Auteur Topic: Printemps dans la douce France  (gelezen 37119 keer)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Printemps dans la douce France
« Reactie #315 Gepost op: 13 september 2017, 22:42:34 »
De witte exemplaren met paarse keel lijken het meest voorkomend.

Deze witte zijn inderdaad het "Standaardtype" en zag ik ook het meest .....
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Printemps dans la douce France
« Reactie #316 Gepost op: 13 september 2017, 22:46:08 »
Een paar combinaties.

De foto's zijn echt van heel goede kwaliteit , Frankie !  ((14 ((3
Heel plezant om zoveel foto's , verschillende kleurencombinaties te zien !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Printemps dans la douce France
« Reactie #317 Gepost op: 13 september 2017, 22:53:15 »
Enkele vormen die afwijken van het standaardtype. Alhoewel...wat is eigenlijk het standaardtype?

Deze op foto 1 vind ik ook wel heel mooi ! Allemaal het werk van "Moeder natuur" ..... ;)
Ieper , West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Printemps dans la douce France
« Reactie #318 Gepost op: 14 september 2017, 16:43:51 »
Dat is wel een knallen vuurwerk om je reportage mee te eindigen Frankie! De bergen lijken wel in brand te staan! Bedankt!

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Printemps dans la douce France
« Reactie #319 Gepost op: 14 september 2017, 18:55:59 »
Wat jammer dat de fotowedstrijd van de NRV ter ziele gegaan is Frankie !  Er zaten hier zeker een aantal kanshebbers tussen  -2(

Ik denk dat zelfs de niet croconuts van dit alles hebben genoten !  ((14


Ik mag wel tevreden zijn met wat ik gezien heb, dacht ik. Enkel Erythronium dens-canis en Pulsatilla ontbraken nog in het rijtje. Maar ik ben een tevreden man!  ((12


Uitstekend toch Frankie, dan heb je tenminste een reden om nog eens terug te gaan  :P

Nogmaals dank om dit met de goegemeente te delen !  -6(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Printemps dans la douce France
« Reactie #320 Gepost op: 14 september 2017, 22:40:00 »


Uitstekend toch Frankie, dan heb je tenminste een reden om nog eens terug te gaan  :P


[/quote]

Je hebt 't al door, Luc... .  ;)

Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Printemps dans la douce France
« Reactie #321 Gepost op: 14 september 2017, 22:41:50 »
Dat is wel een knallen vuurwerk om je reportage mee te eindigen Frankie! De bergen lijken wel in brand te staan! Bedankt!

Het eerste en het laatste zonlicht op de bergen vind ik altijd heel aangenaam om te zien. Het schept zo'n speciale sfeer.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Printemps dans la douce France
« Reactie #322 Gepost op: 14 september 2017, 22:44:06 »
Heel mooie reportage. De orchideeën is iedereen al weer vergeten, maar daar begon het mee. Met de mooie exemplaren van Serapias neglecta als hoogtepunt.
De irissen waren ook niet te versmaden he.

Merci Gerrit. Het was wellicht niet de trip met het grootste aantal planten op de teller, maar wel met de grootste variatie van de planten die ik zag. Een zeer verrijkende en aangename trip was dit.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Printemps dans la douce France
« Reactie #323 Gepost op: 14 september 2017, 22:58:07 »
Enkele vormen die afwijken van het standaardtype. Alhoewel...wat is eigenlijk het standaardtype?

Deze op foto 1 vind ik ook wel heel mooi ! Allemaal het werk van "Moeder natuur" ..... ;)

Moeder natuur kent er wat van, hé Danny. Daarom ga ik graag in haar tuin wandelen,  ;)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Printemps dans la douce France
« Reactie #324 Gepost op: 14 september 2017, 23:04:21 »
Heel erg bedankt Frankie voor dit schitterend reisverslag , heel sfeervol en vol avontuur !!!  ((3 ((3 ((3  ((13 -6(
Ik vond het heel interessant en heb er echt van genoten .  Als bollenliefhebber vond ik vooral Crocus versicolor top !
Maar ook vele andere planten konden mij echt bekoren met als hoogtepunt Iris lutescens . Maar eigenlijk heb je enorm veel moois gezien . Het is zeker een heel interessante streek om eens naar toe te trekken in het voorjaar .
Moet ik zeker ook eens doen !!!

Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Printemps dans la douce France
« Reactie #325 Gepost op: 15 september 2017, 10:12:23 »
Bedankt Frankie dat we mee mochten genieten van al dat fraais !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Printemps dans la douce France
« Reactie #326 Gepost op: 15 september 2017, 10:12:58 »
De spierwitte krokussen met paarse steel, foto 506 vind ik wel een van de mooiste.

Ja vind ik ook wel ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Printemps dans la douce France
« Reactie #327 Gepost op: 15 september 2017, 10:14:55 »
(Link naar bijlage)

(Link naar bijlage)

Ik ken daar niets van, ik weet alleen dat het een Serapias is. Welke species?
Is zoiets in cultuur? Ik zag het alleszins nog niet eerder, maar wat mooi zeg! Bijna even mooi als een iris...  ))4

Deze was voor mij persoonlijk ook 1 van de absolute toppers uit deze schitterende rapportage ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Printemps dans la douce France
« Reactie #328 Gepost op: 15 september 2017, 10:25:30 »

Merci Gerrit, je hebt  gelijk, het is Iberis saxatilis. Iberis pruitii is het niet, ik heb die hier in de tuin (zie foto's) en is geloof ik endemisch op de Mont Ventoux.
Toch wel een beetje spijt dat ik geen stekje heb meegenomen. Die Iberissen zijn sterk onderschat. Zulke mooie planten, en dan vooral die dwergsoorten.

Is de echte pruitii  (of is het de echte candolleana ?)  wel veel aanwezig in onze tuinen ? Of anders zijn die zo variabel of zit het in de omstandigheden waarin we ze kweken  ? Dat zijn echt veel kleinere planten met wat anders uitziend blad denk ik dan ...Deze heb ik van een Duiste kweker ....Ik weet begot niet of dat nu pruitii of candolleana is maar het ziet er heel anders uit dan de pruitii's die ik elders zie in collecties ...Vooral veel compacter ook ! Candolleana schijnt niet meer dan een subspecie van pruitii te zijn die alleen voorkomt op de Mont Ventoux.
« Laatst bewerkt op: 15 september 2017, 10:33:03 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Printemps dans la douce France
« Reactie #329 Gepost op: 16 september 2017, 13:32:35 »

Merci Gerrit, je hebt  gelijk, het is Iberis saxatilis. Iberis pruitii is het niet, ik heb die hier in de tuin (zie foto's) en is geloof ik endemisch op de Mont Ventoux.
Toch wel een beetje spijt dat ik geen stekje heb meegenomen. Die Iberissen zijn sterk onderschat. Zulke mooie planten, en dan vooral die dwergsoorten.

Is de echte pruitii  (of is het de echte candolleana ?)  wel veel aanwezig in onze tuinen ? Of anders zijn die zo variabel of zit het in de omstandigheden waarin we ze kweken  ? Dat zijn echt veel kleinere planten met wat anders uitziend blad denk ik dan ...Deze heb ik van een Duiste kweker ....Ik weet begot niet of dat nu pruitii of candolleana is maar het ziet er heel anders uit dan de pruitii's die ik elders zie in collecties ...Vooral veel compacter ook ! Candolleana schijnt niet meer dan een subspecie van pruitii te zijn die alleen voorkomt op de Mont Ventoux.

Tja, nu laat je me weer twijfelen, Kris. Moeilijk te achterhalen ook, vooral omdat je geen duidelijke omschrijving hebt van de verschillende species.
In de Flora alpina zetten ze I. pruitii onder dezelfde noemer als I. nana, I. spathulata en I. candolleana.  Iberis saxatilis is een aparte soort volgens hen.

In ieder geval, de plant die jij toont is veel compacter dan mijn plant, ziet er ook heel anders uit. Mijn plant is echter al behoorlijk wat jaartjes oud, zo'n 12 jaar schat ik. Die was toen natuurlijk ook veel kleiner en compacter. Het is is een heel traag groeiende plant.

Je ziet op de foto's die ik nam, dat die planten daar nog wat kleiner zijn dan jouw plant, Kris.

De vraag is nu om hoeveel species of subspecies gaat het? En mogelijks zijn er dan ook nog eens verschillende vormen van deze species. Het wordt wel heel ingewikkeld zo.
Er nog bij vertellen dat de foto in flora alpina van I. nana-pruitii-spathulata-candolleana een bloem heeft met een roze zweem. Mijn plant is zuiver wit bloeiend. De planten die ik zag, waren ook allemaal zuiver wit bloeiend.
Lichtervelde, West-Vlaanderen