Auteur Topic: Primula  (gelezen 1446 keer)

Jonna Sudenius

  • Junior
  • **
  • Berichten: 78
  • Geslacht: Vrouw
Primula
« Gepost op: 9 november 2013, 14:47:46 »
De zaden van deze plant kreeg ik als Primula bulleyana. Die lijkt er dus niet op, dus ben ik op zoek naar welke soort het wel is. Voor mij lijkt hij erg op de Primula japonica

   

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Primula
« Reactie #1 Gepost op: 9 november 2013, 16:47:45 »
Primula bulleesiana. Zeer variabele Chinese Primula voor vochtige halfschaduwrijke plekken.

Jonna Sudenius

  • Junior
  • **
  • Berichten: 78
  • Geslacht: Vrouw
Re: Primula
« Reactie #2 Gepost op: 9 november 2013, 16:55:32 »
Dank je Gerrit. Ik zie dat het een kruising is. Heb jij ervaring of de zaden hiervan soortecht terugkomen of dat ik hetzij de P. bulleyana of  de P. beesiana terugkrijg, of misschien wel weer een heel andere?

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Primula
« Reactie #3 Gepost op: 9 november 2013, 17:03:53 »
Dank je Gerrit. Ik zie dat het een kruising is. Heb jij ervaring of de zaden hiervan soortecht terugkomen of dat ik hetzij de P. bulleyana of  de P. beesiana terugkrijg, of misschien wel weer een heel andere?

P. beesiana of P.bulleyana krijg je er niet voor terug, dat zijn  zelfstandige species, maar je krijgt allerlei afwijkende kleurtjes in het hart van de bloem. Of meer of minder bemeeld. Het hybridiseren van deze soorten is een leuke sport. Ik heb nu tientallen planten staan, die gaan volgend seizoen bloeien. Ongetwijfeld niet soortecht, maar wat geeft het.

Jonna Sudenius

  • Junior
  • **
  • Berichten: 78
  • Geslacht: Vrouw
Re: Primula
« Reactie #4 Gepost op: 9 november 2013, 17:09:48 »
Bij sommige planten die gekruist zijn komt hetzij de vader- hetzij de moederplant terug. Ik vind het niet erg dat ze anders terugkomen uit zaad, maar ben wel blij het te weten.