Auteur Topic: Edraianthusspecies ID?  (gelezen 2655 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Edraianthusspecies ID?
« Reactie #15 Gepost op: 27 mei 2011, 19:59:16 »
Hier een link waarin Campanula grossheimii wordt aangeboden door Rareplants Frankie.
Ziet er wel anders uit !

http://www.rareplants.de/shop/product.asp?P_ID=8501

Harelbeke-West-Vlaanderen

Luit van Delft

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 303
  • Geslacht: Man
Re:Edraianthusspecies ID?
« Reactie #16 Gepost op: 29 mei 2011, 23:36:35 »
Ik zal de plant dus voor het gemak gewoon E. caricinus blijven noemen.

Deze Campanula heb ik ooit gezaaid als C. grossheimii. Maar ben niet zeker of dit correct is. Is er iemand die deze plant herkent. Hij maakt liggende stevige stengels met daarop de grote mooie campanulaklokken.

Dan blijf je dus een plant kweken met eigenlijk de verkeerde naam Frankie. Mij maakt het niet uit, het is alleen als je misschien zaad wint en sturt naar een zaad ruiling. Dan verbreidt die naam zich toch weer.
Ik zeg niet dat de britten het altijd goed hebben maar het geeft toch enig houvast als je de Plantfinder bekijkt?

De bloemen van je Campanula lijken veel op C. sarmatica, alleen op de foto schijnt jouw plant niet rechtop te groeien, wat naar ik meen C. sarmatica wel doet.
De combinatie van blad en bloem heeft ook wel weg van een Symphyandra  :-\ Maar die heten tegenwoordig ook Campanula.  :)
Dat is om het onderscheid voor ons makkelijker te maken, natuurlijk..... ::) ::) :-X
Luit van Delft, in het bloeiend hart van de Bollenstreek.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Edraianthusspecies ID?
« Reactie #17 Gepost op: 30 mei 2011, 20:15:07 »
Ik zal de plant dus voor het gemak gewoon E. caricinus blijven noemen.

Deze Campanula heb ik ooit gezaaid als C. grossheimii. Maar ben niet zeker of dit correct is. Is er iemand die deze plant herkent. Hij maakt liggende stevige stengels met daarop de grote mooie campanulaklokken.

Dan blijf je dus een plant kweken met eigenlijk de verkeerde naam Frankie. Mij maakt het niet uit, het is alleen als je misschien zaad wint en sturt naar een zaad ruiling. Dan verbreidt die naam zich toch weer.
Ik zeg niet dat de britten het altijd goed hebben maar het geeft toch enig houvast als je de Plantfinder bekijkt?

De bloemen van je Campanula lijken veel op C. sarmatica, alleen op de foto schijnt jouw plant niet rechtop te groeien, wat naar ik meen C. sarmatica wel doet.
De combinatie van blad en bloem heeft ook wel weg van een Symphyandra  :-\ Maar die heten tegenwoordig ook Campanula.  :)
Dat is om het onderscheid voor ons makkelijker te maken, natuurlijk..... ::) ::) :-X

Wat stel je dan voor, hoe ik hem wel moet noemen. Ik ben niet bij machte om het DNA van die plant te achterhalen.

Bovendien ben ik niet van plan om van deze soort zaad te winnen en hem te vermeerderen. Wanneer ik een plant heb waarvan ik  niet heel zeker ben van de naam, zal ik deze zeker ook niet in omloop brengen. Ten tweede staan er nog meer verwante Edraianthus in de buurt te bloeien, zodat hybridisatie zeker niet onbestaande is.
De soorten die ik nu heb (met twijfelachtige herkomst) zullen niet vermeerderd worden en waarschijnlijk uit de collectie verdwijnen.

Nu ik het allemaal wat bekijk zijn de verschillen tussen heel wat van die verwante soorten (tenuifolius, graminifolius, serbicus, horvatii, e.d.) heel miniem, en zal ik vrede nemen met één of twee van die soorten in de tuin.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luit van Delft

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 303
  • Geslacht: Man
Re:Edraianthusspecies ID?
« Reactie #18 Gepost op: 6 juni 2011, 23:32:14 »

Wat stel je dan voor, hoe ik hem wel moet noemen. Ik ben niet bij machte om het DNA van die plant te achterhalen.
Sorry Frankie, ik was wat druk met andere dingen dus duurde mijn antwoord wat lang.

Ik zou die plant gewoon E. tenuifolius noemen, want dat is het natuurlijk. Het kan hoogstens nog veranderen door "carinicus"als subspec. toe te voegen denk ik zo. Maar die taxonomen zijn niet zo goed te volgen voor amateurs als ik ;D :-X
Luit van Delft, in het bloeiend hart van de Bollenstreek.