Auteur Topic: LIEFHEBBERSMARKT - UTRECHT  (gelezen 572 keer)

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
LIEFHEBBERSMARKT - UTRECHT
« Gepost op: 6 september 2024, 10:05:24 »
Voor wie het nog niet wist :  -2(

Morgen zaterdag 7 september gaat in de BOTANISCHE TUINEN UTRECHT vanaf 10.00 u de internationale LIEFHEBBERS PLANTENMARKT door.

Liefhebbers uit binnen- en buitenland bieden er hun plantjes aan van klein tot groot, de meest gezochte specialiteiten zullen er te vinden zijn.

Ook de VRV is aanwezig met een eigen verkoopstand, bemand door een paar die-hards...  -2(  We staan in de buurt van het kassencomplex!

Tot morgen!
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
Re: LIEFHEBBERSMARKT - UTRECHT
« Reactie #1 Gepost op: 6 september 2024, 15:29:01 »

Morgen zaterdag 7 september gaat in de BOTANISCHE TUINEN UTRECHT vanaf 10.00 u de internationale LIEFHEBBERS PLANTENMARKT door.

Liefhebbers uit binnen- en buitenland bieden er hun plantjes aan van klein tot groot, de meest gezochte specialiteiten zullen er te vinden zijn.

Ook de VRV is aanwezig met een eigen verkoopstand, bemand door een paar die-hards...  -2(  We staan in de buurt van het kassencomplex!

Tot morgen!

Klopt.  We brengen een uitgebreide selectie uit eigen kweek mee.
Torhout, West-Vlaanderen

Bert Stegeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Love the mountains Summer and Winter
« Reactie #2 Gepost op: 6 september 2024, 21:52:34 »
tot morgen we zijn er ook

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #3 Gepost op: 8 september 2024, 12:42:59 »
Al weer een mooie beurs ....Prachtig weer , veel volk , mooi aanbod en weer niet iedereen kunnen spreken of zien .Tijd gaat daar altijd te snel .
Vreemd dat we nu als NRV lid plots entree moesten betalen . Ik had ook die communicatie gemist waardoor ik in de verkeerde lange rij stond aan te schuiven en daarna  opnieuw in een andere lange rij moest plaats nemen om een ticket te kopen . 10 euro ingangsgeld  , ik vind het op zich niet weinig maar anderzijds snap ik ook wel dat er ook geld nodig is om zulke prachtige botanische tuin in leven te houden.
Het was alleszins een geslaagde dag .   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #4 Gepost op: 8 september 2024, 16:46:24 »
Het was inderdaad een mooie dag Kris en als standhouders van onze VRV stand hadden wij heel wat bezoek van bekenden en onbekenden, massa's aangename gesprekjes gehad.  Deze beurs is echt wel een topper aan het worden, en toch...

Jammer (en ik stond gisteren niet alleen met die mening) dat wij met alle NRV rotsplantenjongens zover geïsoleerd stonden van de overige exposanten.  Nergens stond ook enige aanduiding welke richting je uit moest voor rotsplanten.  Heel veel mensen hebben die extra 500 meter niet gelopen omdat ze onwetend waren of omdat ze het niet meer zagen zitten.  Als paria's voelden wij ons verbannen van de rest van de plantenwereld...  ((--11   Iemand vond ons tegen sluitingstijd met de opmerkingen 'Ha... hier zitten jullie'... Hij was twee keer het parkoers vanaf de ingang afgelopen tussen schaduw- en andere vaste planten vruchteloos zoekend naar de 'rotsplantjes', tot iemand hem had 'verraden' dat hij naar de kassen toe moest...
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #5 Gepost op: 8 september 2024, 20:02:29 »
Het was inderdaad een mooie dag Kris en als standhouders van onze VRV stand hadden wij heel wat bezoek van bekenden en onbekenden, massa's aangename gesprekjes gehad.  Deze beurs is echt wel een topper aan het worden, en toch...
Jammer (en ik stond gisteren niet alleen met die mening) dat wij met alle NRV rotsplantenjongens zover geïsoleerd stonden van de overige exposanten.  Nergens stond ook enige aanduiding welke richting je uit moest voor rotsplanten.  Heel veel mensen hebben die extra 500 meter niet gelopen omdat ze onwetend waren of omdat ze het niet meer zagen zitten.  Als paria's voelden wij ons verbannen van de rest van de plantenwereld...  ((--11   Iemand vond ons tegen sluitingstijd met de opmerkingen 'Ha... hier zitten jullie'... Hij was twee keer het parkoers vanaf de ingang afgelopen tussen schaduw- en andere vaste planten vruchteloos zoekend naar de 'rotsplantjes', tot iemand hem had 'verraden' dat hij naar de kassen toe moest...

Oei , zo had ik het nog niet bekeken Luc ....maar ik had ook vooraf de situatie bestudeerd aan de hand van de meldingen op Facebook die ook de plattegrond  bevatte ....Maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen dat heeft gezien en een paar kleine markeringen had dat inderdaad kunnen oplossen . Voer voor de NRV collega's ... ))4 ((--11

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #6 Gepost op: 8 september 2024, 23:24:12 »
Voor iedere plantenliefhebber is dit een prachtig evenement in een schitterend kader. En als het weer meezit kan het natuurlijk helemaal niet stuk.

Vooral voor de rotsplantenliefhebber is dit nog altijd the place to be! Ondanks het snel slinkende aantal rotsplantenkwekers kan je hier nog altijd een aardig kratje planten scoren met interessante hebbedingetjes. Het idee om wat buitenlandse kwekers naar Utrecht te halen is zonder meer een schot in de roos. Hopelijk kan dit niveau nog lang stand houden. Tijdens de gesprekken met diverse mensen is het toch telkens hetzelfde probleem dat wordt aangekaart... er is onvoldoende aanwas van mensen die rotsplanten kweken. Kan het tij nog keren... of behoort het rotstuintuinieren straks tot het verleden...?

De afzondering van een groot aantal van die rotsplantenkwekers vond ik eveneens wel een serieus minpunt. Ik wist wel dat ze er ergens stonden, maar het was inderdaad eventjes zoeken. Ik kan me inbeelden dat veel bezoekers dit gedeelte hebben gemist.

10 euro inganggeld kan wel tellen, maar het is te verantwoorden. Voor niets gaat immers enkel de zon op.

Planten scoren, mensen spreken, nog snel een hapje tussen door. Spijtig genoeg was er geen tijd meer over om nog eens de schitterende tuin in te duiken. De dag was weeral eens te kort.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Marcel van den Berg

• Junior
  • **
    • foto overzicht
« Reactie #7 Gepost op: 9 september 2024, 08:00:13 »
Het was zeker een geslaagde markt, wel stonden we met de kraam van de VOV ver weggestopt achter in de kassen van de hortus.
Niet dat het veel uitmaakte, de liefhebbers weten ons altijd weer te vinden.
Het voordeel van achter in de markt staan is dat de stroom mensen geleidelijker op gang komt en het daardoor ook langer druk lijkt te blijven. Hierdoor kun je de mensen beter te woord staan.
Het enige nadeel is dat ik zelf bijna geen tijd heb gehad om even een rondje te lopen.
Toch heb ik nog snel een irisje, vlasje en een gentiaan kunnen "scoren".

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #8 Gepost op: 9 september 2024, 10:02:24 »
Het was zeker een geslaagde markt, wel stonden we met de kraam van de VOV ver weggestopt achter in de kassen van de hortus.
Niet dat het veel uitmaakte, de liefhebbers weten ons altijd weer te vinden.
Het voordeel van achter in de markt staan is dat de stroom mensen geleidelijker op gang komt en het daardoor ook langer druk lijkt te blijven. Hierdoor kun je de mensen beter te woord staan.
Het enige nadeel is dat ik zelf bijna geen tijd heb gehad om even een rondje te lopen.
Toch heb ik nog snel een irisje, vlasje en een gentiaan kunnen "scoren".

Ik heb jullie kraampje zelfs niet gevonden Marcel  --6...spijtig uiteraard ... ))4 ik wist ook niet dat jullie daar een plekje hadden . Volgende keer beter !

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #9 Gepost op: 9 september 2024, 10:20:40 »
Tot morgen!

Klopt.  We brengen een uitgebreide selectie uit eigen kweek mee.
Heel mooi aanbod dat onze vereniging bij had ! Onder andere deze Trachelium jaquinii ssp. rumelianum....(foto 1 )aar ook Pterocephalus pinnardii ,Hypericum aegypticum ,Origanum dictamnus (zie foto in zijn habitat in Kreta )en nog meer fraais ...
« Laatst bewerkt op: 9 september 2024, 10:23:27 door Kris De Raeymaeker »

Marcel van den Berg

• Junior
  • **
    • foto overzicht
« Reactie #10 Gepost op: 9 september 2024, 13:08:46 »

Ik heb jullie kraampje zelfs niet gevonden Marcel  --6...spijtig uiteraard ... ))4 ik wist ook niet dat jullie daar een plekje hadden . Volgende keer beter !

We staan er al velen jaren trouw ieder najaar.

Het aanbod was ook weer uitgebreid, Zelf had ik een rijk assortimentje bij me met o.a. bloeiende herfstschroeforchissen diversen Ophrys, Anacamptis en Orchis, 2 soorten Thelymitra uit Australië, Satyrium uit Zuid Afrika en diversen Dactylorhiza met o.a. iberica en coccinea. en diversen soorten in vitro cultuur.  Andere leden hadden inheemse Neotinea, Orchis en Ophrys soorten bij zich en iemand had een heel assortiment Disa's bij zich.

Vooral de wintergroene (mediterrane) soorten gingen hard.

Bert Stegeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #11 Gepost op: 9 september 2024, 19:33:14 »
was inderdaad een prachtige dag en erg druk
moesten de auto ver weg weg zetten
maar alles was goed gekomen.
veel gekocht en gekletst ((12

Bert Stegeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #12 Gepost op: 9 september 2024, 19:35:36 »
we zitten nog te denken of we dit jaar of in het nieuwe jaar de botanische gaan bekijken.
komende maanden weekenden druk dus zal wel nieuw jaar worden --11