Auteur Topic: Galanthus 2012/2013  (gelezen 87152 keer)

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:Galanthus 2012/2013
« Reactie #465 Gepost op: 2 april 2013, 19:42:26 »
Hier nog een paar laatste sneeuwklokjes in bloei.
Foto 1: Galanthus nivalis "Grakes Monster", een vondst van Valentin die zijn naam dit jaar zeker eer aan doet;
Foto 2: Galanthus nivalis "Greenish".
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:Galanthus 2012/2013
« Reactie #466 Gepost op: 2 april 2013, 19:49:14 »
Wat me verder opvalt bij de "Trym-likes", is dat ze zo lang bloeien. Ook nadat het vorige week zo warm is geweest, bloeien ze vrolijk door. Dit terwijl bij veel andere sneeuwklokjes het mooie van de bloem er meteen af is.    

Nu zit het weer natuurlijk ook wel mee, maar na (in sommige gevallen ruim) een maand (!) nadat deze begon staan de "Trym"-likes nog altijd mooi in bloei. Zie hier achtereenvolgens "Trymlet", "South Hayes" en "Trymposter". De foto's zijn gisteren gemaakt.
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:Galanthus 2012/2013
« Reactie #467 Gepost op: 2 april 2013, 19:51:48 »
En toch is het sneeuwklokjesseizoen nog lang niet helemaal afgelopen... ((12
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Hendrik Van Bogaert

  • Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 309
  • Geslacht: Man
Re:Galanthus 2012/2013
« Reactie #468 Gepost op: 2 april 2013, 20:49:02 »
En toch is het sneeuwklokjesseizoen nog lang niet helemaal afgelopen... ((12

Zou dit niet Galanthus platyphyllus zijn die zo laat komt piepen?
Hendrik

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:Galanthus 2012/2013
« Reactie #469 Gepost op: 2 april 2013, 21:09:12 »
Zou dit niet Galanthus platyphyllus zijn die zo laat komt piepen?

Bingo!!!
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Stefan Vidts

  • Junior
  • **
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
    • www.stefanvidts.be
Re:Galanthus 2012/2013
« Reactie #470 Gepost op: 3 april 2013, 09:45:55 »
Hey Sven,
'Anne of Geierstein' heeft net dat zeer zacht groen uitlopende tekening boven het merkteken, het wordt wat sterker naarmate de bloem ouder wordt.
Ik heb mijn eerste bol van Sue en Wol Stains, zij voorzien altijd zeer juist benaamde sneeuwklokjes.
Je moet eens zoeken naar 'Anne of Geierstein' je zal overal die zacht groene tekening zien boven het merkteken.
Bij mij zijn de trymlikes serieus op de retour, behalve de trym die vreemd blijft doen.
Ik hoop dat we de komende weken beelden van jouw platyphyllus mogen verwachten op het forum, ik kijk er naar uit.
Stefan Vidts
verzamelaar van sneeuwklokjes en stinzenplanten,
Een passie ondersteund door visie is een dragende meerwaarde.
http://www.stefanvidts.be

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:Galanthus 2012/2013
« Reactie #471 Gepost op: 3 april 2013, 17:15:44 »
'Anne of Geierstein' heeft net dat zeer zacht groen uitlopende tekening boven het merkteken, het wordt wat sterker naarmate de bloem ouder wordt.
Ik heb mijn eerste bol van Sue en Wol Stains, zij voorzien altijd zeer juist benaamde sneeuwklokjes.
Je moet eens zoeken naar 'Anne of Geierstein' je zal overal die zacht groene tekening zien boven het merkteken.

Eerlijk gezegd kan ik geen enkele foto vinden van dit sneeuwklokje met een groene tekening boven het merkteken. Zie bijvoorbeeld: www.judyssnowdrops.co.uk/Plant_Profiles/Hybrids_Single/anne_of_geierstein/anne_of_geierstein.htm en www.snowdropinfo.com/galanthus%20anne%20of%20geirstein.html. Ook de foto van "Anne of Geierstein" in "Snowdrops" laat deze tekening niet zien.
Toen ik jouw sneeuwklokje zag, dacht ik meteen aan "Little Dorrit" (zie een foto van mijn plant in antwoord #359 in deze topic). Dit wordt ondersteund door een discussie in het SRGC-forum die ik na wat googelen vond: www.srgc.net/forum/index.php?topic=6818.75.
« Laatst bewerkt op: 3 april 2013, 19:02:27 door Sven de Groot »
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Freddy Vleugels

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 159
  • Geslacht: Man
Re:Galanthus 2012/2013
« Reactie #472 Gepost op: 3 april 2013, 21:36:24 »
Er bestaat inderdaad veel verwarring in de sneeuwklokjeswereld rond "Little Dorrit" en "Anne of Geierstein".*
De sneeuwklokjes, allebei met plicatus-bloed, lijken zeer sterk op elkaar en het zichtbare verschil zit hem in de vage uitlopende groenverkleuring van het omgekeerde U-vormige merkteken aan de top van het binnenste bloemblad van "Little Dorrit", waardoor het bij wijze van spreken X-vormig lijkt. De broze buitenste bloembladeren, welke overigens 'gemakkelijk' afbreken, zijn dan weer typisch voor "Anne of Geierstein".
Als ik me niet vergis zijn beide sneeuwklokjes op de markt gebracht door John Morley (North Green Snowdrops) wat de verwarring mogelijk in de hand heeft gewerkt.

*  Zie onder meer aangegeven Topic van Sven op het Schotse Forum van de hand van de galantofiel David Quinton welke verleden jaar op 42 jarige leeftijd overleed ten gevolge van kanker.

Stefan Vidts

  • Junior
  • **
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
    • www.stefanvidts.be
Re:Galanthus 2012/2013
« Reactie #473 Gepost op: 3 april 2013, 22:10:51 »
Dag Freddy en Sven,
die 'Anne of Geierstein' staat ondertussen goed een maand te bloeien, in het begin was de sinus mooi zoals beschreven, de bloem is mooi groot en heeft die typische zeer dikke buitenste kroonbladeren die afbreken wanneer men ze probeert open te duwen. Vorig jaar heb ik effectief zo mijn eerste bloem gewoon kapot gebroken door open te duwen. Maar het moet gezegd at momenteel bij het verbloeien het groene merkteken heel licht lijkt uit te lopen naar boven. Deze avond bij valavond was het dan zo goed als niet meer te zien. De foto is genomen met zonnig weer. Als je kijkt in boek van Hanneke van Dijck dan zie je ook lichte groene suggestie van een uitlopend merkteken.
Ik
 zoek nog eens verder en mail Sue en Woll Stains eens om te zien of vergissing mogelijk is.
Als ik jullie zo bezig hoor lijkt het wel een hybride tussen beide. Het is mijn sneeuwklok met de dikste bloemblaadjes, bij aanvang zijn ze echt vet, en nu naar het einde van de bloei lijkt het merkteken ook wat uit te lopen.
Ik zie wel.
Alvast bedankt voor de opmerking.
Stefan Vidts
verzamelaar van sneeuwklokjes en stinzenplanten,
Een passie ondersteund door visie is een dragende meerwaarde.
http://www.stefanvidts.be

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Galanthus 2012/2013
« Reactie #474 Gepost op: 9 april 2013, 22:16:25 »
Het galanthusseizoen is dus nog altijd niet afgelopen, G. 'Hippolyta' staat hier ondertussen al maaaaaaanden te bloeien. Dit moet toch wel een record zijn?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:Galanthus 2012/2013
« Reactie #475 Gepost op: 10 april 2013, 22:25:46 »
Hier staat Galanthus ikariae "Emerald Isle" sinds kort in bloei.
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Galanthus 2012/2013
« Reactie #476 Gepost op: 11 april 2013, 18:12:58 »
is het gebruikelijk dat hij zo laat bloeit Sven, of is dat een gevolg van deze l a n g d r a d i g e winter?

Gerard Oud

  • Junior
  • **
  • Berichten: 148
  • Geslacht: Man
  • Nothing beats Snowdrops!
Re:Galanthus 2012/2013
« Reactie #477 Gepost op: 12 april 2013, 22:11:54 »
Van mij de laatste foto van dit seizoen! 2 sneeuwklokjes uit deze pol gekregen om te observeren zoals dat heet en ik mag ze houden :D

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:Galanthus 2012/2013
« Reactie #478 Gepost op: 13 april 2013, 21:35:31 »
is het gebruikelijk dat hij zo laat bloeit Sven, of is dat een gevolg van deze l a n g d r a d i g e winter?

In 2012 bloeide ze ongeveer een maand eerder, Cor. De lange winter is waarschijnlijk de belangrijkste reden, maar daarnaast staat ze inmiddels ook aangeplant in de volle schaduw. Vorig jaar stond ze lichter.

Nog een bijkomend voordeel van de lange periode van kou en daarmee late en lange bloei: de bijtjes hebben goed hun werk kunnen doen. Ongelooflijk hoeveel zaaddozen zich momenteel ontwikkelen.
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.