Auteur Topic: In het spoor van de Tour.  (gelezen 51386 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: In het spoor van de Tour.
« Reactie #300 Gepost op: 5 januari 2018, 00:12:04 »
Deze jakobsladder mag de avondwandeling op de Galibier afsluiten.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4114
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: In het spoor van de Tour.
« Reactie #301 Gepost op: 5 januari 2018, 10:34:28 »
Ik weet niet juist welke gentiaansoort hier zo welig tiert, maar ik denk dat het G.brachyphylla is.
Prachtige foto's Frankie. Ik denk dat je gelijk hebt. Zijn die foto's allemaal op dezelfde plaats genomen? Er is wel een grote verscheidenheid! De nrs 55, 60, 61 lijken dan weer sterk op subsp. favratii. De anderen hebben een slankere kroon en kelk.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: In het spoor van de Tour.
« Reactie #302 Gepost op: 5 januari 2018, 10:43:11 »
Herman, zou het niet G. bavarica kunnen zijn (subacaulis) vanwege de ei-ronde blaadjes. G. brachyphylla heeft enigszins puntige blaadjes. En foto's van brachyphylla tonen een heel lange kelkbuis, terwijl G. bavarica een veel meer gedrongen uiterlijk heeft.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: In het spoor van de Tour.
« Reactie #303 Gepost op: 5 januari 2018, 10:55:22 »
De plantcombinaties zijn in ieder geval een lust voor het oog.

Een prachtige combinatie met de gele Lotus alpinus.

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4114
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: In het spoor van de Tour.
« Reactie #304 Gepost op: 5 januari 2018, 12:11:58 »
Herman, zou het niet G. bavarica kunnen zijn (subacaulis) vanwege de ei-ronde blaadjes. G. brachyphylla heeft enigszins puntige blaadjes. En foto's van brachyphylla tonen een heel lange kelkbuis, terwijl G. bavarica een veel meer gedrongen uiterlijk heeft.

Gerrit, bavarica heeft geen rosetten en kleinere bladeren

« Laatst bewerkt op: 5 januari 2018, 12:14:22 door Herman Mylemans »
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: In het spoor van de Tour.
« Reactie #305 Gepost op: 5 januari 2018, 13:01:23 »
Oké Herman, ik heb zitten turen in mijn Alpenplantenboek, maar niet dus. Mij viel die slanke kroon-en kelkbuis ook op.

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het spoor van de Tour.
« Reactie #306 Gepost op: 5 januari 2018, 17:21:06 »
Allemaal? Deze gelukkig niet!

Schitterende plant Frankie , is dit A.helvetica ?

Niet helemaal zeker, Danny. Er zitten mogelijks genen in van A. pubescens. die ook in het gebied voorkomt. Kruisingen zijn niet uitgesloten, maar zijn zonder DNA ondezoek niet te achterhalen. Maar het aandeel van A. helvetica is zeker.

Is alvast terug een knappe vondst , Frankie  ((14 . Leuk dat je nog een plant in bloei kon aantreffen , maar deze stond dan ook heel hoog neem ik aan . In Wallis waren ze al uitgebloeid half juli , maar deze planten groeiden dan ook iets lager
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het spoor van de Tour.
« Reactie #307 Gepost op: 5 januari 2018, 17:41:18 »
De dag is alweer nog maar halfweg dus ... inderdaad, nog maar eens de Galibier gaan verkennen op een andere locatie.

Er zijn ontiegelijk mooie weides op de Galibier. Wat gedacht van dit?
Geen enkele rotstuin die opkan tegen dit kleurenspektakel als op de  Galibier.

(Link naar bijlage)

(Link naar bijlage)

dit is echt genieten , de Galibier is heel bloeirijk en soortenrijk ! knappe foto's Frankie   8)
Ieper , West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: In het spoor van de Tour.
« Reactie #308 Gepost op: 5 januari 2018, 17:51:51 »
Brassica repanda, de eerste keer voor mij om voor de lens te krijgen.

Brassica, gewoon kool, wie heeft die ooit in cultuur gehad, behalve dan in zijn/haar groentetuin? Onlangs gezien en gefotografeerd in Umbrië, weliswaar een andere soort, maar leuk deze hier te zien. Endemisch voor ZW-Alpen he. En zeldzaam volgens mijn boek.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: In het spoor van de Tour.
« Reactie #309 Gepost op: 5 januari 2018, 17:58:42 »
Tsjonge....een mooi verslag zou niet misstaan in de 'Wielerrevue',......euh ik bedoel het Magazine van de NRV............

Inderdaad Bart, het zou net zo goed staan als een Saxifraga-artikel in het VRV-tijdschrift.  ;) -1(
Ik zie er nog steeds naar uit!

Dus geen reportage voor de NRV, maar wel voor de IRG, want dit wordt ondertussen een top-reportage. De samenwerking VRV-SRGC is toch al uitstekend met beider magazins.
« Laatst bewerkt op: 5 januari 2018, 18:34:11 door Gerrit Eijkelenboom »

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: In het spoor van de Tour.
« Reactie #310 Gepost op: 5 januari 2018, 20:57:10 »
Ik weet niet juist welke gentiaansoort hier zo welig tiert, maar ik denk dat het G.brachyphylla is.
Prachtige foto's Frankie. Ik denk dat je gelijk hebt. Zijn die foto's allemaal op dezelfde plaats genomen? Er is wel een grote verscheidenheid! De nrs 55, 60, 61 lijken dan weer sterk op subsp. favratii. De anderen hebben een slankere kroon en kelk.

Alle planten werden gefotografeerd op een traject van hooguit anderhalve km, Herman.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: In het spoor van de Tour.
« Reactie #311 Gepost op: 5 januari 2018, 21:01:10 »
Allemaal? Deze gelukkig niet!

Schitterende plant Frankie , is dit A.helvetica ?

Niet helemaal zeker, Danny. Er zitten mogelijks genen in van A. pubescens. die ook in het gebied voorkomt. Kruisingen zijn niet uitgesloten, maar zijn zonder DNA ondezoek niet te achterhalen. Maar het aandeel van A. helvetica is zeker.

Is alvast terug een knappe vondst , Frankie  ((14 . Leuk dat je nog een plant in bloei kon aantreffen , maar deze stond dan ook heel hoog neem ik aan . In Wallis waren ze al uitgebloeid half juli , maar deze planten groeiden dan ook iets lager

Qua hoogte scheelt het niet zoveel, Danny. Deze planten stonden op een hoogte van rond de 2700 m. In Wallis, op col du Sanetch was dat ergens rond de 2500 m dacht ik. Maar nu was ik er wel een weekje vroeger dan toen. Maar de col d'Agnel is vast en zeker een koude plaats, getuige het grote aantal bloeiende planten die ik er heb gezien.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: In het spoor van de Tour.
« Reactie #312 Gepost op: 5 januari 2018, 21:01:56 »
Brassica repanda, de eerste keer voor mij om voor de lens te krijgen.

Brassica, gewoon kool, wie heeft die ooit in cultuur gehad, behalve dan in zijn/haar groentetuin? Onlangs gezien en gefotografeerd in Umbrië, weliswaar een andere soort, maar leuk deze hier te zien. Endemisch voor ZW-Alpen he. En zeldzaam volgens mijn boek.

Zeker zeldzaam, Gerrit, ik heb ze maar één keer gezien.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: In het spoor van de Tour.
« Reactie #313 Gepost op: 5 januari 2018, 21:06:17 »
Tsjonge....een mooi verslag zou niet misstaan in de 'Wielerrevue',......euh ik bedoel het Magazine van de NRV............

Inderdaad Bart, het zou net zo goed staan als een Saxifraga-artikel in het VRV-tijdschrift.  ;) -1(
Ik zie er nog steeds naar uit!

Dus geen reportage voor de NRV, maar wel voor de IRG, want dit wordt ondertussen een top-reportage. De samenwerking VRV-SRGC is toch al uitstekend met beider magazins.

Merci Gerrit, als een critisch en nuchter man als jij dat zegt, mag ik dat als heel lovend beschouwen!

Trouwens, Bart moet niet klagen, ik heb nog niet zo lang geleden een epistel afgeleverd voor de NRV dat wellicht een volledige uitgave kan vullen!  ;D
Als dat saxenartikel even lang zal zijn, kunnen wij ook een eindje voort.  ((12
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: In het spoor van de Tour.
« Reactie #314 Gepost op: 5 januari 2018, 21:09:17 »
De dag is alweer nog maar halfweg dus ... inderdaad, nog maar eens de Galibier gaan verkennen op een andere locatie.

Er zijn ontiegelijk mooie weides op de Galibier. Wat gedacht van dit?
Geen enkele rotstuin die opkan tegen dit kleurenspektakel als op de  Galibier.

(Link naar bijlage)

(Link naar bijlage)



dit is echt genieten , de Galibier is heel bloeirijk en soortenrijk ! knappe foto's Frankie   8)

De Galibier mag er vast en zeker zijn, Danny, en niet alleen voor de wielerrliefhebbers.
Lichtervelde, West-Vlaanderen