Auteur Topic: Helichrysum??  (gelezen 1148 keer)

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Helichrysum??
« Gepost op: 8 juni 2011, 23:55:24 »
Een plant die ik al een 5 tal jaren in de rotstuin heb is volgens mij een Helichrysum.
De hoogte is maximaal 3 cm, kruipt langzaam verder met scheuten die ter plaatse wortelen.
in de winter heeft hij het wat moeilijk en meestal sterft er wel een deel van de plant af, een glasplaatje helpt wel wat.
Bloemen zijn ongeveer 8 mm in doorsnede en er worden vrij gemakkelijk zaden gevormd.
Een plant staat op een steile helling in de volle zon en een andere staat in de schaduw van een Acer, beide planten bloeien goed en op dezelfde tijd.
Op de eerste foto de plant in knop, 2e: in bloei, 3e:close up van de bloemen, 4e: uitlopers
Iemand een idee?
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:Helichrysum??
« Reactie #1 Gepost op: 18 juli 2011, 10:40:39 »
Een plant die ik al een 5 tal jaren in de rotstuin heb is volgens mij een Helichrysum.
De hoogte is maximaal 3 cm, kruipt langzaam verder met scheuten die ter plaatse wortelen.
in de winter heeft hij het wat moeilijk en meestal sterft er wel een deel van de plant af, een glasplaatje helpt wel wat.
Bloemen zijn ongeveer 8 mm in doorsnede en er worden vrij gemakkelijk zaden gevormd.
Een plant staat op een steile helling in de volle zon en een andere staat in de schaduw van een Acer, beide planten bloeien goed en op dezelfde tijd.
Op de eerste foto de plant in knop, 2e: in bloei, 3e:close up van de bloemen, 4e: uitlopers
Iemand een idee?

Ik zat er wel wat naast met Helichrysum, ondertussen wat gezocht in de zelfde familie namelijk de Asteraceae vanwege de bloemen.
En het blijkt een Raoulia te zijn en wel Raoulia glabra, een Nieuw-Zeelander.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland