna in de flowkast gezet. Kroesfilter gesteriliseerd. De bodem waar op ik gezaaid heb is Bm1. Ook heb ik nog water gesteriliseerd in de hogedrukpan.

Voor het steriliseren van de zaden heb ik een Klein flesje met rubberen dop gebruikt. Ik steriliseer met 1/ 3 bleek en 2 / 3 water.  Deze samenstelling ging in het flesje.  Hierna gingen de zaden er in en de dop er op. Gedurende 45 minuten heb ik de zaden gesteriliseerd. Tussen door het mengsel bewegen.
Na het stereliseren giet ik het flesje uit in een glazen filterkroesje. Deze staat op een eylermeijer.  Nu moeten de zaden gespoeld worden met steriel water. Daarna spuit ik de zaden die in het kroesje zitten eruit met steriele spuit en steriel water over de voedingsbodem. Dit doe je totdat er geen zaden meer in het kroesje zitten. En nu maar afwachten.
Groetjes van jan

Jeroen Arends

  • Junior
  • **
  • Berichten: 52
Re: Zaaien va Dactylorhiza fuchsii Okelly en foliosa
« Reactie #1 Gepost op: 18 januari 2015, 19:57:12 »
Hoi Jan,

Ziet er goed uit!!

Is dit nog de BM1 die je van mij hebt?

Vraagje op welke pH breng je de bodem?

Groeten,

Jeroen

Jan van Triest

  • Junior
  • **
  • Berichten: 104
Re: Zaaien va Dactylorhiza fuchsii Okelly en foliosa
« Reactie #2 Gepost op: 18 januari 2015, 22:19:31 »
Hoi jeroen

Was nog Bm1 die ik van jou heb. Ph  weet ik niet meer.

Grt jan

Jeroen Arends

  • Junior
  • **
  • Berichten: 52
Re: Zaaien va Dactylorhiza fuchsii Okelly en foliosa
« Reactie #3 Gepost op: 19 januari 2015, 12:56:22 »
pH maakt ook niet zo veel uit zolang je hem maar gemeten hebt dan weetje dat je goed zit!

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Zaaien va Dactylorhiza fuchsii Okelly en foliosa
« Reactie #4 Gepost op: 26 augustus 2015, 14:16:08 »
Jan, hoe is het met dit zaaien afgelopen? Foto's?