Auteur Topic: mediterrane orchideeen  (gelezen 137892 keer)

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:mediterrane orchideeen
« Reactie #90 Gepost op: 6 maart 2012, 21:19:51 »
Het probleem met de determinatie van Ophrys: ze zijn behoorlijk variabel in kleur en ze kruisen gemakkelijk.
Zonder gelijk te willen hebben ::), maar ik begrijp dat omegaifera subsp. dyris een synoniem is van fusca subsp. dyris.
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:mediterrane orchideeen
« Reactie #91 Gepost op: 6 maart 2012, 21:30:23 »
Het probleem met de determinatie van Ophrys: ze zijn behoorlijk variabel in kleur en ze kruisen gemakkelijk.
Zonder gelijk te willen hebben ::), maar ik begrijp dat omegaifera subsp. dyris een synoniem is van fusca subsp. dyris.

Je hebt daar een punt Sven. Ook ik wil niet absoluut gelijk hebben maar oa Kew (gevoed door vrij recent onderzoek door Henrik Erenlund Pedersen & Niels Faurholdt )houd nu de benaming omegaifera subsp. dyris aan. Fusca hebben ze daar los van gekoppeld. Zonder daar te willen in tussenkomen.
Ik heb trouwens het boekje van beide heren dat uitgegeven is onder het bewind van Kew.  Zij behoren alleszins tot de "lumpers" daar waar bijvoorbeeld  onze eigen landgenoot Delforge tot de splitters behoord en nog meer vormen en varieteiten erkend.Wie zijn wij om daar een oordeel over te vormen.
Het bijzonderste is dat we eigenlijk beide over hetzelfde spreken maar dat het iets anders wordt genoemd al naargelang de gevolgde strekking  ;)
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:mediterrane orchideeen
« Reactie #92 Gepost op: 6 maart 2012, 21:51:04 »
Bedankt voor de toelichting, Kris! ((14
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:mediterrane orchideeen
« Reactie #93 Gepost op: 8 maart 2012, 21:03:27 »
Ondertussen gaan de eerste Ophryssen hier ook bloeien . De eer om het seizoen hier te openen is weggelegd voor Ophrys lutea.
Voorheen nog Ophrys sicula of phryganae maar -en dat is misschien geen slechte zet- nu allemaal ondergebracht onder lutea.
Ik moet eerlijk zeggen dat die soorten in het verleden haast niet uit mekaar te halen waren , dus met deze beslissing kan ik heel goed leven ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:mediterrane orchideeen
« Reactie #94 Gepost op: 8 maart 2012, 21:13:23 »
Leuke Ophrys, Kris! Laat je haar ook nog eens zien als de bloem helemaal geopend is?
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:mediterrane orchideeen
« Reactie #95 Gepost op: 14 maart 2012, 12:05:17 »
Het probleem met de determinatie van Ophrys: ze zijn behoorlijk variabel in kleur en ze kruisen gemakkelijk.
Zonder gelijk te willen hebben ::), maar ik begrijp dat omegaifera subsp. dyris een synoniem is van fusca subsp. dyris.

De laatste foto ook een mediterrane orchidee, waar ik geen naam bij heb.
Ik ga voor Ophrys fusca.

Je zal er niet ver af zitten vermoed ik Sven. Nu moet ik zeggen dat hij voor mij meer de looks heeft van Ophrys omegaifera ?Heeft zo te zien het typische omega-teken op de lip.Nu is omegaifera een soort die vooral in Griekse gebieden voorkomt maar in Spanje in bepaalde gebieden vertegenwoordigd is door omegaifera subsp. dyris. Nu zijn  omegaifera en fusca heel erg aan elkaar verwant waarbij fusca zeker algemener is in Spanje volgens bepaalde bronnen. Het is ook zo dat het bekend is dat deze fusca en omegaifera in Spanje spontaan met mekaar gekruist hebben in de natuur.Hierdoor komen  ook in het wild in Spanje diverse zogenaamde natuurhybriden voor. Het zou ook nog kunnen dat dit zo'n voorbeeld daarvan is. Toch zou ik de lichte voorkeur durven geven aan omegaifera subsp. dyris al weet ik niet zeker dat deze beschreven is voor het gebied waar Gerrit zich bevind ?       

Dank jullie wel, Sven en Kris voor jullie interessante en voor mij leerzame discussie.
Ik wil nog een klein steentje bijdragen door de beweringen van jullie beiden, dat er veel varieteiten en natuurhybriden van Ophrys bestaan, te staven met voorbeelden.
Ik heb 3 foto's van 3 verschillende locaties rond Calpe, prov Alicante van de volgens mij steeds dezelfde plant.

foto 1. een duidelijke gele rand
foto 2  het veld binnen de W of Omega is veel mooier getekend met duidelijke tekening
foto 3 een veel bredere lip en binnen de W een glad wit veld
« Laatst bewerkt op: 23 februari 2017, 22:00:34 door Gerrit Eijkelenboom »

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:mediterrane orchideeen
« Reactie #96 Gepost op: 15 maart 2012, 22:56:37 »
Hybridisatie komt idd veel voor bij Ophrys Gerrit , ook in de natuur.Bedankt voor de foto's ,interessant !
Hier nog wat uit de collectie.

Deze Ophrys speculum heeft dit najaar een tweede scheut gegeven. Nu is die tweede bladrozet altijd wat kleiner gebleven. Maar bloeien doet ze al , hetzij op een wat ongewone manier ...De bloem ligt bijna op de grond ! (forma acaulis  ;D)   

Ook Ophrys lutea is nog steeds bezig met bloeien.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:mediterrane orchideeen
« Reactie #97 Gepost op: 15 maart 2012, 23:28:40 »
Verder nog bloeiend in de collectie zijn Ophrys kotschyi subsp. cretica en Ophrys spruneri .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:mediterrane orchideeen
« Reactie #98 Gepost op: 15 maart 2012, 23:35:23 »
Verder nog bloeiend in de collectie zijn Ophrys kotschyi subsp. cretica en Ophrys spruneri .

De laatste moet zijn Ophrys sphegodes subsp. spruneri .Had even de oude naam gebruikt ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:mediterrane orchideeen
« Reactie #99 Gepost op: 16 maart 2012, 09:13:10 »
Heel mooie Ophrysjes, Kris! Je hebt ze behoorlijk goed onder de knie, zo te zien. ((14
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Gert Hoek

  • Dronten, Flevoland
  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1058
  • Geslacht: Man
  • grows alpines below sealevel
Re:mediterrane orchideeen
« Reactie #100 Gepost op: 16 maart 2012, 20:48:48 »
Kris, prachtige Ophrysjes, vooral de cretica vind ik geweldig.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:mediterrane orchideeen
« Reactie #101 Gepost op: 16 maart 2012, 21:38:28 »
Knap werk Kris. Dat kan dus in jouw matig verwarmde kas. Ik heb onthouden dat je de wintertemperatuur net boven 0 houdt. Dat zijn de omstandigheden van Zuid-Europa in de winter. Maar zou dit ook weggelegd zijn voor mensen zoals mijn persoontje, die 'kasloos' door het leven gaan? Bijv. binnenshuis overwinteren in een onverwarmde kamer en langzaamaan in het vroege voorjaar warmer zetten?
Er is reeds veel geschreven in deze kolommen, ik heb begrepen dat ze maar beter niet buiten kunnen komen. Allerlei adviezen over grondsamenstelling. Ik heb ze in Spanje altijd zien staat in leemhoudende stenige grond.
« Laatst bewerkt op: 16 maart 2012, 21:56:29 door Gerrit Eijkelenboom »

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:mediterrane orchideeen
« Reactie #102 Gepost op: 17 maart 2012, 23:40:50 »
Bedankt Sven, Gert en Gerrit !

Ja Sven,  wanneer heb je de kweek van planten (en zeker orchids )helemaal  onder de knie ? Soms denken we dat we het weten en dan plots ....Zeker bij orchideetjes als deze Ophrys kan er zo maar eens plots van alles verkeerd gaan . Maar laat ons zeggen dat ik niet ontevreden ben over de laatste ontwikkelingen . Maar ik vind ze heel mooi en bijzonder en dus doen we ons best om ze het naar de zin te maken.
Het is mijn ervaring dat er -net als bij alle andere plantengeslachten-gemakkelijke en minder gemakkelijke soortjes zijn.
Mijn inziens is vooral het najaar heel belangrijk . En het voorbije najaar was zowat het best mogelijke najaar voor Ophrys volgens mij. Je kon in de herfst al merken aan de rozetten dat het wel eens een goed Ophrys seizoen kon zijn. Ik weet niet of we dit ieder jaar kunnen herhalen...want zo'n mediterrane herfst zullen we wel niet ieder jaar krijgen zeker ? Ik heb dit najaar ook iets meer gedurfd met lichte voeding.
Eigenlijk leunt de kweek heel dicht aan bij bolgewassen...In de zomer staan ze hier in een droog vergeethoekje en heb je er weinig omzien naar.
Eigenlijk heb je er vanaf deze moment geen werk meer aan en is de bijzondere zorg te besteden tussen sept./okt. en maart.

 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:mediterrane orchideeen
« Reactie #103 Gepost op: 17 maart 2012, 23:48:57 »
Maar zou dit ook weggelegd zijn voor mensen zoals mijn persoontje, die 'kasloos' door het leven gaan? Bijv. binnenshuis overwinteren in een onverwarmde kamer en langzaamaan in het vroege voorjaar warmer zetten?

Geen vanzelfsprekende opdracht Gerrit ....Probleem is dat ze groeien (en bloemstengels moeten maken) in het najaar/winter.Dat betekent ook dat ze in deze periode zowel zoveel mogelijk licht en ook wat vocht nodig hebben. (en ook luchtig )Ik moet je ook niet uitleggen wat er gebeurt als iets vocht krijgt maar te donker staat.
Dus je zal al zeker aan de slag moeten met kunstlicht vrees ik .Verder drogen planten veel sneller op na een gietbeurt in een kasje etc....
Ik wil je geen valse hoop geven maar je zou natuurlijk wel eens kunnen proberen . 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:mediterrane orchideeen
« Reactie #104 Gepost op: 17 maart 2012, 23:53:53 »
Na al deze woorden ook nog tijd voor wat fotomateriaal van vandaag ....
Ophrys fusca subsp. iricolor .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "