Vlaamse Rotsplanten VerenigingNederlandse Rotsplanten Vereniging
Mijn favoriete Colchicum is deze Cochicum pyrenaica ! Aanvankelijk deden deze planten het heel goed in de rotstuin maar de laatste jaren is het een stuk minder . Vanwege de wisselende hoge wintertemperaturen met late strenge vorst hebben de planten schade geleden de laatste 2 winters . Het gezonde loof was ineens vroegtijdig bruin geworden . Ik moet ze in het vervolg beter beschermen tegen late vorst . Nochtans zouden ze goed winterhard moeten zijn maar op hun natuurlijke standplaats staan ze beschermd onder een dekentje van sneeuw . Deze planten bloeien uitzonderlijk laat dit jaar en velen bloeien gewoon niet :'(
Ook autumnale doet het hier zeker niet goed, Kris. Ofwel heb ik een minder goede cloon vast, ofwel is mijn tuin niet geschikt. Ook Danny worstelt er mee. Ik heb ze nu zien groeien op diverse locaties in de natuur dit weekend en dat waren nu niet de meest speciale biotopen. Kalk in de grond is wel een noodzaak vermoed ik.
Citaat van: Luc Gilgemyn op 18 september 2024, 11:07:56Colchicum x agrippinum staat hier nu ook mooi te wezen, twee jaar geleden pas sterk uitgedund en hij is alweer goed bijgekomen.Dat is een heel mooie groep Luc !
Colchicum x agrippinum staat hier nu ook mooi te wezen, twee jaar geleden pas sterk uitgedund en hij is alweer goed bijgekomen.
Colchicum x aggripinum
Citaat van: Herman Mylemans op 19 september 2024, 18:41:16Colchicum x aggripinumBinnen een paar jaar staat dat helemaal vol Herman, dat wordt spectavculair!
Citaat van: Luc Gilgemyn op 20 september 2024, 09:39:10Citaat van: Herman Mylemans op 19 september 2024, 18:41:16Colchicum x aggripinumBinnen een paar jaar staat dat helemaal vol Herman, dat wordt spectavculair!Luc, dat zijn nog afstammelingen van die van jou!
Nog twee die wat over hun top zijn.Colchicum corsicum uit Corsica (wat had je gedacht)Colchicum longifolium uit Frankrijk
Citaat van: Luc Scheldeman op 22 september 2024, 16:37:46Nog twee die wat over hun top zijn.Colchicum corsicum uit Corsica (wat had je gedacht)Colchicum longifolium uit FrankrijkDe corsicum is een favoriet voor mij Luc , staat hier ook in bloei en maakt weinig loof . Hoe zit het met het loof van longifolium ?
De corsicum is een favoriet voor mij Luc , staat hier ook in bloei en maakt weinig loof . Hoe zit het met het loof van longifolium ?
Colchicum confusum uit twee collecties.
Colchicum macrophyllum uit Kreta houdt zich qua afmetingen nog wat in tijdens de bloei. De bladeren die later komen zijn zoals de soortnaam zegt gro-o-ot.