Auteur Topic: Op reis door Cornwall  (gelezen 3749 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Op reis door Cornwall
« Reactie #15 Gepost op: 25 juni 2023, 22:08:35 »
Ik heb mijn voet naast een vetplant gezet zodat je kan zien hoe groot de rozet is.
Wow , de meer dan legendarische Aloe polyphylla !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op reis door Cornwall
« Reactie #16 Gepost op: 25 juni 2023, 22:20:56 »
Ik heb mijn voet naast een vetplant gezet zodat je kan zien hoe groot de rozet is.

Wat een rozet is dat, Mark! Ontzagwekkend.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op reis door Cornwall
« Reactie #17 Gepost op: 25 juni 2023, 22:22:08 »
En dan de mooi gekleurde plakken bloemen. Je ziet ze op de kliffen, maar ook in veel tuinen op de stenen muurtjes. Het zijn Mesembryanthemums, oftewel ijsbloemen. Ze vormen soms hele gordijnen.

Die ken ik niet echt, ze doen me denken aan Delosperma. Zouden ze hieraan verwant zijn? Maar ze zien er wel schitterend uit.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op reis door Cornwall
« Reactie #18 Gepost op: 25 juni 2023, 22:22:52 »
Een heel andere wereld en andere flora toont de kust. Langs de kustlijn van Cornwall loopt het beroemde Coastal Path. Daar lopen we steeds delen van. Werkelijk fantastisch! We zien van alles: koekoeksbloemen en Jasione montana

Magnifieke kustlijn!  ((14
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1037
Re: Op reis door Cornwall
« Reactie #19 Gepost op: 26 juni 2023, 00:30:27 »
En dan de mooi gekleurde plakken bloemen. Je ziet ze op de kliffen, maar ook in veel tuinen op de stenen muurtjes. Het zijn Mesembryanthemums, oftewel ijsbloemen. Ze vormen soms hele gordijnen.

Die ken ik niet echt, ze doen me denken aan Delosperma. Zouden ze hieraan verwant zijn? Maar ze zien er wel schitterend uit.
Dat dacht ik ook in eerste instantie, maar na wat zoekwerk bleek het ijsbloemen te zijn, het heeft ander blad dan delosperma
Met vriendelijke groet

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1037
Re: Op reis door Cornwall
« Reactie #20 Gepost op: 26 juni 2023, 00:53:11 »
Langs het pad weer prachtige bloemen zoals betonie (Betonica officinalis), een pispotje (Akkerwinde), een soort biggenkruid ( er stonden erg veel verschillende gele paardebloemachtigen langs het pad, altijd lastig om te determineren) en rood guichelheil.
Met vriendelijke groet

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1037
Re: Op reis door Cornwall
« Reactie #21 Gepost op: 26 juni 2023, 00:59:35 »
Verder zagen we ook veel vlinders en andere insecten zoals deze gele bloemenkever (cteniopus sulphureus) op wilde peen,  duizendguldenkruid, verfbrem en grote plakken thijm
Met vriendelijke groet

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1037
Re: Op reis door Cornwall
« Reactie #22 Gepost op: 26 juni 2023, 01:03:28 »
De lucht is daar erg zuiver, dus veel korstmossen. Verder kruipend stalkruid, een distelbremraap en een grote zilvermeeuw
Met vriendelijke groet

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1037
Re: Op reis door Cornwall
« Reactie #23 Gepost op: 26 juni 2023, 09:44:17 »
De plaatsjes in de kleine inhammen (coves) zijn schilderachtig en je kan er versgevangen vis eten.
Met vriendelijke groet

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1037
Re: Op reis door Cornwall
« Reactie #24 Gepost op: 26 juni 2023, 09:56:28 »
We zagen ook planten die van zilte grond houden. Ook op dagen dat het heet en droog is waait er continue een fijne spray van vochtige lucht tegen de rotsen die meegevoerd wordt door de wind en afkomstig is van de heftige branding aan de voet van de kliffen. Zo zagen we lamsoor (Limonium vulgare), grappig om die nu als rotsplant te zien. En de gerande schijnspurrie ( Spergularia media).
« Laatst bewerkt op: 26 juni 2023, 10:01:00 door Mark Stolk »
Met vriendelijke groet

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Op reis door Cornwall
« Reactie #25 Gepost op: 26 juni 2023, 11:13:03 »
We zijn een keer niet naar de Alpen afgereisd maar naar Cornwall. Erg mooi maar botanisch gezien tamelijk verwarrend. Er zijn (vooral in de beschutting) subtropische planten te vinden en aan de rauwe kust een soort Alpenflora. Ik zal een vreemde mix aan planten laten zien. Om te beginnen zijn er veel prachtige tuinen, aangelegd in de koloniale tijd met exotische planten. Bijvoorbeeld Trengwainton garden. Veel boomvarens en rhododendron soorten. Sommige wel  meer dan 5 meter hoog! Verder prachtige muren van steenblokken met allerlei succulenten er op
Dat is zeker ook heel erg de moeite Mark ! Kan je zo kort bij huis nog niet te vaak zien denk ik ...Ik zag ooit zo'n grote fantastische exemplaren in tuinen  in Madeira ...maar dat is toch een pak verder weg ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Op reis door Cornwall
« Reactie #26 Gepost op: 26 juni 2023, 11:16:22 »
Aan de zuidkant, met zicht op zee en gericht naar de zon en de warme Golfstroom is een tuin aangelegd met vooral succulenten, tegen de steile rotsen… De planten zijn van buitengewone proporties

Je zou zeggen dat je ergens op de Canarische eilanden vertoeft ...Die succulenten ,die overigens hier niet winterhard zijn , gedijen daar super goed .Prachtig om zien ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Op reis door Cornwall
« Reactie #27 Gepost op: 26 juni 2023, 11:17:22 »
Ik heb mijn voet naast een vetplant gezet zodat je kan zien hoe groot de rozet is.

De laatste foto lijkt me een Greenovia species ....Erg verwant aan Aeonium ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Op reis door Cornwall
« Reactie #28 Gepost op: 26 juni 2023, 11:25:42 »
Ik heb mijn voet naast een vetplant gezet zodat je kan zien hoe groot de rozet is.
Wow , de meer dan legendarische Aloe polyphylla !

Nog even meegeven dat dit de meest harde Aloe is die bestaat ...Hij komt van nature voor in het Drakensberg gebergte in Lesotho . Er zijn tuinen in Nederland (en misschien ook in Vlaanderen ?) waar deze soort buiten gekweekt wordt mits afdekking met een grote glasplaat .Ik denk dat hij winterhard moet zijn tot min 8 - min 9 graden Celsius .Hoe ouder hij wordt hoe meer de plant spiraalvormig gaat groeien ...Je moet ze maar eens google-en . De oudere en grotere planten zijn werkelijk schitterend . 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1037
Re: Op reis door Cornwall
« Reactie #29 Gepost op: 26 juni 2023, 13:52:52 »
Dank voor de aanvullingen Kris. Ik meende al eerder opgemaakt te hebben dat succulenten jouw interesse hebben. Dan kom je hier wel aan je trekken. Die donkere is denk ik de Aeonium Schwarzkopf.
Met vriendelijke groet