Auteur Topic: Hulp gevraagd bij determinatie  (gelezen 4884 keer)

Wim van Kruijsbergen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 142
Re:Hulp gevraagd bij determinatie
« Reactie #15 Gepost op: 21 maart 2013, 21:45:31 »
Ik heb van mijn Alpenreis van vorig jaar nog enkele planten die ik niet op naam kan brengen, daarom hier nog maar eens een gokje.

1. zou deze Androsace chamaejasme kunnen zijn ?
2. deze foto is niet zo best, beetje last van 'hooglicht', lijkt wel wat op nr. 1
3. hier heb ik helemaal geen idee in welke richting ik het moet zoeken

Iemand suggesties, of 100 % zekerheid ?

O ja, voor ik het vergeet, ze stonden alle drie in kalkhoudende bodem nabij de Hahntennjoch op ± 1894 m.
De plant op foto 1 zou inderdaad Androsace chamaejasme kunnen zijn.
De plant op foto 2 lijkt Arabis alpina, komt inderdaad op kalkhoudende bodem voor.
Het is wellicht een aanrader om duidelijke foto's van het blad te maken voortaan Cor.
De plant op foto 3 lijkt me een Ranunculus specie of een Anemone specie, maar het blad is niet te zien helaas.

Ik heb voor jou toch even de Flora Alpina nagekeken, Cor. Foto 3 is een Anemone narcissiflora. Het geslacht Ranunculus heeft maar zelden witte bloemen, die met een aantal vanuit één punt ontspruiten. Bij die aanhechtingsplek zie ik op jouw foto een (donker) restant van een handvormig schutblad. Ook dat is typisch voor A. narcissiflora. Voor de rest van de planten ben ik het met de eerdere determinaties wel eens, al is het wel moeilijk om een Androsace te benomen zonder blad of polletje te kunnen zien. Enkele behaarde steeltjes is dan toch te weinig.

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Hulp gevraagd bij determinatie
« Reactie #16 Gepost op: 21 maart 2013, 22:15:28 »
Ik heb van mijn Alpenreis van vorig jaar nog enkele planten die ik niet op naam kan brengen, daarom hier nog maar eens een gokje.

1. zou deze Androsace chamaejasme kunnen zijn ?
2. deze foto is niet zo best, beetje last van 'hooglicht', lijkt wel wat op nr. 1
3. hier heb ik helemaal geen idee in welke richting ik het moet zoeken

Iemand suggesties, of 100 % zekerheid ?

O ja, voor ik het vergeet, ze stonden alle drie in kalkhoudende bodem nabij de Hahntennjoch op ± 1894 m.
De plant op foto 1 zou inderdaad Androsace chamaejasme kunnen zijn.
De plant op foto 2 lijkt Arabis alpina, komt inderdaad op kalkhoudende bodem voor.
Het is wellicht een aanrader om duidelijke foto's van het blad te maken voortaan Cor.
De plant op foto 3 lijkt me een Ranunculus specie of een Anemone specie, maar het blad is niet te zien helaas.

Ik heb voor jou toch even de Flora Alpina nagekeken, Cor. Foto 3 is een Anemone narcissiflora. Het geslacht Ranunculus heeft maar zelden witte bloemen, die met een aantal vanuit één punt ontspruiten. Bij die aanhechtingsplek zie ik op jouw foto een (donker) restant van een handvormig schutblad. Ook dat is typisch voor A. narcissiflora. Voor de rest van de planten ben ik het met de eerdere determinaties wel eens, al is het wel moeilijk om een Androsace te benomen zonder blad of polletje te kunnen zien. Enkele behaarde steeltjes is dan toch te weinig.
Heb  het boek "Alpenblumen"van Dieter Hess er op nageslagen en kom voor wat betreft foto 3 tot dezelfde conclusie.
Qua bloeiwijze zou foto 1 inderdaad op A.Chaemaejasme kunnen zijn, maar het blad is niet goed zichtbaar.
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2013, 22:17:47 door Gerard Verweij »

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Hulp gevraagd bij determinatie
« Reactie #17 Gepost op: 22 maart 2013, 12:57:22 »
Pim, Wim en Gerard, dank voor de moeite die jullie namen om e.e.a. op te zoeken c.q. uw grijze celletje op de pijnbank wilde leggen voor me ::) ::).