Auteur Topic: mediterrane orchideeen  (gelezen 135196 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:mediterrane orchideeen
« Reactie #60 Gepost op: 20 februari 2012, 18:51:53 »
Sinds een paar dagen staat deze schoonheid in bloei: Ophrys cretica.

Mooi exemplaar Sven en goed opgekweekt ook .Ik dacht dat hij  tegenwoordig Ophrys kotschyi subsp. cretica genoemd wordt door Kew. Maar dat doet heus niks af aan zijn schoonheid.
Ik heb ze hier ook in de knop maar zover als de jouwe staat hij hier nog niet ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:mediterrane orchideeen
« Reactie #61 Gepost op: 20 februari 2012, 18:54:22 »
Sven, heb jij overigens enige ervaring met teelt van Ophrys in de open buitenlucht?

Marc Bertels (weer een reden te meer om hem te bezoeken tijdens zijn open deur)heeft er al jaren enkele buiten in zijn rotstuin. En dan nog wel bertolonii als ik het goed heb !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:mediterrane orchideeen
« Reactie #62 Gepost op: 20 februari 2012, 18:58:02 »
Maar ik moet zeggen dat ik de mediterrane orchideetjes nog wel lastig vind en nog aan het experimenteren ben. Ze zijn erg gevoelig voor schimmels gebleken. Deze winter heb ik ze zo goed als droog gehouden en dat lijkt goed uit te pakken.     

Dat is ook mijn ervaring Sven, al is de ene al sterker dan de andere ...Ophrys speculum heb ik minstens al een jaar of vijf en die doet het prima ! Nog gekocht op de beurs in Schoten. Heeft dit jaar spontaan een tweede bladrozet aangemaakt.   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:mediterrane orchideeen
« Reactie #63 Gepost op: 20 februari 2012, 19:45:00 »
Marc Bertels (weer een reden te meer om hem te bezoeken tijdens zijn open deur)heeft er al jaren enkele buiten in zijn rotstuin. En dan nog wel bertolonii als ik het goed heb !

Echt waar? Wow! Nu ben ik wel nieuwsgierig geworden naar de omstandigheden waaronder hij die mediterrane orchideetjes buiten kweekt. Misschien is het dan toch mogelijk met winter- en zomerafdekking. Vocht en vorst lijkt me een dodelijke combinatie voor deze soortjes. ))4 
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:mediterrane orchideeen
« Reactie #64 Gepost op: 20 februari 2012, 19:49:09 »
Dat is ook mijn ervaring Sven, al is de ene al sterker dan de andere ...Ophrys speculum heb ik minstens al een jaar of vijf en die doet het prima ! Nog gekocht op de beurs in Schoten. Heeft dit jaar spontaan een tweede bladrozet aangemaakt.   

Welk substraat gebruik jij, Kris? Ik gebruik dit seizoen voor het eerst een substraat van 80% Seramis en 20% Toresa (voor een meer dan redelijke prijs kunnen kopen van een heel aardig NRV-lid ((14). Gecombineerd met een vorstvrije en zo goed als droge standplaats, lijkt dit redelijk goed uit te pakken.
En verpot jij ze ieder jaar?
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:mediterrane orchideeen
« Reactie #65 Gepost op: 20 februari 2012, 20:20:46 »

 80% Seramis en 20% Toresa
[/quote]
Nog nooit van gehoord - waar is dat verkrijgbaar - is er dan zo'n groot verschil met afdekschors ?
gr
Lily-Anne

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:mediterrane orchideeen
« Reactie #66 Gepost op: 20 februari 2012, 20:42:43 »
Seramis is een poreuze kleikorrel, die je gewoon bij tuincentra kan kopen (in Nederland in ieder geval);
Toresa is met stikstof geimpregneerde houtvezel.
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:mediterrane orchideeen
« Reactie #67 Gepost op: 21 februari 2012, 22:03:19 »
Welk substraat gebruik jij, Kris? Ik gebruik dit seizoen voor het eerst een substraat van 80% Seramis en 20% Toresa (voor een meer dan redelijke prijs kunnen kopen van een heel aardig NRV-lid ((14). Gecombineerd met een vorstvrije en zo goed als droge standplaats, lijkt dit redelijk goed uit te pakken.
En verpot jij ze ieder jaar?

Ik ben al minstens een keer of drie veranderd van substraat Sven  .Waarschijnlijk maken we dat ingewikkelder dan nodig en overschatten we de kracht van al die speciale formules .Misschien ook niet ? Misschien is het regime van  watergeven wel de meest bepalende factor , wie zal het zeggen...Ik zeg dat steeds vaker maar tegelijkertijd zit ik toch weer te "kokerellen" of zit ik als de meest beduchte shaker allerlei cocktails met substraten te bedenken .Maar goed ,dit even terzijde ...Mijn huidig mengsel blinkt trouwens niet uit in eenvoudig zijn .Hier komt ie .Ik meng drie delen van mengsel A met 1 deel van mengsel B.
Mengsel A bestaat uit : 2 delen leemaarde-1 deel grof zand -1 deel japans grit - 1 deel bladaarde of turf - 1 deel seramis
Mengsel B bestaat uit : 7 delen vulcakorrel - 1.5 deel stekgrond- 1.5 deel leem- 1 deel duivegrit 
Zowel mengsel A als B werden vroeger zonder vermengen gebruikt. Mengsel B voldeed niet aan mijn verwachtingen en mengsel A vond ik nog iets te zwaar/rijk  .Toen begon ik de 2 met elkaar te mixen en nu heb ik het idee dat het beter is ?   
Ik verpot ze niet allemaal ieder jaar , laat ons zeggen om de 2 jaar soms 3 jaar maar dat is dan door tijdsgebrek.   
 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:mediterrane orchideeen
« Reactie #68 Gepost op: 21 februari 2012, 22:05:07 »
Echt waar? Wow! Nu ben ik wel nieuwsgierig geworden naar de omstandigheden waaronder hij die mediterrane orchideetjes buiten kweekt. Misschien is het dan toch mogelijk met winter- en zomerafdekking. Vocht en vorst lijkt me een dodelijke combinatie voor deze soortjes. ))4 

Ik vermoed dat het in 2009 of 2010 was dat ik ze bij Marc in de tuin heb gezien. Misschien heb ik er een foto van genomen ? Ik zal eens zoeken Sven ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:mediterrane orchideeen
« Reactie #69 Gepost op: 21 februari 2012, 22:35:21 »
[Ik ben al minstens een keer of drie veranderd van substraat Sven  .Waarschijnlijk maken we dat ingewikkelder dan nodig en overschatten we de kracht van al die speciale formules .Misschien ook niet ? Misschien is het regime van  watergeven wel de meest bepalende factor , wie zal het zeggen...Ik zeg dat steeds vaker maar tegelijkertijd zit ik toch weer te "kokerellen" of zit ik als de meest beduchte shaker allerlei cocktails met substraten te bedenken .Maar goed ,dit even terzijde ...Mijn huidig mengsel blinkt trouwens niet uit in eenvoudig zijn .Hier komt ie .Ik meng drie delen van mengsel A met 1 deel van mengsel B.
Mengsel A bestaat uit : 2 delen leemaarde-1 deel grof zand -1 deel japans grit - 1 deel bladaarde of turf - 1 deel seramis
Mengsel B bestaat uit : 7 delen vulcakorrel - 1.5 deel stekgrond- 1.5 deel leem- 1 deel duivegrit 
Zowel mengsel A als B werden vroeger zonder vermengen gebruikt. Mengsel B voldeed niet aan mijn verwachtingen en mengsel A vond ik nog iets te zwaar/rijk  .Toen begon ik de 2 met elkaar te mixen en nu heb ik het idee dat het beter is ?   
Ik verpot ze niet allemaal ieder jaar , laat ons zeggen om de 2 jaar soms 3 jaar maar dat is dan door tijdsgebrek.    

Ja, dan is mijn substraat toch iets eenvoudiger van samenstelling. Nu zeg ik wel "mijn", maar het is eigenlijk overeenkomstig het advies van Heinrich Beyrle van myorchids.de.
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:mediterrane orchideeen
« Reactie #70 Gepost op: 21 februari 2012, 22:45:16 »
Ja, dan is mijn substraat toch iets eenvoudiger van samenstelling. Nu zeg ik wel "mijn", maar het is eigenlijk overeenkomstig het advies van Heinrich Beyrle van myorchids.de.

Mijn vulkakorrel-mengsel heeft wat weg van jouw substraat Sven . Ik vond het -alleszins onder mijn omstandigheden hier -toch wat te schraal .Ik heb die soorten al vaak gezien in hun habitat en merk dat ze daar steevast in een vette grond staan. Maar in de zomer is het daar wel gortdroog natuurlijk. Ik stel wel vast dat de knollen van heel wat Ophryssen dieper in de potten wegkruipen ...Als ik ze hier een paar jaar niet verpot zijn ze veel dieper gekropen dan dat ze oorspronkelijk werden opgepot. Dat doet mij vermoeden dat we ze misschien te ondiep planten ?
Ik heb bij boven vernoemd adres ook al planten besteld trouwens.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:mediterrane orchideeen
« Reactie #71 Gepost op: 22 februari 2012, 21:33:51 »
Marc Bertels (weer een reden te meer om hem te bezoeken tijdens zijn open deur)heeft er al jaren enkele buiten in zijn rotstuin. En dan nog wel bertolonii als ik het goed heb !
Echt waar? Wow! Nu ben ik wel nieuwsgierig geworden naar de omstandigheden waaronder hij die mediterrane orchideetjes buiten kweekt. Misschien is het dan toch mogelijk met winter- en zomerafdekking. Vocht en vorst lijkt me een dodelijke combinatie voor deze soortjes. ))4 
Ik vermoed dat het in 2009 of 2010 was dat ik ze bij Marc in de tuin heb gezien. Misschien heb ik er een foto van genomen ? Ik zal eens zoeken Sven ...

Mijn geheugen heeft me niet in de steek gelaten. Hier is hij dan ...Eerst een overzichtsgedeelte van de tuin waar hij staat en dan nog het wonder...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:mediterrane orchideeen
« Reactie #72 Gepost op: 22 februari 2012, 21:39:23 »
Jawadde, zonder meer een prachtig resultaat!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:mediterrane orchideeen
« Reactie #73 Gepost op: 22 februari 2012, 21:56:19 »
Dat is echt fantastisch mooi! --6
Zou je, als je Marc Bertels nog eens spreekt, hem willen vragen naar de omstandigheden waaronder hij deze Ophrys kweekt? Ik weet niet beter dan dat Ophrys bertolonii een soortje is dat enkel in het Middellandse Zeegebied voorkomt.
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:mediterrane orchideeen
« Reactie #74 Gepost op: 22 februari 2012, 22:14:08 »
Dat is echt fantastisch mooi! --6
Zou je, als je Marc Bertels nog eens spreekt, hem willen vragen naar de omstandigheden waaronder hij deze Ophrys kweekt? Ik weet niet beter dan dat Ophrys bertolonii een soortje is dat enkel in het Middellandse Zeegebied voorkomt.

Wil ik met plezier voor je doen Sven.
Je kan hem ook bezoeken tijdens zijn open dag : http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=669.msg0#new
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "