Auteur Topic: Scuteria violacea  (gelezen 3894 keer)

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Scuteria violacea
« Gepost op: 9 juni 2022, 22:44:55 »
Wie kent deze plant? Gekocht in Denemarken maar nergens info te vinden.
Wil graag standplaats - grondsamenstelling ...zodat de plant de beste kansen krijgt.
« Laatst bewerkt op: 9 juni 2022, 22:47:13 door Lily-Anne Vereecken »

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Scuteria violacea
« Reactie #1 Gepost op: 9 juni 2022, 23:25:36 »
Wie kent deze plant? Gekocht in Denemarken maar nergens info te vinden.
Wil graag standplaats - grondsamenstelling ...zodat de plant de beste kansen krijgt.

Ik denk dat je met een verkeerd etiket zit Lily-Anne.
Een plant met de naam 'Scuteria' bestaat niet volgens de officiële KEW plantenlijst.  Ik geloof dat je te maken hebt met Scutellaria violacea, wellicht een verschrijving van de kweker.  Dat bestaat wél en enig opzoekwerk levert foto's op met enige gelijkenis van blad.  De plant komt voor in o.a. India, Nepal en Buthan, maar op lage hoogte : 1400-1800 m, in die streek is dat zeker geen hoog alpiene plant, maar eerder een bosplant die dus wellicht van schaduw moet houden, de grond zal dan ook waarschijnlijk weinig of geen kalk bevatten maar eerder zurig of neutraal en humusrijk zijn.  Ik zou het zo eens proberen.  Of hij winterhard is durf ik ook niet te zeggen, geen info over gevonden en in die streek op dergelijke lage hoogte zal het wel niet vaak vriezen denk ik. Succes!
Mocht er iemand anders een andere mening toegedaan zijn zou dat alleszins interessant zijn.
« Laatst bewerkt op: 10 juni 2022, 09:32:35 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Scuteria violacea
« Reactie #2 Gepost op: 14 juni 2022, 22:52:46 »
Dag Luc, bedankt voor uw opzoekingswerk! Met die tip  heb ik verder gezocht en ik denk dat het deze plant is. Voor zover ik kan zien lijkt het blad er helemaal op . Blijft dus vrij klein en ik ga ze met extra humus in de rotstuin zetten op een plaatsje waar de zon niet lang schijnt . Er is precies bloem op komst, dus zal foto maken .
Bedankt!