Auteur Topic: Toch maar even voorstellen  (gelezen 3644 keer)

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Toch maar even voorstellen
« Gepost op: 30 augustus 2014, 20:09:24 »
Hallo rotsplantenliefhebbers,

Mijn naam is Jan Tholhuijsen, ben sinds 1991 (dacht ik)  lid van de NRV, nu eindelijk lid bij de VRV. Ik was al even begonnen op een topic wat te zeggen en heb van Luc al een welkoms berichtje gekregen, waarvoor dank.

In 1989 mijn eerste rotstuintje aangelegd, met in mijn handen het boek van Wiert Newman. Via een artikel van Wiert naar Tsjechie afgereisd en de tuin van Jaromir Grulich bezocht. Toen was ik verkocht. Wat een tuin had die man, de mensen die er geweest zijn weten waar ik over praat.

In datzelfde jaar een chalupka (berghuisje) gekocht, (toen kon dat nog niet op eigen naam, maar op naam van Jaromir gedaan. Het risico heb ik genomen, zonder spijt achteraf) Ik zet nog wel foto's van toen op het forum als dat mag. Daar ook een rotstuin aangelegd, allemaal tijdens 4 keer per jaar een weekje daar. Ook het huisje helemaal gerestaureerd.

In 1992 een tuin met rotstuindeel aangelegd bij een vriend in Nederland. (25 ton stenen)

In 1998 mijn zaak verkocht en naar Tsjechie vertrokken, daar een boerderij uit 1798 gekocht met 3600 m² grond. Daar kon ik mijn ei kwijt, boerderij restaureren tuin aanleggen enz.

In 2012 alles verkocht en naar Nederland teruggekomen, nu heb ik een tuintje van 400 m² en ben sinds 2 jaar weer opnieuw begonnen.

In 1990 kocht mijn eerste saxifraga's van Goudzwaard uit Sint Philipsland, het blijven mijn favorieten.

Ondanks dat ik jarenlang met rotsplantjes bezig ben geweest, ben ik toch nog maar een leek. Ik hou van een mooi beplante trog, wat voor plantjes er ook inzitten. Ik hoop hier nog veel te leren.

Dit is mijn planten geschiedenis in een notendop.

MVG  Jan
Omgeving Roosendaal

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Toch maar even voorstellen
« Reactie #1 Gepost op: 30 augustus 2014, 20:27:56 »
Dag Jan , ook van mij nog een warm welkom op ons forum. En uiteraard nog meer als lid van de VRV.   
Dat zijn pas verhalen zeg. Heel wat omzwervingen maar het is in ieder geval duidelijk dat het "plantenvirus en meer bepaald het rotsplantenvirus " in je lijf zit. Aan de foto van je tuin konden we ook al zien dat je gevoel hebt voor de aanleg van rotspartijen. Je bent natuurlijk meteen in de leer geweest bij de meesters in de rotstuinkunst. Maar dan nog moet het in je bloed zitten en het is me nu al duidelijk dat je een creatieve geest bent. Hier leren we allemaal van mekaar en jij zal hier ongetwijfeld je gading vinden maar wij kunnen zeker ook van jou van alles opsteken. Zo gaat dat hier , ideetjes wisselen.. We zijn dus blij met je aanmelding.
En wat die foto's van toen betreft , uiteraard mag dat ! Rond 1991 toegetreden tot de NRV zeg je , rond die tijd is het echte werk bij mij ook zowat begonnen. Na eerst een paar jaar bezig te zijn geweest op een "low profile" peil. Ja dat boek van Wiert was destijds zowat de enige bijbel die bestond en dat boekje staat  hier nog steeds op de plank. Het is zowat versleten maar het blijft natuurlijk een relikwie.         
« Laatst bewerkt op: 30 augustus 2014, 20:32:22 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Toch maar even voorstellen
« Reactie #2 Gepost op: 30 augustus 2014, 22:05:41 »
ook welkom vanuit Bladel ((12
Je hebt al heel wat ervaring achter de rug dus dat moet goed komen.
we zijn al nieuwsgierig naar foto's

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Toch maar even voorstellen
« Reactie #3 Gepost op: 30 augustus 2014, 22:31:58 »
Je hebt al een boeiende levenswandel achter de rug Jan! Ook van mij van harte welkom en laat ons zeker meegenieten van je ervaringen en avonturen! gr ruben

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Toch maar even voorstellen
« Reactie #4 Gepost op: 31 augustus 2014, 00:40:44 »
Welkom op het forum en in de VRV, Jan.
Je hebt al heel wat te vertellen en meteen herken ik ook al enkele bekende gegevens.
Rotsplanten zijn ook al ruim 11, 12 jaar of misschien wel meer, ik weet het inmiddels al niet meer, mijn grote passie. En toch voel ik mij nog altijd een beginneling, zoals jij ook aanhaalt. En dat is eigenlijk wel een goed teken...het betekent dat we nog steeds nieuwe elementen ontdekken en dat we nog steeds groeiende zijn. Wat is er nu meer opwindend dan nieuwe planten ontdekken. Ja, een schoon madam, dat is natuurlijk ook opwindend, maar het is anders.  ;)
Wiert...ja, ook bij mij is die gast van grote invloed geweest. Ik ken inmiddels zijn boeken van binnen en van buiten. Zijn boeken lezen en herlezen waren  al even leuk als het bezig zijn met de planten. Het gebeurt zelfs nog regelmatig dat ik één van die boeken nog eens opensla...vaak om die vele mooie foto's nog eens te bekijken, nog eens een stukje te lezen of gewoon uit nostalgie.
Uw tuftuin mag er ook wel zijn, heel mooi opgebouwd. Als het past mag je daar gerust nog wel eens wat detailfoto's van tonen.
Ik hoop dat we u hier nog vaak terug zien, Jan,op dit forum.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Toch maar even voorstellen
« Reactie #5 Gepost op: 31 augustus 2014, 09:12:56 »
"Dag Jan" is hier in Vlaanderen niet alleen een verwelkoming, maar ook een uitdrukking waarmee be- en verwondering wordt uitgedrukt !
Een heel epos dat je hier hebt neergeschreven !  Zoveel verscheidenheid met echter steeds weerkerend het rotsplantenvirus...  8)
Dat kunnen wij hier natuurlijk best smaken !
Nogmaals welkom hier en veel plezier toegewenst !  ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Toch maar even voorstellen
« Reactie #6 Gepost op: 31 augustus 2014, 09:24:45 »
Dag Jan,
Ook van mij een hartelijk welkom , ook als lid van de V.R.V.! Hopelijk kan je af en toe eens naar de vergaderingen in Gent komen, zodat we je ook live leren kennen .
Ik heb zo de indruk, als ik je voorstelling lees en de foto van je  tuin bekijk , dat je al heel wat kennis en ervaring hebt verworven met rotsplanten en dat we zeer zeker interessante posts van jou mogen verwachten. Laat maar komen ! En heel veel plezier op het forum !

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Toch maar even voorstellen
« Reactie #7 Gepost op: 31 augustus 2014, 09:54:14 »
Sjongejonge, (misschien geen correct nederlands maar zo zeggen wij dat in brabant)

Wat een hartelijk welkom van jullie, ik voel me gelijk thuis. Hou je maar vast want ik heb nogal wat verhalen te vertellen. Ik zet ze maar bij Diversen,  en de eerste staat er al.

Als brabander voel ik me zoiezo (wat een woord) verwant met de vlamingen.

En ja Lily ik zal zeker naar de vergaderingen komen, maar de kennis daar schort het bij mij nogal eens aan, sommige mensen zijn net encyclopedieen, nou ik niet hoor. Maar ja ik heb in al die tijd wel veel rotsplantjes gekocht, geprobeerd, mislukt  enz.

Groetjes allemaal.
Omgeving Roosendaal