Auteur Topic: chippen  (gelezen 13491 keer)

Lina Hesseling

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 661
  • Geslacht: Vrouw
Re:chippen
« Reactie #15 Gepost op: 6 december 2011, 15:20:01 »
Nou Loes, er volgen er vast nog wel meer. Mooi om te zien. Waar heb je deze bakken staan?
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.

Loes de Groot

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 334
  • Geslacht: Vrouw
    • cattery van het Zaanenbos
Re:chippen
« Reactie #16 Gepost op: 6 december 2011, 21:29:16 »
Lina,de potjes staan ,in oude kattenbakken gevuld met zand,in de muurkas

dat moet voldoende zijn tegen de vorst(tja,als het echt langdurig -23 wordt zie ik wel verder)

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re:chippen
« Reactie #17 Gepost op: 8 december 2011, 14:31:34 »
Kijk...zo hoort het.........Een nieuwe 'kweker' is geboren ))4
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:chippen
« Reactie #18 Gepost op: 31 december 2011, 08:31:23 »
Chippen ,het leukste dat er is voor galanthoholics. Hier zijn de bulbils van de vroegst gechipte al aan het uitlopen, tonen puntjes. Ik chipte dit jaar (zoals vaker op vraag) twee bollen van twee verschillende liefhebbers van G plicatus E A Bowles. Jaja, dat 'duurtje'. Gechipt op 17 juni, pas opgepot begin december. Je ziet dat het soms lang duurt vooraleer degelijke bulbils gevormd worden. Wat je op PC-sites vind, is een leidraad, vaak wel erg goed! Voortdurende, wekelijkse opvolging is echt nodig. Er kan zoveel mis gaan!
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Lina Hesseling

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 661
  • Geslacht: Vrouw
Re:chippen
« Reactie #19 Gepost op: 31 december 2011, 10:59:35 »
Wat interessant, Valentin.
Hoe staat het met jouw resultaten, Loes? Je hebt nog geen last gehad van extreme kou in je muurkas. Kun je zien, dat het verder komt?
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.

Loes de Groot

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 334
  • Geslacht: Vrouw
    • cattery van het Zaanenbos
Re:chippen
« Reactie #20 Gepost op: 31 december 2011, 12:10:10 »
Lina,
van de 11 opgepotte chips hebben er nu 7 bladpunten maar er komen er vast nog meer. ((12

Lina Hesseling

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 661
  • Geslacht: Vrouw
Re:chippen
« Reactie #21 Gepost op: 31 december 2011, 12:26:12 »
Dat lijkt me een geweldig resultaat voor zo'n eerste keer.
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:chippen
« Reactie #22 Gepost op: 6 januari 2012, 18:47:53 »
Opgelet met het tweede groeiseizoen. De ene raadt aan om onmiddellijk het potje voorzichtig uit te tikken en in volle grond te 'plungen'. Dat eerste jaar na het groeiseizoen meteen in volle grond testte ik uit. Bij mij was er dan toch wel wat uitval.
Ik hou mijn bulbils nu drie jaar in P9. Je kan ze dan beter controleren. 
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Loes de Groot

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 334
  • Geslacht: Vrouw
    • cattery van het Zaanenbos
Re:chippen
« Reactie #23 Gepost op: 6 januari 2012, 20:18:48 »
dank Valentin voor het meedenken.
ik ben niet zo goed in het" overzomeren in pot" maar misschien lukt het deze keer beter.ik heb overigens twee potjes dus wie weet laat ik er een opgepot en de ander uitgeplant.
nu ja,zover is het nog lang niet.eerst maar eens zien hoeveel blad er gevormd wordt.da`s toch belangrijk voor de grootte van het mini bolletje.

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:chippen
« Reactie #24 Gepost op: 6 januari 2012, 21:03:23 »
Loes, je weet dat je je bulbils een beetje moet bijmesten? Een beetje dus...anders worden ze 'leggy' en tuimelen om...
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Marc Coolens

  • Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 430
Re:chippen
« Reactie #25 Gepost op: 6 januari 2012, 21:46:34 »
Valentin, een beetje bijmesten ,kan je  iets meer specifieren  hoeveelheid G/l  ( NPK) chemisch of organisch ? Persoonlijk ben ik niet zo voor chemisch maar voor het goede doel alles .
Vorige zomer heb ik een 8 tal bollen gechipt ,van  enkele is de groei gestart ziet er veelbelovend uit oa; Bill Bishop, Primrose warburg;
staan in vijvermand 20x20 cm ben van plan deze dit jaar nog niet uit te planten.
In 2010 heb ik R O  Cambridge en Blewbury Tart gechipt tweede groei seizoen is ook gestart , zijn in de vijvermand blijven staan zal later mijn bevindingen meedelen.
Loes bedankt voor je info de groei er inhouden is een fijne uitdaging  ((12
Marc

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:chippen
« Reactie #26 Gepost op: 6 januari 2012, 22:01:21 »
Marc en Loes,
de Engelse kwekers vertrouwden mij toe: 1/2 dosis van wat vermeld wordt bij 'liquid tomatoe food. Ik gebruik voor een keertje dus ook vloeibare tomatenmeststof (AVEVE) maar ik verdun nog meer (1/3) en vul aan met lavapoeder op de bovenkant van de potten vooraleer het groeiseizoen begint. Ik geef slechts een viertal keren deze voeding. Ik heb meestal pas bloei in het derde en vaak ook vierde groeiseizoen.
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Gerard Oud

  • Junior
  • **
  • Berichten: 148
  • Geslacht: Man
  • Nothing beats Snowdrops!
Re:chippen
« Reactie #27 Gepost op: 7 januari 2012, 13:14:07 »
Bijmesten is eigenlijk nooit goed zonder grondmonster! Of je geeft teveel of je geeft te weinig maar bijna nooit de juiste hoeveelheid of de juiste meststof. Het allerbeste is om alles er ieder jaar uit te halen,controleren,behandelen en weer opnieuw te planten in verse grond.
« Laatst bewerkt op: 9 november 2012, 21:23:43 door Gerard Oud »

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:chippen
« Reactie #28 Gepost op: 7 januari 2012, 17:08:01 »
Gerard, het gaat hem NIET om potten buiten, maar om de potten met chips die ik drie jaar binnen hou. Daarvan weet ik heel precies de samenstelling. Bovendien heb ik mij de vorige vijftien jaar gebaseerd op wat de Engelse kwekers al een halve eeuw doen....
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Gerard Oud

  • Junior
  • **
  • Berichten: 148
  • Geslacht: Man
  • Nothing beats Snowdrops!
Re:chippen
« Reactie #29 Gepost op: 7 januari 2012, 17:18:34 »
Sneeuwklokjes doen het het beste gewoon buiten Valentin!
Het zijn geen kasplantjes hoor en ze kunnen gelijk mooi afharden, uiteindelijk gaan ze ook weer naar buiten
.Binnen in een kas staan ze vaak ook te droog en krijg je weer uitval door het verzilten van de toplaag door teveel voeding en tekort water!
Ik heb alles buiten en het groeit perfekt!
« Laatst bewerkt op: 9 november 2012, 21:17:45 door Gerard Oud »