Auteur Topic: Polygala calcarea 'Lillet'  (gelezen 5435 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Polygala calcarea 'Lillet'
« Gepost op: 22 september 2013, 20:44:50 »
Een tijdje terug hebben we het eens gehad over Polygala calcarea 'Lillet' op dit forum. Toen is er wat gepalaverd over de vermeerdering maar er is maar weinig over geweten.
Ik heb de plant nu al enkele jaren in de rotstuin en al diverse keren proberen te stekken, maar zonder resultaat.
Een tijdje terug heb ik echter tot mijn verbazing enkele zaailingen gevonden direct rond de plant. Ik heb deze uitgegraven en opgepot om ze later ergens uit te planten. Blijkbaar is de plant dus te vermeerderen via zaad, al zal de cultuurnaam 'Lillet' dan waarschijnlijk niet meer gelden? Ik zal dan ook nog even moeten afwachten hoe die zaailingen er zullen uitzien. Ik heb de indruk dat de jonge zaailingen niet al te graag verplant worden, want ik verloor er een paar.
Ik vond ook zaailingen tussen de smalle voegen van tufstenen, deze heb ik dus  laten staan
De moederplant schijnt in het hart wat af te sterven, maar de buitenste randen blijven wel intact.
Is er nog iemand die kweekervaringen heeft met deze bijzonder mooie soort?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Polygala calcarea 'Lillet'
« Reactie #1 Gepost op: 22 september 2013, 22:32:52 »
Frankie, het is kennelijk een natuurlijke hybride, gevonden nabij Lillet in Noord-oost Spanje. Zie hier wat ik ervan vond http://www.alpinegarden-ulster.org.uk/POM/POM_Lillet.htm. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Polygala calcarea 'Lillet'
« Reactie #2 Gepost op: 22 september 2013, 23:00:52 »
Frankie, het is kennelijk een natuurlijke hybride, gevonden nabij Lillet in Noord-oost Spanje. Zie hier wat ik ervan vond http://www.alpinegarden-ulster.org.uk/POM/POM_Lillet.htm. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Jezus, wat een enorme plant is dat op die foto, bedankt, Cor.
 Hij is dus wel degelijk te vermeerderen via stek, maar dan in juni wanneer de stekjes nog niet helemaal rijp zijn, ik stekte altijd eind augustus, waarschijnlijk is dat stekmateriaal dan niet meer geschikt.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Polygala calcarea 'Lillet'
« Reactie #3 Gepost op: 22 september 2013, 23:20:59 »
Frankie, het is kennelijk een natuurlijke hybride, gevonden nabij Lillet in Noord-oost Spanje. Zie hier wat ik ervan vond http://www.alpinegarden-ulster.org.uk/POM/POM_Lillet.htm. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Ja de moeite om dat eens te bekijken Cor .Je zou voor minder beginnen kwijlen ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Polygala calcarea 'Lillet'
« Reactie #4 Gepost op: 23 september 2013, 08:39:25 »
Een tijdje terug hebben we het eens gehad over Polygala calcarea 'Lillet' op dit forum. Toen is er wat gepalaverd over de vermeerdering maar er is maar weinig over geweten.
Ik heb de plant nu al enkele jaren in de rotstuin en al diverse keren proberen te stekken, maar zonder resultaat.
Een tijdje terug heb ik echter tot mijn verbazing enkele zaailingen gevonden direct rond de plant. Ik heb deze uitgegraven en opgepot om ze later ergens uit te planten. Blijkbaar is de plant dus te vermeerderen via zaad, al zal de cultuurnaam 'Lillet' dan waarschijnlijk niet meer gelden? Ik zal dan ook nog even moeten afwachten hoe die zaailingen er zullen uitzien. Ik heb de indruk dat de jonge zaailingen niet al te graag verplant worden, want ik verloor er een paar.
Ik vond ook zaailingen tussen de smalle voegen van tufstenen, deze heb ik dus  laten staan
De moederplant schijnt in het hart wat af te sterven, maar de buitenste randen blijven wel intact.
Is er nog iemand die kweekervaringen heeft met deze bijzonder mooie soort?

Ik heb vorig jaar in mei of juni geprobeerd stekjes te nemen en van de 10 stuks is er eentje na heel lange tijd toch aangeslagen...  _010

Mijn moederplant moet nu zowat 15 jaar in de rotstuin staan en meet ong. 30 cm doormeter.  De bloei is de laatste jaren echter sterk achteruit gegaan (één van de redenen waarom ik stekken wou nemen) en het blad is wat geelachtiger geworden...
Ik heb ook een zaailing gevonden een paar meter er vandaan, ik heb echter niet geprobeerd die te verplanten Frankie, dus daarover kan ik geen ervaringen delen.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Polygala calcarea 'Lillet'
« Reactie #5 Gepost op: 23 september 2013, 13:31:33 »
Zou afleggen of marcotteren geen hulp kunnen zijn om die plant te vermeerderen?

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Polygala calcarea 'Lillet'
« Reactie #6 Gepost op: 23 september 2013, 21:49:59 »
Een tijdje terug hebben we het eens gehad over Polygala calcarea 'Lillet' op dit forum. Toen is er wat gepalaverd over de vermeerdering maar er is maar weinig over geweten.
Ik heb de plant nu al enkele jaren in de rotstuin en al diverse keren proberen te stekken, maar zonder resultaat.
Een tijdje terug heb ik echter tot mijn verbazing enkele zaailingen gevonden direct rond de plant. Ik heb deze uitgegraven en opgepot om ze later ergens uit te planten. Blijkbaar is de plant dus te vermeerderen via zaad, al zal de cultuurnaam 'Lillet' dan waarschijnlijk niet meer gelden? Ik zal dan ook nog even moeten afwachten hoe die zaailingen er zullen uitzien. Ik heb de indruk dat de jonge zaailingen niet al te graag verplant worden, want ik verloor er een paar.
Ik vond ook zaailingen tussen de smalle voegen van tufstenen, deze heb ik dus  laten staan
De moederplant schijnt in het hart wat af te sterven, maar de buitenste randen blijven wel intact.
Is er nog iemand die kweekervaringen heeft met deze bijzonder mooie soort?

Ik heb vorig jaar in mei of juni geprobeerd stekjes te nemen en van de 10 stuks is er eentje na heel lange tijd toch aangeslagen...  _010

Mijn moederplant moet nu zowat 15 jaar in de rotstuin staan en meet ong. 30 cm doormeter.  De bloei is de laatste jaren echter sterk achteruit gegaan (één van de redenen waarom ik stekken wou nemen) en het blad is wat geelachtiger geworden...
Ik heb ook een zaailing gevonden een paar meter er vandaan, ik heb echter niet geprobeerd die te verplanten Frankie, dus daarover kan ik geen ervaringen delen.

Stekken  zal waarschijnlijk de enige methode zijn om de cultivar soortecht terug te krijgen, ik ga die zaailingen in het oog houden en zien of ze dezelfde eigenschappen hebben als de moederplant. De gewone P. calcarea wordt trouwens wat hoger dan deze 'Lillet'.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Polygala calcarea 'Lillet'
« Reactie #7 Gepost op: 23 september 2013, 21:50:23 »
Zou afleggen of marcotteren geen hulp kunnen zijn om die plant te vermeerderen?

Is zeker te overwegen, Lily-Anne.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Polygala calcarea 'Lillet'
« Reactie #8 Gepost op: 20 maart 2015, 13:06:09 »
Heb je ondertussen al succes gehad om de Polygala calcarea 'Lillet' te stekken of te marcotteren Frankie ?

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Polygala calcarea 'Lillet'
« Reactie #9 Gepost op: 20 maart 2015, 19:26:07 »
Heb je ondertussen al succes gehad om de Polygala calcarea 'Lillet' te stekken of te marcotteren Frankie ?

Het stekken is nooit gelukt, Lily-Anne. Maar de enkele zaailingen die ik heb zien er krak hetzelfde uit als de moederplant. Later op het seizoen zal ik de bloeiende planten nog wel eens tonen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen