Auteur Topic: Op en langs de grens alpien - mediterraan  (gelezen 67816 keer)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #330 Gepost op: 10 januari 2017, 19:36:57 »
Snel verder de berg op...in de richting van het hoogste punt.
Daar vond ik toen nog een klein bestandje tussen het gras. Jawel tussen het gras. Eén plant stond in een spleet tussen de stenen, waar ik jammer genoeg geen foto van heb kunnen maken.
Maar ik vond het wel heel interessant om de groeiplaats van dit Bergamaskerjuweel te kunnen zien. De plant staat te boek als een creviceplant of zelfs tufsteenplant, maar dat is niet noodzakelijk zo. Een standplaats in het korte gras lijkt zijn favoriete habitat. En in de wind!

Toch wel een leuke bekroning, zo bijna helemaal op het einde van de reis. De plant is behoorlijk zeldzaam en niet makkelijk te vinden. Dat kan ik er wel bij vertellen. Ik was toen wel super content met deze vondst!

Inderdaad een leuke bekroning en een raadsel die opgelost is !  ((3 ((14
Je bent een echte speurneus  , Frankie  om telkens toch die zeldzame plant die je zoekt weet te vinden ....... -6(
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #331 Gepost op: 10 januari 2017, 21:06:43 »
Ja een fantastische vondst, een echte bekroning van je reis.

Ik heb hem inderdaad in bloei gehad, wie het nog even wil zien klikt hier: http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=1971.180

Fantastisch resultaat, Gerrit, was dat! Weet je nog waar je hem vandaan hebt.
Geen zaden geoogst na de bloei?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #332 Gepost op: 10 januari 2017, 21:10:06 »
Snel verder de berg op...in de richting van het hoogste punt.
Daar vond ik toen nog een klein bestandje tussen het gras. Jawel tussen het gras. Eén plant stond in een spleet tussen de stenen, waar ik jammer genoeg geen foto van heb kunnen maken.
Maar ik vond het wel heel interessant om de groeiplaats van dit Bergamaskerjuweel te kunnen zien. De plant staat te boek als een creviceplant of zelfs tufsteenplant, maar dat is niet noodzakelijk zo. Een standplaats in het korte gras lijkt zijn favoriete habitat. En in de wind!

Toch wel een leuke bekroning, zo bijna helemaal op het einde van de reis. De plant is behoorlijk zeldzaam en niet makkelijk te vinden. Dat kan ik er wel bij vertellen. Ik was toen wel super content met deze vondst!

Inderdaad een leuke bekroning en een raadsel die opgelost is !  ((3 ((14
Je bent een echte speurneus  , Frankie  om telkens toch die zeldzame plant die je zoekt weet te vinden ....... -6(

Speurwerk, doorzettingsvermogen en een ferme dosis geluk waren nodig om deze prachtige Silene te vinden, Danny. Ik kan me wel enigszins voorstellen dat de meeste mensen dit geen bijzondere plant vinden, maar ik weet wel beter. Het is ook weer een plant die niet gekend is bij het grote publiek. Ook al als je weet dat een plantenfreak als Gerd Stopp nog niet eens weet hoe de real stuff er uit ziet...dat zegt genoeg!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #333 Gepost op: 10 januari 2017, 21:12:58 »
Spijtig genoeg had ik niet langer de gelegenheid om nog verder te zoeken, want ik moest maken dat ik wegkwam...het noodweer kwam nu wel snel over. Daar beneden in het zonnige dal zit de 'mijnen' ergens te wachten.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #334 Gepost op: 10 januari 2017, 21:14:33 »
Toen ik op het hoogste punt zat, vlak voor ik naar beneden ging, zag ik nog deze met sneeuw bedekte pieken, waarschijnlijk de grensovergang Zwitserland-Italië.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #335 Gepost op: 10 januari 2017, 21:28:35 »
Met nog enkele beelden van Lilium Martagon die ik zag op de San Marco pas aan begin van de reis moet ik dit verhaal stilaan afronden.

De Engadin in Zwitserland heeft me heel aangenaam verrast. De diversiteit van de flora is nog iets groter dan ik had durven denken en we hebben er mooie momenten beleefd.

De Bergamaskeralpen...hmm, voorheen was dit echt onbekend terrein. Ik heb er enigszins wat van kunnen proeven en aardig wat planten kunnen spotten, waaronder enkele echte endemen die me wel heel tevreden stellen.
Maar helemaal voldaan ben ik dan toch ook weer niet. Ik had nog wel wat op het lijstje staan. Planten als Allium insubricum, Androsace brevis, Viola dubyana en Linaria tonzigii zijn nog maar enkele items die typerend zijn voor de Orobische alpen en nergens anders kunnen gezien worden. Maar zoals gezegd: de toegankelijkheid van de hoger gelegen gebieden is niet zo eenvoudig. Verder moet je ook weten dat dit gebied, dat als de vooralpen wordt gerekend, weliswaar niet zo hoog, maar toch zeer uitgestrekt is. Het beslaat zowat het gebied tussen pakweg het Comomeer en het Gardameer. Daar tussenin liggen nog vele pieken en outcrops waar vast en zeker de nodige schatten te vinden zijn. Een volgende expeditie op andere locaties behoort dus tot de verlangen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #336 Gepost op: 10 januari 2017, 21:35:29 »
Monte Legnone, de hoogste berg aan het Comomeer met ruim 2600 hoogtemeters. Aanvankelijk stond een beklimming op het menu, maar is er uiteindelijk dan toch niet van gekomen. Het smalle, steile bergpad is onmetelijk lang en het is een hele beproeving om vanaf het meer helemaal boven te geraken.
Achterna heb ik toen wel vernomen dat daar ook wel heel wat planten staan. Dat maakt dat ik toch wel een beetje spijt heb dat ik er niet ben geweest. Toch een uitdaging voor een volgende bergvakantie...?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #337 Gepost op: 10 januari 2017, 21:38:09 »
De top van Monte Legnone, zich bijna helemaal verhullend in de nevel. Dit beeld versterkt nog meer de geheimzinnigheid van de berg.
Toen we er arriveerden lag er zelfs nog wat sneeuw helemaal bovenaan.

Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #338 Gepost op: 10 januari 2017, 21:51:59 »
prachtig verhaal en prachtige foto van de Lilium Martagon.
foto 3 is mijn favoriete.
En mens moet nog wensen hebben Frankie.
komende zomervakantie terug dan denk ik.
Zoals ik al melde ga ik nog eens kijken in Chamonix.
nog wat plaatsen niet gehad.
Wij hebben er al weer zin in.
 

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #339 Gepost op: 10 januari 2017, 21:58:15 »
prachtig verhaal en prachtige foto van de Lilium Martagon.
foto 3 is mijn favoriete.
En mens moet nog wensen hebben Frankie.
komende zomervakantie terug dan denk ik.
Zoals ik al melde ga ik nog eens kijken in Chamonix.
nog wat plaatsen niet gehad.
Wij hebben er al weer zin in.

Een vervolg aan de Bergamaskeralpen zal niet voor dit jaar zijn, Bert... . We zullen nog maar eens andere oorden opzoeken...
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #340 Gepost op: 10 januari 2017, 22:03:52 »
Lago di Como, hopelijk tot een volgende keer... Het was mij een waar genoegen!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #341 Gepost op: 10 januari 2017, 22:11:53 »
mooie reportage met veel info ((3 ((13 -6(

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #342 Gepost op: 10 januari 2017, 22:26:44 »
Een mens is niet snel tevreden, dat blijkt. Dat is het nadeel als je met bepaalde verwachtingen aan zo'n reis begint. Ik denk terug aan de overweldigende gentianen, de primula's, Androsace alpina, de akelei en voor mij als slotaccoord de ongelooflijke Silene elisabethae. Voorwaar een oogst om trots op te zijn.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #343 Gepost op: 10 januari 2017, 22:31:49 »

Fantastisch resultaat, Gerrit, was dat! Weet je nog waar je hem vandaan hebt.
Geen zaden geoogst na de bloei?

Floralpin. Duur maar opperbest. 2 planten gekocht, 1 in bloei de ander bijna naar de vaantjes door onopgemerkte luizenplaag. Grote teleurstelling: geen zaden. En de plant is na de bloei meteen gestorven. De tweede plant moet komend seizoen bloeien. Dan laat ik maar weinig bloemen zitten, de rest weghalen. De immense bloei is kennelijk te veel om in leven te blijven en zaden produceren ook al niet.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #344 Gepost op: 10 januari 2017, 22:41:42 »
Een mens is niet snel tevreden, dat blijkt. Dat is het nadeel als je met bepaalde verwachtingen aan zo'n reis begint. Ik denk terug aan de overweldigende gentianen, de primula's, Androsace alpina, de akelei en voor mij als slotaccoord de ongelooflijke Silene elisabethae. Voorwaar een oogst om trots op te zijn.

Ik ben ook trots, Gerrit. En ik voel me nog meer bevoorrecht om toch maar weer eens zo'n leuke trip te kunnen hebben maken. Het leven kan schoon zijn, als kleine plantjes en grote bergen je gelukkig kunnen maken.
Lichtervelde, West-Vlaanderen